Анкета

Новини

Забавна математика
Брой 74 - Януари - 2013

Да бъдем честни - за повечето от нас думите „забавление" и „числа" просто няма как да вървят заедно. За децата обаче математиката е опитът колко висока кула от кубчета могат да построят, преди тя да се срути, или пък откривателството, че хартиеното самолетче може да прелети над дивана. Тя е просто неизменна част от любимите им игри. Единственото, което се иска от ваша страна, е да засилите интереса на вашия малчуган и да му покажете колко още вълшебства крие чудният  свят на числата. Това ще развие неговото логическо мислене и умения, които ще са му необходими впоследствие както в училище, така и в ежедневните дейности и общуване.


2-3 години - РЕДИЦИ И ФОРМИ


Детективът


Увлечете детето в игра на търсене на съкровища - в началото на предмети с кръгла форма (която е най-лесна за разпознаване от малчуганите), а впоследствие и на по-сложните квадратни, правоъгълни и триъгълни изображения и обеми. Можете да провеждате играта както вкъщи, така и в магазина. Накарайте детето да ви покаже колкото се може повече обекти с кръгла или овална форма - портокал, грейпфрут, балон, топка, абажура на лампата, копчетата на дистанционното... След време добавете и останалите форми.


На какво го учи:


Да разпознава основните геометрични форми, както и да се ориентира в бройката (на тази възраст спокойно можете да го научите да брои до пет, а и до повече според интереса и възможностите на детето).   


Имитаторът


Издайте с уста няколко различни звука или направете някакво шумно движение (пляскане с ръце, например). Накарайте детето да го повтори. Постепенно усложнете задачата, като оформяте по-дълга поредица от различни звукове и шумове, които то трябва да запамети и възпроизведе.   


На какво го учи:


В математика всичко опира до някакъв определен модел, редица, схема. Научавайки се да отличава и подрежда отделните предмети (звукове, материи, обеми, форми), детето започва да усвоява умението да предвижда какво следва, тоест  развива логическото си мислене.


4-5 години - ИГРАЯ И МИСЛЯ


Строителят


Постройте заедно с детето къща от кубчета. Окуражете го да издигне висока кула, покажете му как да оформи ограда, мост или тунел. Задавайте му въпроси: „За кого е тази къща?", „Кой може да мине през този тунел?", „Какво има под моста?".


На какво го учи:


Да мисли във форми и размери, да се ориентира в пространството, да опознае симетрията, баланса и геометрията.


Надпревара с часовника


Извадете коша с играчки на детето, изсипете ги на пода и навийте часовника да звънне след една, две или повече (по ваша преценка) минути. Накарайте го да провери дали може да изпревари часовника и да прибере играчките, преди той да звънне. Усложнете задачата, като намалите времето или накарате малчугана да се облече, преди да чуе алармата. 


На какво го учи:


Освен че развива състезателния дух на детето, тази игра започва да го ориентира постепенно в понятието „време", както и в това, че то може да бъде измерено. Придава и смисъл на думи като: „секунда", „минутка", „пет минути". И накрая, но не на последно място - усъвършенства моториката и бързината, с които детето извършва рутинни действия.


Рожден ден на мечо


Кажете на детето, че мечо има днес рожден ден и го подтикнете да организира парти. Съберете няколко плюшени играчки (приятелчетата на мечо) и дайте на детето салфетки, крекери или желирани бонбонки. Накарайте го да раздаде на всеки „гост" по една салфетка, две бисквитки, три бонбончета и т. н.


На какво го учи:


На основите на делението, както и на простичкото, но толкова важно в живота умение на следваш поредица от стъпки и инструкции.


6-7 години - ИЗМЕРВАНЕ


Стъпки


Предизвикайте детето със следния въпрос: „Колко стъпки има от тук до дивана?", „Колко стъпки има до входната врата?" и т. н. Накарайте го да познае и после да провери дали е право.


На какво го учи:


Не просто на броене, но и на пространствено ориентиране, преценка на разстоянието и предвиждане на фактите.


Крачета


Накарайте хлапето да очертае стъпалата на всеки от семейството на един лист, след което да ги измери с линийка. Покажете му колко чертички е един милиметър, един сантиметър, 10 сантиметра... накрая го накарайте да обобщи на кого краката са най-големи и на кого - най-малки.


На какво го учи:


Играта е весело и доста подходящо за тази възраст въведение в мерните единици. Големината вече престава да е абстрактно понятие и придобива реални размери. Освен това по този начин детето се учи да обобщава данни и да сравнява обекти.


 


Автор: Весела Захариева


 


Рейтинг на статията:



За да може да пишете коментар моля влезте в системата.
Ако нямате регистрация може да си направите тук