Анкета

Новини

Родителска практика

Да поговорим за... Качеството на детските стоки
Брой 21 - Август - 2008

Отговорността за защита на българския потребител не може да бъде функция само на държавата - сериозни усилия трябва да се полагат както от производители и търговци, така и от нас, потребителите. За щастие законодателството ни, свързано със защита на потребителите, вече е изцяло хармонизирано с европейското. България доста активно участва в системата RAPEX за бърз обмен на информация при откриване на опасни стоки на пазара. Само през първата половина на тази година Комисията за защита на потребителите у нас е уведомила за 28 вида опасни стоки на пазара. И познайте - сред тях най-многобройни са електрическите уреди и... детските стоки.


...Играчка-плачка


Дебатът за качеството на детските играчки се задълбочи в началото на годината, когато американският производител Matel  бе принуден да изтегли милиони играчки от пазара, оценени като опасни. Според Европейското бюро на потребителите на първо място са непосредствените рискове като отравяне, задушаване, чревна перфорация при поглъщане на дребни части. Има и рискове, които продължават по-дълго време, и се дължат на канцерогенни, токсични и понякога алергенни вещества. Дори ароматите в детските играчки могат да доведат до различни алергии. По данни на европейските митнически служби около 25 % от проблемните вносни стоки са играчки, а голяма част от тях са от Китай.


Мнимата сигурност, наречена CE


Обозначението CE (съкращение за Европейска общност), поставено върху играчките или опаковките, се възприема погрешно от потребителите като знак за сигурност. Всъщност, този знак показва само ангажимент от страна на производителите, че спазват европейските изисквания. На практика, при настоящия действащ режим в Европа, западните марки, но и вносителите са отговорници за сигурността на предлаганите играчки. Така ние, потребителите, трябва да разчитаме на добрата воля на доставчиците!


Проект на ЕК предвижда забраната на някои вещества като оловото и живака. Очаква се засилване контрола на качеството и масови глоби за неспазване на изискванията за производителите и вносителите. Този допълнителен контрол неминуемо ще засегне и цените на играчките - като ги увеличи. 


Панди и Олимпиада


В Германия асоциациите на потребителите смятат, че европейските норми за сигурност съвсем не са толкова ефикасни, колкото е действащата в Германия. В страната е в сила нормата GS, която гарантира сигурността на всеки един продукт от независими органи. По случай Олимпийските игри в Пекин най-големият германски производител на плюшени играчки Steiff пусна на пазара цяла гама с панда - любимото животно на китайците. Играчките обаче са произведени не в Китай, а в Германия.  Напоследък германците залагат на качествените по-скъпи играчки, отколкото на евтините.


„Гаранция - Франция"


Проверките на инспекторите от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор показват, че не малка част от проверените играчки в големите магазини нямат съпътстваща инструкция за каква възрастова група е предназначена играчката. Риск е да се пазарува в магазините „За 1 лев". Там е царството на евтините играчки, върху които дори липсват етикети за качество. Опасността от купуване на детска играчка менте ангажира производители и вносители у нас да подпишат Коледен пакт за засилване на контрола на детските стоки. Той предшества въвеждането на Европейската директива за играчките.


Опасна зона


Да надникнем в опасната зона, наречена „рискови стоки" - тук единственият риск е да забравите за тях, след като прелистите към следващата статия. А те са тук!


Сред опасните стоки на нашия пазар са стоки, имитиращи храни: череши на клонка от пластмаса, грозде от мека пластмаса, чушка от стиропор, клонка с ягоди. Те крият риск от задавяне и задушаване. Такъв риск носят и бибероните-залъгалки с верижки. Некачествените сгъваеми детски столчета могат да предизвикат наранявания и травми, а химикалки с лазерни показалки - да увредят зрението. До обгаряне, нараняване и пожар води играта със запалка-маймунка, свещи с аромат на екзотични плодове предизвикват задушаване. Ботушки от неизвестна страна предизвикват алергични обриви, а детски комплектчета за ремонтиране могат да наранят дори възрастните.


Канцерогенни бебешки бутилки?


Британски учени оценяват над 500 научни публикации и стигат до извода, че опасна за здравето може да е не само храната, но и нейната опаковка. Един от основните елементи в пластмасата, от която се произвеждат шишетата, е бисфенол. Въпреки че от 10 години учените алармират за вредата на химическия елемент, той се открива все още в 9 от 10 пластмасови шишета.


Какво да се направи


Първата стъпка е етикетирането на всички предмети, които може да са в контакт с устата на бебето. Доколкото обаче сигурността за здравето на детето зависи пряко от вас, спазвайте следните правила:


- Ако купувате пластмасови изделя, търсете надписа на етикета pvc-free. Не купувайте продукти с надпис PC, означаващ наличието на вредната поликарбонатна пластмаса. Надписът с номер 7 означава, че материалът е поликарбонатен. Номер 3 индикира, че продуктът е направен от PVC пластмаса. За да сте сигурни, купувайте продукти, които в триъгълника на дъното си имат изписани номер 1, 2 или 5.


