Анкета

Новини

Зърнени храни на помощ
Брой 74 - Януари - 2013

Януари е месецът, в който организмът ни има нужда от презареждане. Особено след като вече отмине дългата поредица от празници и разточителни трапези, трябва сериозно да помислим за промяна в хранителния режим. И то такава, че да ни достави всички полезни вещества, без да излага на риск през зимата имунната ни система. Първото, за което се сещаме, когато стане въпрос за здравословно хранене, са плодовете и зеленчуците (особено ако са пресни, сурови и по възможност произведени в региона). Но както казахме - зима е и в това отношение сме малко ограничени. Затова пък спокойно бихме могли да добавим към менюто си разнообразни зърнени култури и да сме спокойни, че по този начин сме си осигурили пълноценна диета. Тук можем да се доверим както на изпитаните „бойци": пшеница, ориз, леща, нахут, боб, грах, царевица, елда, така и на новите „супер храни": киноа, амарант, чия, лимец. Използвани умело и по един балансиран начин в храненето, те доставят на организма голяма част от ценните  хранителни вещества. Зърнените храни са богат източник на минерали - фосфор, калий, калций, както и на някои витамини - А, В1, В2, В6, Е, РР. Дори обвивките на житните зърна са полезни: те съдържат влакнини, най-вече целулоза, и оказват съществено влияние върху работата на храносмилателната система. Ето защо редовният прием на пълнозърнести  продукти не само има здравословен ефект, но и спомага за по-добрия ни тонус.


Зърната киноа съдържат пълния състав незаменими аминокиселини, съчетани в отличен баланс, както и протеини с профил, подобен на този на млякото.


Лещата от своя страна също е богата на растителни протеини и се смята за добър и евтин заместител на месото.


За да си доставим разнообразни ценни вещества само в една порция, можем да прибегнем и до някои хитрини. Например, да комбинираме и сварим едновременно кафяв ориз, киноа и амарант. Подходящи са за гарнитура или основно леко ястие, приготвено с добавка на зеленчуци.


Просото, доскоро пренебрегвано и смятано основно за храна на птиците, вече се нарежда в списъка на здравословните храни. Може да замества ориза в голяма част от рецептите с ориз, също фидето в супите, а може да бъде и част от смесите за домашно мюсли. Смляното просо е подходящо за приготвяне на печива без глутен.


Царевицата за разлика от просото е добре позната, широко употребявана и любима на голяма част от децата. Освен че е вкусна, притежава всички онези достойнства на зърнените храни, за които стана дума в началото - витамини, микроелементи и влакнини. Тя съдържа в големи количества витамин К, също В1, В2, РР и Е, комбинирани с добро присъствие на желязо, цинк и калий. И още нещо - високото съдържание на целулоза я прави много ценна за прочистване на храносмилателния тракт, „улавянe" и изхвърляне от организма на вредните токсични или канцерогенни вещества. Приложението й е много разнообразно - на цели зърна като добавка в ястия, супи, салати, за домашни пуканки. Царевичният грис, или полента, също не е за пренебрегване. Подходящ за пиготвяне  на позабравения качамак с масло и сирене, но и на множество ястия с добавка на гъби, сметана и зеленчуци.


Няма да сбъркаме, ако на рафта с продукти  намерим малко място и за опаковки  лимец. Освен с това, че е зърнена култура, по-древна от пшеницата, лимецът е известен и с факта, че не се поддава на модификации и третиране със селскостопански препарати. Геномът му е запазен непроменен от векове насам. Това го прави идеалният био продукт, незасегнат от вредно влияние. Лимецът е богат на протеини и с високото си съдържание на витамин Е представлява много силен антиоксидант. Истинска лечебна храна, съдържа витамините А и В, ценните минерали цинк, магнезий, фосфор и голямо количество белтъчини. Пълнозърнестият хляб от лимец е една истинска награда за организма. Може да се използва и на зърна - за ашуре, крекери, кълнове.


Пастата от твърда пшеница във всичките й форми - спагети, макарони, равиоли, лазаня  и в частност пълнозърнестата паста, с безкрайното многообразие от сосове, което съществува, са идеалният вариант за бързо  приготвяне на топла вечеря в студените зимни месеци.


Разбира се, изреденото дотук е само част от достойнствата и възможностите на някои представители на многочленното семейство на зърнените храни. И все пак достатъчно, за да си дадем сметка, че в съвременния и напрегнат начин на живот е нужно да започнем да отделяме все повече внимание на това, което консумираме и какво съдържа то. Да се опитаме да заместваме част от готовите рафинирани храни, съдържащи твърде дълъг списък химически вещества, с по-простички, но пък домашно приготвени и здравословни храни. Настана време разделно и всеки държи в собствените си ръце избора за посоката, която ще поеме.


 


Автор и фотограф: Димитрина Бунова


 


Рейтинг на статията:



За да може да пишете коментар моля влезте в системата.
Ако нямате регистрация може да си направите тук