Анкета

Новини

Правилата на красивия почерк
Брой 46 - Септември - 2010

Спомняте ли си колко ви беше тъжно, когато влагахте цялото си старание да изпишете най-красивото „Аа" и класната ви не оставаше очарована - все намираше леко кривнати буквички или пък небрежно простиращи се ченгелчета извън реда. За току-що прописващото дете е непонятно да осъзнае как е възможно родителите му толкова бързо и без никакво усилие да украсяват страницата с елегантно подредени букви, докато неговата малка ръчичка не иска и не иска да върви в синхрон с желанието и старанието му. В същото време родителите се чувстват безсилни да научат хлапето да изписва красиви букви и разчитат единствено на практиката в училище. Ако искате да помогнете на детето си да извайва правилни и елегантни ченгелчета и чертички, не му се карайте, нито пък го заставяйте да пише една и съща буква страница след страница. Просто поиграйте с него!


Красотата на почерка започва да се извайва от най-ранна възраст. Преди да започнат да пишат с химикал децата тренират движенията на ръчичките си. Упражненията за координация, научаване на посоките и синхронизация на пръстите могат да започнат още от втората година. Под формата на игра хлапетата опознават своите възможности и неусетно усъвършенстват грациозните движения, необходими за изписването на красиви букви в бъдеще.


ПРАВИЛАТА НА ИГРАТА


Сигурно и вие сте чували репликата, отнасяща се до вас: „С този грозен почерк ще го правим лекар". Ето че сега пишете красиво или поне така се случва с повечето от нас след дългогодишната практика в училище. За съжаление съвременните деца са затруднени от бурното навлизане на компютрите в ежедневието. Хлапетата днес се учат да тропат по клавиатурата, вместо да изписват букви с молив. Все по-рядко ни се налага да ползваме химикал - да подпишем документ, да попълним адрес на плик за писмо или да напишем списъка за неделния пазар. Случаите почти се изчерпват с изброените. Въпреки това елегантният почерк винаги прави впечатление, дори и само да бъде изписано пожелание за здраве и щастие върху картичка. Ако и вие смятате, че за детето ви ще е полезно да изписва красиво буквите, помогнете му да го направи... чрез игра. Но като всяка друга игра и тази си има правила.


1 СТОЙ В РАМКИТЕ НА ЛИСТА


Основната задача на сестрите в яслата относно уменията на ръчичиките е да научат децата да рисуват така, че да не излизат от листа, т.е. да не продължават творенията си върху масата, а да осъзнаят, че хартията има рамки.


На 1 и 2 години: очертайте дясната ръчичка на детето с молив на няколко места върху голям бял лист. Оцветете дланта му с боички, но един цвят, за да не отвличате вниманието му с различни нюанси. Помолете го да сложи ръчичката си върху очертанията на собствените му пръсти. Първите няколко пъти сигурно изобщо няма да разбере какво точно трябва да направи, но съвсем скоро ще видите как цветните пръсти ще съвпаднат с очертанията на листа. Когато усъвършенства тази игра, включете и двете ръце в шареното занимание.


На 2 и 3 години: нарисувайте кръг върху бял лист. В него направете още един така, че да се образува „пътечка" между двата кръга с ширина не повече от 2 см. натопете показалчето на хлапето в боя и го накарайте да направи точки по пътечката, без да излиза от нея. На тригодишните може да предоставите молив или пастел и да ги накарате да очертаят улея между двата кръга. На следващия етап сменете фигурата - овал, квадрат, ромб, като постепенно увеличавате степента на затруднение.


2 БЪДИ ПОСЛЕДОВАТЕЛЕН


В първа група в детската градина заниманията по усъвършенстване движенията на ръцете са свързани с пътечки. Децата рисуват улици, огради, коловози, „водят" в тетрадките животни по пътечки да събират плодове или да стигнат до къщичката си, чертаят правилните посоки, като търсят верния път, избиран между три такива и т.н.


На 3 години: ако имате стар тапет, той ще ви свърши чудесна работа. Развийте ролката и нарисувайте по цялата й дължина релси за влак. В края залепете картинка на влакче. Топнете показалчето на детето в боичка и го помолете да стигне до влакчето с пръстче, като не излиза от релсите. Играта е много занимателна и ако все още мъникът не е показал предпочитание към определена ръка за писане, пробвайте и с двете.


На 3 и 4 години: нарисувайте различни по вид пътечки върху бели листа - прави, вълнисти, зигзагообразни, накъсани с точки или чертички, пунктирни, като нанизани балончета едно след друго, с посока нагоре или надолу и всичко друго, за което се сетите. Важно е пътечките да започват от лявата страна на листа и да завършват в десния край. Тази посока трябва да следва и детето, когато чертае по тях с химикалка, молив, пастел или фулмастер.


3 СПАЗВАЙ ПОСОКАТА


Предучилищната група се изтегля с една година, така че и по-малките трябва да „влизат в час" с подготовката за краснопис.


На 4 години: докато детето спи, нарисувайте юмручета на един лист, разположени едно до друго по цялата ширина. Когато хлапето се събуди, му обяснете, че любимата му кукла, мечка или друга играчка е оставила отпечатъци от юмручетата си. Сега е негов ред да постави своите, но внимателно - от ляво надясно!


На 4 и 5 години: направете пешеходна пътека, по която да минават малки човечета и животни от арсенала на конструктора или колекцията от шоколадовите яйца. Изрежете дълги ленти от черна хартия, с ширина 2 см. Залепете ги върху лист и нарисувайте над тях пътн знаци. Сега е ред на детето да нарисува с четка и бяла боя, пастел или фулмастер зебрата на пешеходната пътека. Важно е да започне от левия край и да се опитва разстоянието между линиите да е еднакво.


4 НЕ ОТДЕЛЯЙ РЪКАТА ОТ ЛИСТА


Една от най-трудните задачи за децата в предучилищна група е да не отделят ръката си от листа, докато пишат. С усъвършенстването на това умение писането на думички става много по-лесно.


На 5 години: карайте детето да рисува слънца с много дълги лъчи, без да откъсва ръка от листа, също къщи, високи дървета и всякакви други форми, които ще го накарат да тренира умението.


На 5 и 6 години: отрежете около 15-20 см червен или друг ярък цвят конец. Залепете единия край върху бял лист. Оставете го да падне свободно. Накарайте детето да нарисува успоредна линия по конеца, без да отделя дланта си от повърхността. Дръпнете свободния край на конеца и го пуснете отново - той ще направи пътечка в нова форма. Сменете цвета на фулмастера или химикалката и отново пуснете хлапето да проследи дължината на конеца.


Можете да пробвате всички игри, независимо от възрастта на вашето дете. Всяко хлапе се развива индивидуално - важното е да се забавлявате и чрез играта мъничето да опознае собствените си възможности.


 


Автор: Десислава Христозова


 


Рейтинг на статията:



За да може да пишете коментар моля влезте в системата.
Ако нямате регистрация може да си направите тук