Анкета

Новини

Да изберем диета
Брой 16 - Март - 2008

Ако детето ви е с наднормено тегло или съществуват рискови фактори за затлъстяване, се посъветвайте с вашия педиатър. Той ще препоръча адекватен режим, съобразен със степента на затлъстяване, наличието на съпровождащи здравни проблеми и възрастта на детето. Под негово ръководство, с усилията на цялото семейство и активното участие на детето, се разработва терапевтична програма. При нужда, към екипа се привлича диетолог, кинезитерапевт и психолог. Лекарите диетолози са водещи при прилагане на диетичните режими, а кинезитерапевтите - при дозирането на двигателната активност.


Колкото по-рано стартирате борбата с излишните килограми, толкова по-скоро ще получите по-добри резултати. Ефективните мерки са най-успешни, когато се предприемат в първите месеци или в годината на регистриране на първите отклонения. Намаляването на телесното тегло трябва да е бавен процес, за да бъде ефективно и безвредно. Крайни мерки като гладолечение, медикаментозна или хирургична намеса в детска възраст са неприемливи. Основно в лечението на затлъстяването е диетичното хранене, в съчетание с повишена двигателна активност.


Лечебните програми са дългосрочни!


Главната цел на лечебното хранене - идеално тегло, се постига чрез забавяне процесите на образуване и натрупване на подкожна мастна тъкан и мазнини около органите, а също така и изгаряне на натрупаните мазнини. Това може да се постигне чрез намаляване калоричността на храната, но разумно. Растящият детски организъм трябва да бъде подсигурен с основните хранителни вещества, както и с витамини, минерали и микроелементи.


В кърмаческа възраст идеалният начин на хранене, а някои биха казали и начин на живот, е кърменето. Майчиното мляко е единствената храна, от която се нуждае вашето бебе в първите 4 - 6 месеца и кърменето продължава, по възможност, поне година. Лактацията е незаменима при профилактиката на наднорменото тегло и затлъстяването в по-късна възраст. Ако детето се храни изкуствено, е необходимо да се спазва режим на хранене и избягване на прехранване. Често допускана грешка е неспазване на указанията за разреждане на сухата субстанция с вода. Препълването на мерителната лъжичка концентрира получения разтвор. Чрез него се внасят относително повече енергия и хранителни вещества. Повишава се жаждата и се приема по-голям обем течности от физиологичните. Не бива да принуждавате бебето да довършва млякото в бутилката, а да се ръководите по сигналите за ситост.


Когато се обсъжда захранването, трябва де се има предвид, че 70 % от енергията за 6-месечно кърмаче и 50 % за 10-месечно се доставя все още от млякото. Повечето бебета харесват плодовите сокове, поради сладкия им вкус. Но соковете могат да са причина за възникване на нездравословен модел на хранене. Разреждайте ги поне наполовина с вода. Това ще помогне да удължите максимално периода на кърменето.


Педиатрите съветват родителите на деца, родени с голяма телесна маса (над 4 кг.) или такива, които наддават на тегло прекалено бързо, да започнат захранването със зеленчуково пюре (разбира се, не преди 17 - а седмица). Зеленчуците могат да бъдат най-разнообразни, но дялът на картофите не трябва да превишава половината от порцията. Следващата стъпка при захранването - кашата, не трябва да се дава повече от един път дневно. Предпочитат се овесено или брашно от  елда или царевица, вместо от пшеница. Не се препоръчва хранене със зърнени храни повече от два пъти дневно, например попара сутрин и каша следобед. Неправилно би било да  се добавя хляб към супата, бишкоти към млякото, бисквити и солети между основните хранения, нишесте към пюретата и други.


Изрично се забранява подслаждане със захар. Сладостта на храните за захранване да са само за сметка на натуралната захар, съдържаща се в плодовете или зеленчуците (ябълка, морков, тиква).


