Анкета

Новини

Хиперактивното дете
Брой 41 - Април - 2010

Често при нас идват родители, които описват децата си като „буйни", невнимателни, незадържащи се на едно място и с проблеми с правилата и общуването в детската градина или в училище. Много от родителите вече са потърсили информация и в повечето случаи задават въпроса „Детето ми хиперактивно ли е?". Този въпрос е уместен като се има предвид, че в световен мащаб децата с хиперактивност и дефицит на вниманието /ХАДВ/ са между 3 и 5%. Това означава, че в един клас ученици, ще има  поне едно дете с този проблем.


 Как да разпознаем хиперактивното дете?


Съществуват няколко типа поведение, които могат да ни подскажат наличието на ХАДВ. Обобщено те са:


- Класически тип - лесно се разсейват, кипят от енергия, трудно стоят на едно място или в една дейност, говорят много, и то високо, импулсивни са, имат проблеми с изчакването на ред в общуването и в игрите.


- Невнимателен тип - лесно се разсейват, имат неустойчиво внимание, замечтани и „отнесени", когато им говорят, все си забравят или губят нещата, вечно закъсняват, лесно се отегчават.


- Свръхсъсредоточен тип - тревожни са дори и за незначителни неща, обичат да спорят и да противоречат, припряни, трудно превключват от една дейност на друга, винаги искат да е по „техния начин".


- Нетърпелив тип - лесно се поддават на немотивирано безпокойство, нервни, с по-ниско самочувствие, понякога запъват речта си от безпокойство, често изпитват социална или училищна тревожност.


- Депресивен тип - невнимателни, с малко енергия, без траен интерес към нещо, движат се бавно, не завършват започнатата работа.


Разбира се, тези типове са донякъде условни, защото родителите прибавят към тях и агресивното поведение, нестабилното настроение, прекалената чувствителност към околната среда и останалите хора. Ако наблюдавате подобни прояви у детето в продължение на повече от 6 месеца, консултирайте се с детски психолог или логопед-специален педагог.


 Как родителите могат да се справят с тези проблеми?


Най-важната стъпка е проблемът да не се крие или омаловажава, а  да се потърси консултация със специалист. Подходът към решаването на когнитивните и поведенческите проблеми от най-ранна възраст задължително трябва да е комплексен. Препоръчва се  прилагането на т.нар. когнитивно-поведенческа терапия, използване на арт-терапия и други психотерапевтични техники, подходящи за детската възраст. Комплексният подход предполага и включването на важни за детското развитие витамини и ненаситени мастни киселини.


Често причината за импулсивното поведение, разбирането на речта, преработката на информация, проблемите във вниманието, паметта и училищните постижения се дължат и на степента на съзряване на детския мозък. Важен елемент, подпомагащ този процес, е приемът на DHA /докозахексаенова киселина/. 


Проведено проучване при деца на възраст 8-12 години със специфични затруднения в учебния процес и със синдром на хиперактивност с дефицит на вниманието  показва, че приемът на продукт с високо съдържание на DHA и други мастни киселини значително намалява проявите на хиперактивност.* 


Най-богатият източник на DHA е рибеното масло. Повечето родители със сигурност си спомнят малките червени перлички с рибено масло. Но навярно тези спомени не са и много весели, защото „задължителните" перлички бяха твърде неприятни на вкус и мирис.


 Сега този проблем е напълно решен с появата на „Звездички" - нов продукт, специално създаден за деца. „Звездички" са с високо съдържание на DHA и чудесен портокалов вкус, без мирис на риба! DHA, омега-3 киселината, която се съдържа в „Звездички" е с положително влияние върху способността за концентрация и състоянието на хиперактивност и спомага за психическия комфорт на детето. Само 1 капсула „Звездички" дневно осигурява достатъчен прием на DHA и витамините А, C и D.


 


Автори: Ирина Драголова, M.A. психолог,
Олга Георгиева, логопед


 


Рейтинг на статията:



За да може да пишете коментар моля влезте в системата.
Ако нямате регистрация може да си направите тук