Анкета

Новини

Как да забавим темпото на бързо препускащия ни УМ
Брой 37 - Декември - 2009

Децата отдавна спят. В стаята е тихо и тъмно. След тежък динамичен ден ние се отпускаме в собственото си любимо легло. Затваряме очи и... започва истинският екшън!


Имам клиент, чийто основен проблем бе недобре менажираното време и в частност малкото часове сън. Когато поговорихме и с няколко стъпки пренаредихме ежедневните, ежеседмичните и ежемесечните дейности, стана ясно, че сме освободили още време за нощна почивка и клиентът ми е започнал да си ляга по-рано. Той - да, но не и препускащият му ум...


Недостигът на сън е сред най-честите оплаквания на младите родители. Първите месеци след появата на новия член в семейството са съпроводени с адаптация и на бебето, и на неговите мама и татко. Малко са бебетата, които от раждането си спят непробудно по 6-8 часа. Нерядко майката с почуда отбелязва, че колкото е по-преуморена, толкова по-трудно заспива. Сигурно и на вас се е случвало да легнете вечер в постелята си, а умът ви да продължи да препуска между всички задачи, които имате следващия ден, между догадките - колко пъти ще станете и тази нощ, между разбора на свършените през изминалия ден неща. Мислите продължават да човъркат съзнанието ви много след като сте легнали.


Оказва се, че ние сами се претоварваме като скупчваме върху плещите си повече неща, отколкото можем да свършим за определен времеви период. Със събуждането си сутрин стартираме с прекалена скорост да вършим десетките запланувани неща - да закараме бързо децата на градина, да не закъснеем за договорените срещи, да изпушим бърза цигара с колегите в работните паузи, да не се забавим с часа, в който храним бебетата си... Ако и вашият ден минава на „педал", независимо дали отглеждате децата си, или вече сте се върнали на работа, няма нищо чудно в това, че вечер не успявате бързо да превключите на  „режим покой".


Лайф коучинг съвети за „укротяване" на препускащия ум:


НА ЖИВОТ И СМЪРТ...


Човешкият живот е изпълнен с дейности, които нямат пряко значение към щастието на индивида. Покупката на обувки за прохождане на детето точно утре, намиране на бурканчета за детска кухня, стриктно спазване на часа за фризьор, а също стресът от свършването на повече от предварително планираната работа в офиса - нищо от това няма да ви направи по-пълноценни за самите вас.


Истината е, че в повечето случаи онова, което занимава най-често съзнанието ни са изключително незначителни неща. Всеки носи  в себе си способността да опростява живота си, ако не в реалното пространство, то поне в главата си. Вие заслужавате тишината на мислите си поне вечер. Вместо да се опитвате да уловите посоката на прескачащия от задача на задача, от тревога на тревога ум, се опитайте по-сериозно да поразсъждавате над това, че: Докато проблемите не касаят физическото ви здраве и оцеляване /или това на близките ви/ - нещата са абсолютно второстепенни.


КАК СЕ ДЪРЖИ ТЯЛОТО ВИ, КОГАТО Е В СЪСТОЯНИЕ НА ХАРМОНИЧЕН РЕЛАКС


Научете се поне един път в седмицата да отделяте време за активен пълен релакс. Това може да е масаж, йога или друго занимание, което бързо създава покой и баланс, както за тялото, така и за ума ви. Докато релаксирате, си поставете за цел да се „огледате отстрани" и да запомните точно как се чувствате, какви картини изникват в съзнанието ви. Обърнете внимание и на дишането си. Вечер, когато си легнете, се опитайте да дишате по подобен начин и да възпроизведете състоянието си. Така посредством „малки кукички" ще подлъжете бушуващия океан от мисли постепенно да занижи „височината на вълните", докато повърхността напълно се успокои.


