Анкета

Новини

Израстване чрез музика и танц
Брой 56 - Юли - 2011

Не е нужно да сте професионален музикант, за да отгледате такъв. Не е нужно да разбирате от музика, за да търсите подобен талант в своето дете. Не е нужно и да притежавате музикални инструменти в дома си, за да накарате хлапето да обича музиката. Не е нужно, защото децата притежават чувство за ритъм по природа. Те си тананикат, барабанят с пръстчета, тропат с лъжици, удрят дървени играчки една в друга и всички тези действия създават определен звук, който им харесва. В България започва да навлиза едно музикално обучение, чиято основна цел е не да издава дипломи, а да стимулира, да вдъхновява и да подтиква децата към творчество - с помощта на собственото си тяло и собствения си усет за ритъм.


ШУЛВЕРК 


Една от най-разпространените концепции за музикално-танцово възпитание и образование по целия свят е „Шулверк". В превод от немски името означава училищно дело. Системата се основава на методи, чиято цел е чрез забавни занимания и игри да се отключи и развие музикалния и творчески потенциал, заложен в децата от най-ранна възраст. Ключовите думи, характерни за Шулверк са ритъм, говор, музика, движение, съчетани с интересни игри.


ИСТОРИЯ


През 30-те години на XX век немският композитор Карл Орф и неговата сътрудничка Гунилд Кеетман разработват концепция за леснодостъпно музикално възпитание, което подтиква човек да открива и разбира музикалното, танцовото и театралното изкуство по най-естествения за него начин - като самият той опознава и твори.


ДЕЦАТА ОТКРИВАТ СВЕТА НА ИЗКУСТВОТО


Как точно работят децата, възпитавани по методиките на Шулверк?


' На първо място те играят!


' С напътствията на музикални педагози изпълняват различни ритмични, говорни и двигателни упражнения.


' Следват с движения ритъма на различна музика.


' Насърчавани са да импровизират.


' Децата пеят и свирят на елементарни „Орф-Шулверк" инструменти.


Какви инструменти ползват децата?


При работата с „Шулверк" хлапетата са снабдени с клавеси, маракаси, звънчета, дайрета, барабанчета от дърво и с кожа, чинели, триангел и други инструменти. Най-използваният естествен звуков инструмент, обаче, е човешкото тяло. Децата пляскат с ръце, щракат с пръсти, тропат с крака, създавайки елементарна ритмична импровизация.


СПЕЦИАЛНИТЕ ИНСТРУМЕНТИ


В музикалните заниманията се използват и така наречените „Орф-Шулверк" инструменти като ксилофони, металофони, глокеншпили, звучащи метални и дървени пластини. На тях се свири лесно и това ги прави интересни за децата. Използването им в игри е добра подготовка за преминаване към музикални инструменти като пиано, цигулка, блокфлейта, флейта и други в бъдеще.


В музикалното обучение на децата се използват и много природни материали, с които може да се създава музика - камъчета, дървени летвички и пръчки, шишарки и листа. Креативността на децата се подхранва и с уроците, посветени на изработването на собствени музикални инструменти от природни и подръчни материали от бита. За децата е истинска радост да свирят на инструмент - дори и елементарен, но създаден от самите тях.


ОСНОВНО ПРАВИЛО В МУЗИКАЛНАТА ИГРА


Детето се оформя като личност, която твори и създава!


ОПИТЪТ В БЪЛГАРИЯ


Българската асоциация „Орф-Шулверк" прави своите първи стъпки преди няколко години в градовете Шумен и Варна. Там тя организира практически семинари, ръководени от преподаватели от „Карл Орф-Институт" в Залцбург (Австрия), в които вземат участие музикални педагози от различни градове в страната. Практически семинар в София се проведе за първи път тази година. Освен в музикалното обучение на деца от три до осемнадесет години, методите на „Шулверк" се прилагат и в специалните групи тип „Родител-дете" на Voice Academy за музикални занимания на бебета и много малки деца заедно с техните родители.


СПЕЦИАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ


„Шулверк" е особено полезен в музикалнотерапевтичната работа при деца със специални образователни потребности - Синдром на Даун, Синдром на Аспергер, Детска церебрална парализа и други, тъй като предлага разнообразни форми за социална адаптация и комуникация, развитие на сензитивност, развитие на груба и фина моторика и развитие на усет за ритъм, движение и пространство.


 


Автор: Десислава Христозова
Консултант: Здравка Матеева - музикален педагог във Вокална школа „Voice Academy"


 


Рейтинг на статията:



За да може да пишете коментар моля влезте в системата.
Ако нямате регистрация може да си направите тук