Анкета

Новини

Как да изправим осанката
Брой 60 - Ноември - 2011

Замислете се колко средства и време отделяме ние жените в опит да направим корема си плосък, а гърдите по-големи. Същото се отнася и за силния пол - мъжествеността винаги се е свързвала със стегнати коремни мускули и аполонови плещи, под които би се сгушила всяка жена. Малко хора осъзнават, че красотата и достолепността на фигурата се крие в изправената стойка. Ако осанката ни е в правилното положение, гърдите ни визуално стават по-големи, а коремът се прибира. И това е само видимата страна на въпроса, а само да знаете колко е важно това за здравето!


За съжаление, повечето съвременни хора не осъзнават, че за хармоничното, здраво и красиво тяло е нужен преди всичко прав гръбнак. Ние не се замисляме върху факта, че в немалка степен болестите ни се дължат именно на неговото неправилно положение или изкривяване. Главоболието, световъртежът, мускулните крампи, сърдечните проблеми, задухът, смущението в органите, притиснатите нерви и нарушението в кръвообращението може да се дължат на неправилно „обучен" гръбначен стълб. Изменението на формата му е причина за нарушението на осанката. При нормално развитие той има няколко физиологични криви: напред-назад в гръдните и поясните отдели. В резултат на някои въздействия тези криви се нарушават и в крайната си форма може да се появи сколиоза /странично изкривяване на гръбначния стълб/, кифоза /изкривяване на гръбначните прешлени/ и други „прелести".


Причини за изкривяването на гръбнака


Има множество причини да се стигне до изкривяване на гръбнака: родова травма, микротравматизъм в резултат от падане в ранна детска възраст, неергономични бюра, тежките раници в детска възраст, походката... Причините са много, следствието е едно - изкривяване на гръбнака.


Профилактика


За да не се стигне до изкривяване на гръбначния стълб, „извайването" на осанката трябва да започне още от детските или тийнейджърските години, когато костите и хрущялите са още достатъчно меки, мускулите еластични, а походката не е формирана докрай. При възрастните е по-сложно, но никога не е късно да поработим за лебедова грация.


Нов живот


Специалистите не съветват „новият живот" на гръбнака да започва по насилствен начин. Не се напрягайте да ходите и седите с прав гръб през целия ден, защото вниманието ви ще бъде съсредоточено върху осанката и за работа няма да ви останат сили. Всъщност красивата поза може да се постигне с дълъг и упорит труд. За истински ефект най-добре е да бъдете под ръководството на опитен инструктор. В началото може да използвате специални корсети, които държат гръбнака прав, без вие самите да полагате особени усилия. Но не трябва да се увличате в носенето им, защото при дълга употреба на такива „патерици" мускулите стават мързеливи и „забравят", че трябва да работят самостоятелно. Оптималният вариант е комбинация от масаж, използване на корсет плюс ежедневни физически упражнения за укрепване на мускулите. Така ще „свикнете" осанката си да стои в право положение, за да „стартира" новия си живот по царствен начин.  


На денонощен пост


През деня нашият гръб изпитва силно натоварване и се нуждае от заслужен отдих вечер. Много сладко се спи на бабината пухена възглавница, но като се събудите може да се чувствате изключително разбити и със схванат врат. Нощният сън за гръбнака е основното време за отдих. Затова е важно да се уверите, че сте спали в изправена поза, защото грижата за осанката е денонощна. Ако сутрин не се чувствате бодри, значи не докрай сте си починали в съня. Ако се занимавате усилено с изправянето на осанката през деня, а не го правите нощем, то процесът ще се проточи дълго във времето. За нощното „бдение" са необходими специални ортопедични матраци и възглавници „по рамото", които не позволяват на гръбнака да се изкривява. Особено добри за съня са водните матраци. Водата притежава и релаксиращи свойства. На всеки му е известно усещането на лекота, когато просто лежим на водна повърхност или плуваме - изчезва тежестта на тялото и се отпуска гръбнакът. Най-важният критерий за добър матрак и възглавница е следният: ако вечер изпитвате напрежение или болка в мускулите, на сутринта това не трябва да е така.


Гимнастика за лебедова осанка


За изправянето на осанката са ви нужни и специални упражнения. В много фитнес клубове могат да ви предложат отделни програми за целта. Може да подобрите осанката си и като правите упражнения в домашни условия. Изправете гръбнака и въртете главата наляво и надясно, после я накланяйте напред и назад. Направете и няколко серии от коремни преси с прав гръбнак. Тази несложна загрявка ще възстанови кръвообращението и ще поддържа мускулния ви тонус за два-три часа.


Така че ако мечтаете за изящна походка, възторжени погледи, вперени във вас и кралски извивки, трябва да се постараете. Търпението, трудът и самодисциплината ще направят вашата фигура снажна, а походката - красива.


 


Автор: Силвия Чалъкова
Консултант: д-р Владимир Стефанов, Военно-медицинска академия - София, Клиника по артроскопска травматология


 


Рейтинг на статията:



За да може да пишете коментар моля влезте в системата.
Ако нямате регистрация може да си направите тук