При хранене на деца над една година се спазват същите принципи: старайте се да давате на детето повече плодове и зеленчуци, които стимулират обмяната и са източник на много биологично активни вещества. Съдържащите се в тях хранителни влакнини са ефективно средство при борбата със запека, който често тормози децата с наднормено тегло. Още повече, че диетичните фибри спомагат за развитието на нормална чревна флора и предотвратяват риска от развитие на алергия, чест „спътник" на затлъстяването.


Приучете детето от най-ранна възраст да не се храни нощем, а вечер към млечното хранене не добавяйте бисквити или каша.


Осигурете си спокойна атмосфера при кърмене. Храненето трябва да е бавно и да доставя удоволствие, което спомага появата на чувството на ситост и предотвратява прехранването.


Лечебната диета при затлъстяване, съставена от специалист по хранене - диетолог, е с постепенно намаляване на енергийния внос от оптималния за възрастта и пола на детето. Този хипокалориен режим се прилага за редукция на теглото само при деца с висока или средна степен на затлъстяване, при които са налице усложнения.


Главен критерий за лечението при всички деца над 2 години е поддържане на базовото тегло. Това позволява постепенно понижаване на индекса на телесна маса - BMI, тъй като детето расте на височина.


За деца над 7 години със застрашаващи усложнения, се препоръчва редукция на теглото с 0,5 кг. месечно. Целта е да се достигне BMI около 85-и персентил за съответните пол и възраст.


Дневният хранителен режим разпределя правилно закуска, обяд, вечеря и междинни закуски. Броят на храненията се увеличава на 4 или 5, като се включват „малки закуски" със здравословни храни.


Основната част при енергийното разпределение на храната трябва да се приема през първата половина на деня, т. е. в периода на най-голяма двигателна активност. При междинните хранения се набляга на плодовете и се осигурява лесен достъп на децата до тях. Малките деца са в постоянно движение и имат нужда от по-често хранене, но избягвайте закуска със сокове, сладкиши или подсладени десерти. Поднасяйте ги по изключение или при празничен повод. Те са висококалорични, но съдържат малко основни хранителни съставки и фибри.


Придържайте се към нормален обем на всяко хранене, за сметка на увеличен обем салати, с които да започва храненето. За утоляването на жаждата се препоръчва да се пие вода, а не подсладени, особено газирани напитки. Осигурявайте на децата си здравословни техни заместители - бутилирана вода, разреден сок, мляко, айран.  Млякото продължава да бъде отличен източник на протеини, калории и калций през цялото детство.


С разнообразен набор от хранителни продукти се изработва дневно и седмично меню, в което е предвидено детето или тийнейджърът да получи полагаемите му се белтъци, мазнини, въглехидрати, витамини и минерални вещества в оптимални количества.


Белтъците са от голямо значение за бързорастящия и развиващ се детски организъм, тъй като са основен градивен материал. Хранителните продукти, които доставят пълноценни протеини, са млякото и млечните произведения, месото, рибата, яйцата. Топените сирена и кашкавалът е добре да се заместят с извара. Предпочитат се постни меса (телешко, пилешко, заешко, пуешко), 3 - 4 пъти седмично, а в един от дните - риба. Белтъците от животински произход трябва да са 60 - 70 % от общото количество белтъци.


Останалите са за сметка на растителните. Пълноценен е белтъкът на соята. Протеини се внасят също от хляб и тестени изделия, бобови храни и ядки.


През първата година половината от калориите, които приемат бебетата, трябва да бъдат за сметка на мазнините, тъй като продължават да растат и се нуждаят от много енергия. Мазнините на майчиното мляко са най-добрите за кърмачетата. В тази възраст дялът им остава относително висок и постепенно намалява към края на първата година, когато се преминава към преходно хранене (вариант, близък до този на възрастните). При него се променя енергийното разпределение за сметка на нарастване дяла на въглехидратите.


Децата под 2 години продължават да се нуждаят от повече мазнини.


Ограничаването им чрез използване на обезмаслени продукти от най-ранно детство е погрешно. Изследванията показват, че такова хранене довежда до дефицит на витамин Е почти при 70 % от децата  на възраст между 2 и 5 години. И това е напълно обяснимо, като се има предвид, че главен източник на вит. Е са растителните мазнини (слънчогледово, зехтинено масло и др.) и млечните мазнини, които са отнети при обезмаслените продукти. Освен него, витамините А, Д и К също са мастноразтворими и се усвояват от храната, само ако в нея има мазнини.


