Анкета

Новини

Какво трябва да знаем за есенциалните мастни киселини
Брой 44 - Юли - 2010

С повишаването на стандарта и качеството на живот хората искат да знаят все повече какво да направят, за да запазят здравето си в най-добро състояние. Все повече се интересуваме как се осъществяват процесите в нашето тяло, кое от хранителните вещества имаме в излишък и кое не ни достига. Поради това се извършват редица проучвания. От няколко години техен обект често стават  есенциалните мастни киселини, наречени още незаменими, които участват във всички жизнени процеси на организма.


КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВАТ ЕСЕНЦИАЛНИТЕ МАСТНИ КИСЕЛИНИ?


Есенциалните мастни киселини са полиненаситени мастни киселини от две групи - омега 6 (линолова, гама-линоленова, дихомо-гама-линоленова, арахидонова, докозатетраенова и докозапентаенова мастни киселини) и омега 3 (алфа-линоленова, ейкозапентаенова, докозапентаенова и докозахексаенова мастни киселини). Въглеродната им верига се определя от броя въглеродни атоми - те варират от 18 до 22, а степента на ненаситеност - от броя на двойните връзки в химичната им структура. Омега 6 мастните киселини са с две двойни връзки, а омега 3 - с три двойни връзки в мастно киселинната верига. Наричат се есенциални или незаменими, защото човекът и животните ги синтезират в незначителни количества и основен  източник за тяхното набавяне е  храната. Въпреки това дефицит на незаменими мастни киселини се среща рядко - при кърмачета, малки деца, хора, приемащи храни, бедни на мазнини. Той се проявява в нарушен растеж, слаба имунна система, склонност към автоимунни реакции, алергии, суха, чуплива коса и суха кожа, чернодробни и бъбречни  нарушения, аритмия, депресия или прекомерна активност, артрити. Дефицитът може да бъде премахнат чрез промяна в диетата и вземане на хранителни добавки (рибеното масло е техен прародител).


ДЕЙСТВИЕ НА ЕСЕНЦИАЛНИТЕ МАСТНИ КИСЕЛИНИ 


Есенциалните мастни киселини имат огромно значение за правилното биологично функциониране на тялото ни. Служат като градивен материал за множество ейкозаноиди. Това са вещества, изработвани от организма, подобни на хормоните, много от които се наричат простагландини. Те оказват голямо влияние върху здравето - разпределят енергията в тялото, могат да понижават кръвното налягане, да повишават телесната температура, да разширяват или стесняват бронхите, стимулират изработването на хормони. Незаменимите мастни киселини Омега 3 и Омега 6 отговарят за поддържането на зрението,  растежа и развитието на мозъка,  хормоналния и емоционален баланс, сърдечносъдовата система, подвижността на ставите, съкращаването на гладката мускулатура, функционирането на централната и вегетативната нервна система, съсирването на кръвта.


Мастните киселини Омега 3 са важна съставна част на клетъчната мембрана, предпазват от атеросклероза, укрепват кръвоносните съдове, нормализират липидния състав на кръвта, понижават нивото на вредния холестерол, предотвратяват аритмията, укрепват имунната система, действат противовъзпалително, противоалергично, подобряват метаболизма на мозъка, допринасят за преодоляване на депресията. Прилагат се при инфаркт, исхемична болест на сърцето, астма, артрити, кожни заболявания, като профилактично средство против рака.


ОТКЪДЕ ДА СИ ГИ НАБАВИМ?


Незаменимите мастни киселини се съдържат в зърнените храни (пшеница, царевица), бобовите растения, ядките, млякото, маслото, яйцата, нетлъстото пилешко и телешко месо, рибата и морските продукти. Тлъстите меса и риби не се препоръчват, защото освен ненаситени мастни киселини, те съдържат и много наситени мастни киселини, които са вредни за организма.


Проблемът е, че в хранителните продукти Омега 3 мастните киселини са в доста по-малки количества от Омега 6 и е по-трудно да си ги набавим.


Омега 6 мастните киселини се срещат в по-големи количества в  храните от растителен произход, а Омега 3 киселините - в рибата и морските продукти. Оптималното съотношението между двата вида мастни киселини в организма  е 1:2-1:5 в полза на Омега 6 . Ако то се промени  и  стигне до 1:10 се наблюдава дефицит на Омега 3 мастни киселини. Основен техен източник са рибата и морските продукти, също така лененото, конопеното  и соевото масло. В другите растителни масла (царевично, слънчогледово, зехтин) също се съдържат, но в по-малки количества от Омега 6 киселините. Препоръчително е да се консумира риба, обитаваща в естествени водоеми (морета, реки, езера), а не в развъдници, защото там тя се храни с тестена храна вместо с водорасли и планктон, от които получава основната част Омега 3 мастни киселини. За предпочитане е прясната риба и тази, консервирана в растително масло - то най-добре запазва полиненаситените мастни киселини от разпадане. В замразената риба и рибата, консервирана в собствен сос или вода, Омега 3 киселините са значително по-малко. Майчиното мляко е богато на двата вида киселини. Те са важна съставна част и на млеката за бебета, особено на формулите за недоносени новородени.


Много фирми произвеждат хранителни добавки, способни да попълнят дефицита от полиненаситени мастни киселини. Рибеното масло отдавна се употребява за подсилване на организма при децата и има добър ефект. Лененото масло спомага за намаляване на холестерола и триглицеридите, за по-доброто усвояване на инсулина при диабетици. То помага за по-лесното разграждане на мазнините и е добро допълнение към диетите за отслабване. Водораслите също са богат източник на есенциални мастни киселини и са основна суровина за производство на хранителни добавки.


Ако сте вегетарианец (не ядете месо и риба), набавяйте полиненаситените мастни киселини от яйцата, млякото, ядките (орехи, фъстъци, слънчоглед) лененото и соевото масло. Ако сте веган (не ядете никакви животински продукти), освен растителните храни е добре да вземате хранителни добавки, за да получавате нужното количество. Необходимата дневна доза Омега 6 киселини е около 4-5 г, а от Омега 3 - 1-1,5 г.


Ако диетата ви е добре балансирана, богата на зърнени храни и бобови растения, ядки и растителни масла, млечни произведения, риба и нетлъсто месо, не би трябвало да имате дефицит на полиненаситени мастни киселини. Може да се наложи да ползвате хранителни добавки само в случай на нарушения при усвояването на мастните киселини, отслабване на организма поради болест или недохранване или наличието на някое заболяване, при лечението на което те са необходими. Ако нямате подобни проблеми, не се притеснявайте. В природата съществуват достатъчно и разнообразни храни, които могат да задоволят нуждите и вкуса на всеки.


 


Автор: Румяна Каменска
Консултант: д-р Диана Аргирова, неонатолог, началник отделение за Новородени и Недоносени Деца МБАЛ „Пловдив"


 


Рейтинг на статията:



За да може да пишете коментар моля влезте в системата.
Ако нямате регистрация може да си направите тук