ЗАЧЕРТАЙТЕ ОТ КОЛОНКАТА „ТРЯБВА" НЯКОЛКО ЗАДАЧИ


Винаги препоръчвам организирането на времето да става в писмена форма - по-ясно, по-прегледно и по-оперативно е. Независимо дали пишем на хартия, или в ума си - всеки от вас има по един дълъг списък със задачи от типа „трябва да направя...". Направете си подарък - махнете поне една задача от този списък. Ако мразите неистово основното чистене на дома си, което правите два пъти годишно, вземете решение от този момент нататък тази работа да бъде вършена от фирма или друг платен помощник. Вярно е, че е свързано с разход, но бюджетът винаги може да се оптимизира спрямо приоритетите. Сред вашите е това да премахнете от листа си за вършене онова, от което изпитвате най-малко удоволствие, отнема много време и ви носи допълнителен стрес. /За генерално чистене на двустаен апартамент помощниците в домакинството взимат средно 30-40 лева. Ако всеки месец спестявате по 10 лв., то съвсем спокойно ще можете да си осигурите лукса, опитвайки се да заспите, повече никога да не мислите с тревожност за предстоящото пролетно почистване/.


ВЕЧЕРЕН РИТУАЛ ЗА ВЪЗРАСТНИ


Ако вече имате бебе, то сте запознати със силата на „вечерния ритуал" - онази последователност от действия: баня, масаж, вечерно мляко, която програмира бебчето ви за вечерен сън. В света на възрастните ритуалът също има значение. Помислете какви са последните 3 неща, които вършите преди да си легнете и ако не заспивате бързо и със спокоен ум, пренаредете и заменете някои от тях. Какво правите след като приспите децата: отделяте време за разговор с любимия на по чаша чай /вино/, сърфирате в Интернет, наваксвайки „времето за себе си", взимате си душ и лягате пред телевизора, работите, довършвате домакинските си  задачи... Помислете кои от тези занимания успокояват съзнанието ви и кои - напротив, донатоварват нервната ви система и се опитайте да си създадете навика последните 3 действия, непосредствено преди лягането ви за вечерен сън да водят, ако не до успокоение, то поне до ненатоварване на нервната ви система. /Всичко е абсолютно индивидуално и практиката ми с всеки клиент го доказва, но все пак запомнете, че е добре телевизорът ви да бъде изключен поне един час преди сън!/.


ТУК И СЕГА


Златното правило на Дзен будистите е ТУК И СЕГА. Да живеем пълноценно означава, когато правим нещо, да правим само него - и с ума, и с душата, и с тялото си. Мой познат често споделяше, че когато е на работа постоянно мисли колко малко време отделя на жена си и на детето си, а когато е вкъщи постоянно мисли за работа. Така в крайна сметка в живота му се изплъзваше най-хубавото - съпреживяването на момента. За съжаление, това е изключително често срещан проблем. В рамките на един абзац би ми било трудно да обясня онова, над което работим с клиентите ми седмица след седмица, с цел постигане на способността да живеем за мига, но все пак ще ви кажа, че особено важно е да се отърсите от чувството за вина. Чувството, че докато сте на маникюр, сте можели да гушкате детето си или докато седите на пейката в парка сте можели да напазарувате, или докато четете интересното списание всъщност сте можели да оберете праха от мебелите... Да, точно така се нарича онова нещо, което ви краде от способността да участвате пълноценно в живота си. Това е катализаторът, който ускорява и темпото на препускащия ви ум преди сън. Препишете на едно листче следните неопровержими факти и всеки път, когато усетите, че изпитвате подобно чувство на вина спрямо времето си, ги прочетете:


1. Имам право да изживявам личното си време.


2. Имам право да греша.


3. Никой не ме е обучавал на това, как да имам време за себе си. Уча се сам/а.


4. Имам право да променям целта си.


5. Имам право да казвам „не" на себе си и на другите.


6. Общественият натиск по отношение на времето е силен.


7. Съвременният живот не е в хармония с естествените ритми.


8. Чувството за вина не допринася за развитието ни. Напротив - то го забавя.


 


Рейтинг на статията:



За да може да пишете коментар моля влезте в системата.
Ако нямате регистрация може да си направите тук