Анкета

Новини

Йога на смеха
Брой 72 - Ноември - 2012

Смехът е здраве. Всичко сме го чували и дори сме склонни да го повярваме. Единици от нас обаче са опитвали целенасочено да се самопровокират към смях с цел да извлекат ползите за физическото и емоционалното си здравословно състояние. Смехът също така е и заразен и лесно бива стимулиран в група от хора, особено в комбинация със зрителен контакт. А веднъж започнали да се смеем, трудно можем да спрем, това вече от опит знаем всички. Друг интересен факт, свързан със смеха, е, че дори и да се смеем изкуствено и насила, буквално за секунди ни става истински смешно и смехът бързо идва от сърце. 20 минути смях на ден са напълно достатъчни да извлечем всички физиологически ползи от него. Точно тези характеристики на забавния феномен смях са послужили за основа на една на пръв поглед странна практика, наречена Йога на смеха, или Хасия йога.


Защо Йога на смеха?


Йога по принцип доставя повече кислород в тялото и мозъка благодарение на т. нар. йогийско (или дълбоко, диафрагмено дишане), а в комбинация със смеха представлява приятен комплекс от упражнения, които внасят огромен прилив на енергия, радост и чувство за близост с останалите в групата.


Научни изследвания са доказали, че нашето тяло не прави разлика между изкуствения и искрения смях и задвижва едни и същи биохимични процеси, независимо дали се смеем насила или заради нещо наистина смешно. Ето защо Йога на смеха е може би единствената практика, която отпуска мозъчните ни спирачки, действащи като задръжка срещу естествения неконтролируем смях, често смятан в обществото за неприличен и невъзпитан.


Какво представлява Йога на смеха?


Една типична сесия по Йога на смеха започва с лека загрявка за отпускане, състояща се в стречинг, тананикане, пляскане с ръце и някои физически упражнения. Всичко това подпомага за отхвърляне на задръжките и комплексите и настройва участниците на една по-игрова и безгрижна вълна. Важна част от подготовката са и упражненията по дишане, които имат за цел да подготвят дробовете за същинския смях. Следват сериите със смях, комбиниращи техники за визуализация с игрови практики, защото именно от играта идва смеха. Доказателство за това са децата.


Упражненията могат да бъдат изпълнявани само в група, тъй като залагат основно на социалната динамика и груповото общуване.  Участниците седят или лежат заедно на земята и се стимулират взаимно емоционално и зрително. В един момент близостта между тях отключва напълно естествен, заливащ всички като лавина смях. Опитали от необикновените сеанси споделят впоследствие, че това е едно много силно изживяване, което често води до здравословен душевен катарзис и носи чувство на пълно освобождаване и радост, траещи понякога с дни.


Как се заражда Йога на смеха?  


Практиката се смята за откритие на индийския лекар Мадан Катариа. След задълбочено изучаване на лечебните ползи от смеха през 1995 г. той отваря първия клуб по смях. Оказва се, че идеята допада на страшно много хора и терапията бързо се разпространява из целия свят (около10 000 са клубовете по смях, където се провеждат тези или подобни практики).


Ползите от Йога на смеха


На първо място тя сближава хората, кара ги да се чувстват като част от едно голямо семейство независимо от тяхната възраст, пол, етническа и национална принадлежност. Тя премахва социалните ограничения и интелектуалните задръжки. Повишава чувството на щастие и удовлетвореност от живота, освобождава от комплекси и предразсъдъци, действа пречистващо на душата. Човек развива дълготрайно положително усещане за света и околните, което му помага във всички сфери от неговия живот. Благодарение на смеха той преодолява с лекота стреса, депресията и ежедневните проблеми, изостря сетивата и инстинктите си. Йога на смеха действа дори при хора, които нямат чувство за хумор или са загубили естествената си способност да се смеят от сърце.


 


Автор: Весела Захариева


 


Рейтинг на статията:



За да може да пишете коментар моля влезте в системата.
Ако нямате регистрация може да си направите тук