- Не затопляйте никакви храни или напитки за децата си в пластмасови съдове. Ако използвате пластмасови съдове, никога не ги мийте в миялна машина. Изгябвайте горещата вода, както и силното търкане при почистването. Доказано е, че нивото на бисфенол се увеличава драстично, когато шишетата са пълни с горещи течности.


- Избягвайте да храните децата си с храна от консервни кутии. Бисфенол А се разлага от метала и попада в храната. Най-безопасни са стъклените бурканчета и бутилки.


Критерии за качество на бебешката козметика


Днес изискванията за качество при козметичните продукти за деца се спазват строго. Най-добрите от продукти не съдържат естествени съставки, нямат консерванти и ароматизатори, които могат да предизвикат кожни проблеми, не съдържат други дразнещи и алергизиращи кожата съставки. Изисква се да са тествани от дерматолози и педиатри и да имат указания за състава и начина на приложение, както и датата на производство и срок на годност. Бебешорите безпогрешно „оценяват" добрата козметика - при нанасяне тя им създава приятно усещане и е с приятно свежо ухание.


ЕК обяви нови правила за етикетиране на СЛЪНЦЕЗАЩИТНАТА КОЗМЕТИКА


Освен известния слънцезащитен фактор, който описва колко продуктът защитава кожата от изгаряния (от ултравиолетовите лъчи), фирмите трябва да въведат и стандартизиран знак на етикетите, който показва степента на защита от ултравиолетовите А лъчи, които освен че състаряват кожата дълбочина, причиняват алергии и рак на кожата.


Който купи, чупи


Грешка няма! Справедливата поговорка Който чупи, купи често придобива неочакван и не съвсем справедлив „обрат" при БГ шопинга - когато купуваме стока, която просто „не струва". Или още по-лошо - когато стоката ни „струва" здравето на нашите деца. Затова - да внимаваме и да се възползваме най-после от правата си на потребители. Защото да си отговорен родител значи и да се бъдеш отговорен гражданин.


„Четете етикетите"


и „Не си знаем правата на потребители" - това са дежурните репликите около дебатите по темата за качеството на стоките на пазара ни. Четете етикетите и не ползвайте храна с нежелателни за вас съставки, особено ако имате деца - предупреждават ни специалистите. Българските потребители обаче лесно се поддават на ниските цени, ефектните реклами и промоционалните подаръци.


България - част от потребителската мрежа ECC-NET


Съвсем навреме, насред най-разгорещените спорове за качеството на стоките, предлагани на нашия пазар, в началото на годината в София се откри Европейски потребителски център. Така страната ни стана част от Европейската мрежа на потребителските центрове ECC-NET. Центърът приема жалби от граждани, купили некачествени стоки в други страни на ЕС. Освен на място, рекламации могат да се правят и по телефона и електронната поща. Така ние, потребителите, можем да се възползваме максимално от правата си за решаване на жалби и спорове, възникнали след злополучно пазаруване.


Made in Bulgaria"


Въпреки пазарния натиск на китайския внос, българските производители на играчки продължават да произвеждат. Те са малко, а производството им е ограничено в серии, някои от които са до 500 бройки. Преди еврочленството ни производителите изработваха дървени играчки предимно на ишлеме. Вече втора година европейските ни партньори разрешават върху опаковките да има надпис „Произведено в България". Защото у нас се произвеждат играчки с високо качество  - това установяват и лабораториите за контрол на страните-вносителки. Подозрителните към китайските стоки европейски потребители с охота купуват нашите ръчно изработени детски играчки от дърво. На българския пазар обаче няма търсене на дървени играчки - очевидно модата на „естествените материали" още не е прегърнала децата и засега си стои само при козметиката на мамите и обзавеждането на дома.


Българските производители на детски стоки се доказаха и утвърдиха и в областта на текстила, бебешките аксесоари, обувките и дори трудния сектор на козметиката. Въпрос на вкус - ще кажете, но при детските дрешки много лесно може да се установи кое е качествено, и кое - не. Именно добрият вкус и стремежът към качество карат българските родители все по-често да купуват дрешки с марката Захи, да предпочитат стоките на Chippolino и Bertoni. Крачетата на децата ни особено много обичат обувките на Колев и Колев, а бебешката козметика на Лавена зае своето неприкосновено място в сърцето на майките с кремчетата Бочко, придобили ореол на чудодейност... Чудно ли е тогава, че сред морето от Made in инстинктивно търсим сигурност сред нашите национални производители?


...По веригата: вносители и търговци на детски стоки


Когато обсъждаме качеството на детските стоки у нас, търсим и една по-непопулярна гледна точка - тази на вносители и търговци. Техните интереси също трябва да бъдат регламентирани и защитавани - от нелоялни колеги и нерядко... от недобросъвестни потребители. В стремеж да бъдем обективни, потърсихме и мнението на специалист от тази важна част във веригата на потреблението.


Интервю с г-н Николай Матев, председател на УС на Асоциацията на търговците на стоки за детето в България


Моля, представете себе си и дейността на Асоциацията.


