Анкета

Новини

Спортен дух
Брой 50 - Януари - 2011

Спортът, който избираме за детето си трябва да бъде приятен и полезен за него. Затова е необходимо подборът да бъде сериозен и внимателен.


Здравословното състояние на детето е първият и най-важен критерий при избора. Има проблеми, които веднага и еднозначно изключват определени видове спорт от списъка. Те обикновено се определят от лекар и той уведомява родителите за неподходящите такива. При избора най-вече се старайте да се водите от интересите на детето, а не от вашите собствени. Все пак спортът трябва да му носи радост и удоволствие. Също така отчетете и психичните особености на мъника и обмислете, кои занимания ще го развиват и кои не.


МОЖЕ ИЛИ НЕ МОЖЕ?


Медицинските противопоказания за спорт са в две категории: абсолютни и относителни. Например хроничните заболявания са относително препятствие. Проблеми в системата на кръвообращението, например нарушение на сърдечния ритъм, високо артериално налягане, хронични проблеми на дихателните органи (бронхиална астма) и проблеми на храносмилателната система са достатъчно сериозни заболявания, които изискват предписването на лечебна физкултура, а не на масов спорт, тъй като натоварването може да влоши състоянието на детето.


Бронхиална астма. Смята се, че физическата активност за малките астматици е много полезна. Важното обаче, е да се назначава само от лекар.


Проблеми с гръбнака. Ако на детето е поставена диагноза "сколиоза" или има други сериозни нарушения на осанката и проблеми с гръбначния стълб, не трябва да се занимава с "асиметрични" видове спорт - тенис на корт, бадминтон. При сколиоза е много полезно плуването, защото водата разтоварва по естествен път гръбнака. Лекарите препоръчват плуване в различни стилове: бруст - при сериозни и прогресивни нарушения, кроул и бътерфлай - когато развитието на сколиозата е спряло.


Ските през зимата са още един спорт, който развива мускулите на гърба и цялото тяло, но сноубордът е изключително противопоказен. Децата с нарушения на осанката също не трябва да карат кънки (и зимни, и ролери) и скейтборд. Спортна или художествена гимнастика също не са подходящи. Бягане и тежка атлетика не влизат в списъка, но футболът е подходящ.


Късогледство. Забранени са спортната гимнастика, борбата, планински спортове, скачане, футбол, хокей. Ако детето няма висок диоптър и усложнения на очните дъна, може да се занимава с художествена гимнастика, волейбол, баскетбол, фигурно пързаляне, езда, тенис и плуване.


ОТБОР ИЛИ ИНДИВИДУАЛНО


Обърнете внимание на характера на детето ви: как общува с други деца, готово ли е да постига резултати и да дели победата с други? Всяка отборна игра, независимо каква, е подходяща за деца, които лесно завързват контакт с други. Ако мъникът ви е изявен лидер, за него е подходяща спортната или художествена гимнастика, тенис на корт или тенис на маса. Всички тези видове спорт изискват личните усилия на малкия човек. Дори и груповите тренировки в художествената гимнастика или дуетното фигурно пързаляне изискват усилията на отделния участник.


Особености: За по-стеснителните деца отборните игри и строгите правила не са подходящи. Тъй като те се затварят още повече пред съперниците си. Спортовете, които изискват лидерски качества и фокусиращи вниманието изключително върху малкия спортист, също не са удачни. За тихите и чувствителни мъници са най-подходящи индивидуалните занимания като плуване и езда.


ПЛУВАНЕ


Уроците по плуване могат да започнат по всяко време. Дори може да започнете от съвсем невръстна възраст, защото за бебетата това е съвсем естествен, рефлексен процес. Плуването е почти единственият спорт, за който няма противопоказания. И въпреки това, преди да се заемете с уроците, се посъветвайте с педиатър. Ако детето се разболее, тренировките се прекратяват, докато оздравее. Плуването стимулира нервните окончания и масажира цялото тяло, подобрява обмена на веществата, съня и апетита, прави нервната система по-устойчива, тренира дихателните органи и сърдечно-съдовата система, развива мускулите и връзките, намалява натоварването на гръбнака и формира правилна осанка. Усъвършенства движенията, повишава общия тонус на организма.


Особености: Плуването е много полезно за хиперактивните деца, често боледуващи и бързо уморяващи се, а също и за по-емоционалните и агресивните мъници.


ЕЗДА


Общуването с конете успокоява и едновременно разкрепостява малкия спортист, дава на децата чувство за комфорт, понижава стреса. А правилната осанка и хармоничното развитие на всички групи мускули спомага за оздравяването на основни системи на организма.