 Във възрастта между 2 и 3 години постепенно диетата се променя към вариант с по-ниско съдържание на мазнини (до около една трета от енергийния внос). 


Нискокалоричната диета не само съдържа по-малко количество мазнини като цяло, но и повече полезни мазнини. Препоръчително е 20 - 30 % от мазнините да са под формата на растителни масла - зехтин, слънчогледово, рапично, царевично, соево олио, масла от морски продукти. Те са източник на жизнено необходимите на растящия организъм полиненаситени мастни киселини, наречени не случайно витамин  F. Желателно е растителните масла да се използват в натурален вид като дресинг на салати и ястия от зеленчуци.


Морските дарове като морско зеле, месо от калмари, миди, раци са богати на омега - 3 мастни киселини, множество есенциални микро-  и макроелементи, и витамини от В група, които способстват за нормализиране на мастната обмяна. Диета, богата на омега-3 мастни киселини, е подходяща за подобряване на инсулиновата ефикасност, тъй като стимулира тялото да използва въглехидратите и мазнините като източник на енергия.


Само си представете - мазнини, които се борят с мазнините...


Ограничават се продуктите, съдържащи мазнини - сланина, масло, тлъсто месо и риба. Избягват се маргарини и продукти, съдържащи хидрогенирани масла. Голяма част от предлаганите на пазара маргарини са значителен източник на транс-мастни киселини, които имат силно атерогенно действие.


Хидрогенираните мазнини са включени в състава на много пакетирани продукти с цел удължаване срока на съхранение. Те им придават и приятен вкус, заради който децата ги предпочитат. Ако на етикета на продукта е отбелязано „частично хидрогенирано масло" или втвърдено масло, по-добре го върнете на рафта в магазина.


Захарта - обвиняема № 1 за натрупването на излишни килограми. Децата предпочитат по природа сладкия вкус и консумират повече захарни изделия, в сравнение с възрастните. Склонни са да злоупотребяват с въглехидратите, а не с мазнините. Често именно сладките „изкушения" играят главна роля в дебелеенето на децата.


Препоръчва се въглехидратите да са под формата на полизахариди в хранителни продукти като типов или пълнозърнест хляб, картофи, кафяв ориз, бобови храни, царевица, овесени ядки. Ограничават се белият хляб, макаронените изделия и сладкарските продукти.


Простите захари (захар, мед, сладкиши, шоколад, бонбони и сладки плодове) се редуцират до около 10 % от енергийния внос.


За междинните закуски предпочитайте свежи плодове и зеленчуци, по-малко обработени зърнени храни като пълнозърнести десерти, корнфлейкс и мюсли. При лечение на затлъстяване в неограничено количество могат да се консумират кисели сортове плодове. Ограничение се налага при консервираните като компоти, сокове, конфитюри, тъй като в тях има твърде много захар. Следете количеството на соковете да не е повече от половин чаша дневно. Полезни са сушените плодове, съдържащи много калиеви соли (стафиди, сливи).


В лечебната диета се ограничава вносът на готварска сол  до 5 гр. в училищна възраст. Това количество включва и съдържащата се в хранителните продукти сол. Увеличават се хранителните влакнини - целулоза, пектин, лигнини, влакнини и др. Те не са източник на енергия, но създават чувство на ситост и предпазват от прехранване, регулират чревната перисталтика и редовните изхождания. Особено полезни са зеленчуците, които съдържат много диетични фибри: тиква, небелени ябълки, царевица, ряпа, алабаш, броколи, белокочанно зеле, круши, а също така ленено семе, пълнозърнестите храни, особено триците, сливите, зрелия боб и др. Количеството им се изчислява като към възрастта на детето в години се прибавят 5 гр. Така се получава минималното препоръчително дневно количество. Например,  за дете на 3 години  -  3  плюс 5,  т . е. не по-малко от 8 гр. хранителни влакнини дневно.


