Анкета

Новини

Внимание - дете на диета!
Брой 71 - Октомври - 2012

Да кажем, че имаме следната ситуация: ражда се дете; за огромна радост на майката се оказва от онези определено „незлояди" бебета, които си похапват с апетит от майчината кърма или шишето с мляко, а после не се мръщят нито на зеленчуковото пюре, нито на овесената каша; определено расте здраво, бузесто бебче, чиито гънчици предизвикват всеобщо умиление сред близки и непознати; вече в детската градина малкото сладурче продължава да е все така очарователно - под късите панталонки или рокличка се подават пухкави коленца на дупчици, а закръглените бузки те предизвикват все да ги щипнеш; мама се радва на апетита на детенцето, през ума не й минава да го ограничава от всевъзможни лакомства и вкусни снаксове, към които то е развило силен афинитет; сладкият пухчо продължава да расте все така едричък и пълничък, но никой от близките не показва признак на тревога... и така до първия учебен ден. Изведнъж детенцето се оказва не само по-различно от връстниците си и следователно - обект на невинаги добронамерените им закачки, но и със сериозен риск за здравето. След консултации със съответните специалисти за притеснените родители е ясно - малчуганът трябва да бъде сложен на диета. И ето тук идва най-трудното: как да направиш нужното за здравето и самочувствието на детето си, без да развиеш в него комплекси, които могат да го измъчват цял живот. Как да го ограничиш от любимите храни, без да го накараш да се чувства различно от другите хлапета, без да го накърниш или депресираш. Проблемът с теглото при децата е сложен и многостранен, но ето някои неща, които трябва да имате предвид, когато се налага да предприемете мерки срещу килограмите на своя наследник.


Не поставяйте детето на диета за възрастни


То все още расте и има своите специални хранителни потребности. Всяка диета с ограничителен режим може да причини непоправими щети върху крехкия организъм и неговото бъдещо развитие. Децата имат нужда от пълното многообразие на витамини, минерали, мазнини, въглехидрати, белтъчини във всички храни. Освен това, намалявайки драстично калорийния прием, рискувате да понижите и енергийния потенциал на детето, който му е необходим за физическата активност.


Бъдете добрият пример


Психолозите отдавна предупреждават, че колкото по-обсебени от своето тегло са родителите, колкото повече говорят за ограничаване, диети и специални режими на хранене, толкова по-вероятно е техните наследници да имат проблеми с килограмите. Същата опасност крият и лошите хранителни навици на семейството: трудно бихте накарали малкия да предпочита плодовете и салатите, ако самите вие се тъпчете непрекъснато с бургери, пица, тлъсти стекове и пържени храни.


И тъй като спортът е неизменна част от програмата за здравословно отслабване, добре е да се замислите и за някаква физическа дейност, която можете да практикувате всички - колоездене, планинарство, плуване... всичко, което ще бъде полезно и забавно, както за вас, така и за детето. 


Не премахвайте, намалявайте!


Изключването на любими храни като пържените картофки, пицата, сладоледа и шоколада може да нанесе много повече вреди, отколкото ползи, особено в психологически план. По-добрата идея е да намалявате размера на порциите и да карате детето да се храни по-бавно и спокойно, за да усети момента, в който вече се е нахранило и не се нуждае от повече. Много добра идея също така е да добавяте към орязаните откъм количество „лоши" храни по нещо полезно и здравословно - задушени зеленчуци или прясна салата, плод, купичка нискомаслено кисело мляко и т.н. Така малкият лакомник ще успее да се засити и в същото време ще приеме по-малко калории с повече витамини.


Понякога е по-добре... да не обръщате внимание


Дългогодишни изследвания на психолози от Станфордския университет са показали, че в много от случаите е по-добре да не акцентирате върху проблемите с теглото на малкия човек и съответно да не предприемате специални мерки. Смята се, че прекалената критика и фокусиране върху този проблем могат да причинят много сериозни хранителни нарушения в тийнейджърска възраст, като булимия, анорексия и др.   


И може би най-важното - показвайте ежедневно и постоянно на детето си, че го обичате, че го харесвате такова, каквото е и че се гордеете с него и постиженията му. Това е най-сигурният начин то да израсне самоуверена и уравновесена личност, която няма да търси утеха от проблемите си в храната и да гради преценката за своята самоценност спрямо одобрението или неодобрението от страна на околните.


 


Автор: Весела Захариева


 


Рейтинг на статията:



За да може да пишете коментар моля влезте в системата.
Ако нямате регистрация може да си направите тук