Особености: Ездата е подходяща за проблемни деца с резки емоционални реакции, чиято повишена възбудимост и хиперактивност предизвикват неврологични трудности.


АЙКИДО


Изключително хармоничен вариант за съревнование. Главният принцип е да се използва силата на противника срещу самия него. Силата и ръстът тук не играят особена роля. Тренировките укрепват имунитета на детето, защото се движат боси, а това е естествен начин за закаляване и масажиране на биологични точки по стъпалата. Айкидото учи мъниците да дишат правилно, подобрява вентилацията на дробовете (от което пряко зависи снабдяването на органите с кислород), развива координацията, укрепва мускулите, формира правилна осанка и специфична "летяща" походка. Децата се учат да падат правилно, което им позволява да избегнат травмите в ежедневието. Лесно завързват контакт с връстници и по-големи, съзнателно избягват конфликти и още по-малко ги решават със сила.


Особености: Тренировките по айкидо помагат на хиперактивните деца да изразходят енергията си в правилна посока и да се научат да управляват агресията си. Състезанията под строги правила и етиката за уважаване на противника учат мъника в бъдеще съзнателно да избягва улични "развлечения" без правила.


УШУ


Това е борба без борба. Подходяща е с това, че дава на децата хармония заедно с усещане за собствената сила и контрол над тялото си. Ако искате да развиете двигателните способности на мъника, да решите проблема с ориентацията в пространството и времето, да формирате характер и дисциплина, се замислете за категория ушу. Ако малкият човек е готов да остава в компанията на чужди хора и на непознато място, тренировките могат да започнат от четири годишна възраст. Първият курс ушу се състои от комплекс общоукрепващи упражнения, които развиват всички групи мускули. И едва добре подготвените деца, след няколко години, преминават към изучаването на видовете бой.


Особености: Както и айкидото, ушу дава на по-активните деца възможност да коригират много проблеми.


ФУТБОЛ, БАСКЕТБОЛ, ВОЛЕЙБОЛ


Игрите с топка могат да започнат още от 2-годишна възраст. А в отбор по футбол, баскетбол приемат децата от 6 годишни. Младите спортисти учат освен различни методи за подаване на топка, подаване надалече, прицелване, но и техники за отнемане на топката и уцелване на коша или вратата. Този тип упражнения развиват зрението, координацията, ловкостта, ритмичността, съгласуваност на движенията. Формират умения за хващане, задържане, хвърляне, да изчисляват разстоянието, силата си, умение за ориентиране в пространството. В игрите с топка се усъвършенстват също бързината, пъргавостта, силата. А доколкото при децата в предучилищна възраст е слабо развита способността за точни движения, всяка манипулация с топката им е само от полза. Упражненията с предмети с различна тежест и обем развиват и големите, и малките мускули на ръцете, краката, подобряват подвижността на връзките на пръстите и костите - важно за децата, които се подготвят за Първия учебен ден. При хващането и хвърлянето на топката участват целите ръце и крака, като хармонично се развива централната нервна система и целият организъм.


Особености: Такъв тип спортове са подходящи за комуникативни и активни деца. Колективните игри им помагат да уравновесят емоциите.


ТЕНИС


Спортът, който развива мълниеносно реакциите и с времето формира атлетична фигура.


Особености: На по-слабичките и бързо уморяващите се деца, с ниска енергичност този спорт им помага да развият тялото си хармонично и симетрично. Прави ги по-издръжливи и увеличава обема на дробовете.


ВЪЗРАСТОВИ ГРАНИЦИ


Плуване - от раждането, а от 6-7-годишна възраст - самостоятелно.


Ски - от 3-6-годишна възраст.


Айкидо - от 4-годишна възраст.


Ушу - от 4-годишна възраст.


Фигурно пързаляне - от 5-годишна възраст.


Тенис - от 5-годишна възраст.


Хокей - от 5-годишна възраст.


Акробатика - от 6-годишна възраст.


Футбол - от 6-годишна възраст.


Художествена гимнастика - от 6-7-годишна възраст.


Велосипед - 7-9-годишна възраст.


Баскетбол - 6-9-годишна възраст.


Волейбол - 8-10-годишна възраст.


Лека атлетика - от 10-годишна възраст.




Автор: Биляна Цветкова
Консултант: проф. Даниела Дашева, Заместник ректор по международно сътрудничество и евроинтеграция, Треньорски факултет, НСА


 


Рейтинг на статията:



За да може да пишете коментар моля влезте в системата.
Ако нямате регистрация може да си направите тук