Н.М.: По професия и по занятие съм търговец. Стаж в международната търговия - 28 години. Председател съм на Асоциацията от основаването й преди година и половина. Асоциацията е реален представител на интересите на субектите в отрасъла. Тя е инициатор и движеща сила на процесите на модернизиране и разширяване на отрасъла. Целта й е да обединява и координира дейността на търговците от бранша, да защитава професионалните и социални интереси на членовете си, да налага колегиалната етика и лоялната конкуренция като норма на поведение сред членовете си. Важна цел е и работата за повишаване на квалификацията и професионалната подготовка на членовете й. Това е и основният проблем у нас - в България, от занимаващите се по съдебна регистрация с търговия, едва един процент са професионални търговци.


Какво наложи основаването на Асоциацията, какви са задачите й?


Н. М.: Самите обективни условия: от една страна субектите в бранша станаха по-големи, започнаха да се получават застъпвания на интереси, което наложи търсене и прилагане на начини за регулации. Влизането ни в ЕС пък изисква една координирана политика по отношение на новите правила и защита от чуждите компании. Ние се стараем да защитаваме и нашата национална индустрия, по-специално - нашите производители в бранша.


Задача на Асоциацията е да създаде и поддържа механизми за уреждане на професионални спорове и конфликти между членовете на асоциацията и такива между членуващи и нечленуващи в нея. Също и да поддържа и развива система на защита на интересите на членовете си и целия бранш пред интересите на чужди компании и магазинни вериги, застрашаващи местните субекти в търговията със стоки за детето.


Какви са хората, които членуват в Асоциацията?


Н.М.: Диапазонът е доста широк - това са трите основни категории - производители, вносители и търговци на дребно и едро. В момента при нас членуват 52-ма фирми и техният брой постоянно расте. Това са, бих казал, най-сериозните търговци на пазара на детски стоки у нас.  


Какво им осигурява членството при вас?


Н.М.: Ние им осигуряваме информационна и правна защита. Предоставяме такава информация на нашите членове, която е годна за тяхната правна защита и за професионалното им обучение и развитие. Участия на преференциални условия в мероприятия на Асоциацията като изложение „Бебемания" и пр.


Вашите наблюдения - каква е в момента ситуацията на пазара на детски стоки у нас?


Н.М.: През последната година и половина, с активизирането на държавните органи за защита на потребителите - Комисията за защита на потребителите и Комисията по метрология и стандартизация, ситуацията се подобри. Качеството на детските стоки се повиши. Започнаха да изчезват нискокачествените стоки от пазара, откакто сме в Европейския съюз, пазарът се „разчисти", благодарение дейността на институциите, отговорни за контрола на качеството на стоките.


Стандартите на ЕС различават ли се много от нашите преди привеждането им към европейските норми?


Н.М.: Не особено. Имайте предвид, че те постоянно се променят.


Какво имаме предвид, когато говорим за „качество" на детските стоки?


Н.М.: Над 95 % от нашите членове работят предимно с производители от Европейския съюз, с високо реномирани марки. Когато говорим за качество на детските стоки, имаме предвид думата „безопасност". Докато при останалите стоки качеството може да има още няколко параметъра, задължителният, макар и не единственият, при детските стоки - това е параметърът „безопасност".


Какви пречки срещате конкретно в дейността си?


Н.М.: В България все още има китайски и турски нискокачествени стоки. Бих споменал и навлизането на пазара на чужди вериги с евтини стоки в хипермаркети. В момента има една гръцка верига с китайски стоки, която предлага стари или дублирани колекции с произход ЕС. Имаме представители на някои от тези марки у нас, а гърците предлагат същите стоки в техните магазини на различни цени - в случая става дума за нелоялна конкуренция, разбира се.


Какви сме българските потребители - повече отговорни или по-скоро безотговорни?


Н.М.: Може да се говори за баланс на отговорност или безотговорност и на потребителите, и на търговците. Но, по мое мнение, през последните години има видимо подобряване на ситуацията.


В съвременния Интернет свят има много информация за всичко. Ние лесно получаваме обратна информация от потребителите. Така научаваме за техните потребности, проблеми. Има и много случаи с недобросъвестни потребители. Най-често оплакванията са от колегите, търгуващи с аксесоари, колички и играчки.  


Има ли чести нарушения сред вносителите и какви?


Н.М.: При вносителите има все още нарушения. Ние хвърляме много усилия, но, за съжаление, остава проблемът с нелоялната конкуренция.


Вашият съвет към читателите на сп. „Кенгуру"?


Н.М.: Вярвайте повече на нашите търговци, тъй като всички ние сме част от една и съща верига. Те завършват веригата, в която ние сме по средата: производител-вносител-дистрибутор-търговец-краен потребител. Интересът е общ. Бъдете отговорни потребители, избягвайте нискокачествени стоки, внимавайте в текстовете на информационните етикети и инструкциите за ползване.


Повече информация за Асоциацията на търговците на стоки за детето в България можете да получите на www.atsdb.org 




Автор: Надя Христова


 


Рейтинг на статията:



За да може да пишете коментар моля влезте в системата.
Ако нямате регистрация може да си направите тук