За предпочитане при кулинарната обработка на храната е да се използва печене, задушаване и варене, вместо пържене. За подобряване на вкуса могат да се използват подправки като копър, магданоз. Избягват се пикантните. Не си струва да се обръща особено внимание на украсяването на приготвените ястия, за да не предизвикват у детето повишен апетит.


Променете стила на живот на цялото семейство като създавате правилни хранителни навици. Споделяйте поне едно от храненията дневно заедно с всички членове на семейството. Старайте се да се храните бавно, наслаждавайте се на храната в приятна атмосфера и украсена трапеза. Бъдете безкомпромисни относно пасивното хранене пред телевизор или друг вид монитор, както и в леглото, тъй като така обикновено се приемат висококалорични продукти. Отстранете всички изкушения от килера, поддържайте запаси само на здравословни храни. Игнорирайте от списъка с покупки такива „съблазни" като снаксове, царевични пръчици, чипс, сладки десерти, на които трудно устояваме и са източник на преяждане и чувство на вина. Далеч от погледа, далеч от стомаха! По-често поглеждайте към щандовете с готови диетични десерти, в които е намалено съдържанието на мазнини и увеличено това на белтъка.


Неизменна част от здравната култура е адекватната информираност на децата по въпросите на храненето. Познаването на здравословното хранене позволява на децата сами да се контролират и да правят правилен избор. Тази задача е с повишена трудност, но е значително по-лесно децата да се научат да се хранят по-правилно, отколкото да ядат по-малко. Убеждение, което никой не подлага на съмнение, е че полезните храни съдържат голямо количество необходими витамини и минерали в малко калории.


При затруднения в предлагания диетичен режим и при липса на задоволителен ефект от него, може да се въведе един „разтоварващ" ден в седмицата, за предпочитане в събота, когато децата не са на училище. През този ден се препоръчва да се консумира един литър мляко, в комбинация със зеленчуци и плодове, които не са сладки.


Затлъстяването на децата е семеен проблем. Родителите трябва да имат предвид, че няма да достигнат желания резултат, ако детето не си изработи само целева психологическа настройка за диетично хранене. В зависимост от неговия характер, се подбират специфични ключове. Може да се използват различни средства за убеждения: разяснения, уговорки, поощрения. Дълготрайните резултати, постигнати в течение на година - две, са много по-съществени, но не бива да се омаловажават и стимулират на всеки един етап. Освен диета, е необходим и режим за двигателна активност и промяна на заседналия начин на живот - ходене, разходки, утринна гимнастика, домашен физически труд. Окуражавайте физическите занимания като колоездене, катерене, бърз ход, разходки сред природата и плуване. Контролирайте времето, прекарано пред мониторите, да не превишава 1 - 2 часа дневно.


Ежемесечно се консултирайте с лекаря, който провежда програмата за редукция на телесната маса, за да прецени ефекта от лечението и при необходимост да коригира хранителния режим и двигателната активност. Родителите трябва да оценяват наднорменото тегло не само като козметичен недостатък, а преди всичко като заболяване на детето, което е необходимо да се лекува и то продължително.


Няма магическо решение, но наднорменото тегло и затлъстяването при деца и тийнейджъри трябва да бъде овладяно навреме, за да не се разрасне в епидемия.  Европейският парламент и правителствата разработват програми за действие срещу затлъстяването. Последният документ за преодоляване на този сериозен здравен проблем е „Бяла книга за Стратегията на Европа за храненето, свръхтеглото и затлъстяването и свързаните с тях здравни проблеми" - 2007. Колкото по-рано се предприемат мерки, адресирани до всяко ниво и всяка част от обществото, толкова по-добър ще бъде резултатът. Положените усилия от страна на детето, родителите, специалистите и обществото като цяло се възнаграждават стократно с ползи за здравето и повишаване качеството на живот.


 


Автор: Д-р С. Михайлова


 


Рейтинг на статията:



За да може да пишете коментар моля влезте в системата.
Ако нямате регистрация може да си направите тук