Анкета

Новини

Чиста молитва
Брой 54 - Май - 2011

Бременността е един от периодите в живота на човека, свързани с най-много ритуали, суеверия, правила и забрани още от древността до днес. Считало се, че тогава жената е изложена на много опасности и затова заедно с нероденото дете трябва да бъдат пазени и защитавани. Лоши очи, бездетна жена, духове, демони - в различните религии винаги присъстват онези рискови фактори, които според общността стоят в основата на всяко заболяване, лошо настроение, загуба или смърт. Древният човек не се чувствал силен, независим човек, той не можел да си представи нито едно свое действие, без съответните ритуали за отблъскване на злото, или пък спечелване на своя страна на доброто, което да му донесе здраве, щастие и късмет.


Силата на вярата


Тези вярвания, свързани не само с крехкото здраве на бременната и родилката, изтощена от новия живот, който носи, ражда и отглежда, но и с деликатните й душевни състояния, са силни и до днес, без значение от великите достижения на човешкия гений, който клонира живот, зачева бебета ин витро, сменя изхабени органи, връща се от прага на смъртта и се кани да живее вечно.


Наистина живеем във време, в което науката е обяснила почти всичко и здравият човек има самочувствието, че знае и може да се справи с всякакви предизвикателства. Но и до днес, в определени ситуации или състояния онзи дълбоко скрит във всеки у нас уплашен, суеверен човек излиза наяве и предпочита да си „подсигури" подкрепата и на онези по-висши сили, владеещи над нас. Усещането, че вече „не е сама" и не носи отговорност само за себе си е еднакво силно и у древната, и модерната жена. Дали ще избере езическите обичаи, или закрилата на църквата, е въпрос на време и вяра, но желанието й винаги е едно - да се спаси, да преживее опасностите, да победи враговете.


Чистата молитва


Чистата молитва се изпълнява точно на 40-ия ден от раждането на детето. Числото 40 се повтаря и при други важни събития в живота на християнина от раждането до смъртта му. Счита се, например, че до 40-ия ден след смъртта душата на покойника витае все още в нашия свят и едва след това си отива окончателно от него. Затова и този ден също е отбелязван със специални ритуали.


     Символизира първото влизане (въведение) на малкия Исус Христос от Богородица в храма, което трябвало да направи на свой ред и всяка вярваща жена. Името "чиста молитва" е буквално. Той засяга и майката, и новороденото, които трябва да бъдат пречистени, тъй като до този момент майката е била нечиста, слаба и подвластна на лошите сили, които винаги дебнат да изкушат и погубят вярващите. Жената е била смятана за "мръсна" и заради кръвта, която е изтичала от тялото й известно време след раждането (лохии), затова и не е прието дотогава тя да влиза в църква. Едва след „очистването" вече можела да присъства на църковни служби. В по-ранни времена, тя е била считана за нечиста и в дните на месечните си неразположения, но днес тази забрана вече не се спазва стриктно.


    Докато се чете чистата молитва, майката и бебето се намират в преддверието на храма. Произнася се само името на майката, но не и на детето, защото повечето деца до този момент все още не са кръстени и все още не принадлежат към правата вяра. След тази молитва, на жената ще бъде разрешено да присъства по-късно и на кръщенето на детето. В молитвата се благодари на Господ, че е опазил жената до този момент и се отправя молба да отнеме нечистотата от нея. След това свещеникът я благославя и внася детето в храма. Майката моли Господ за закрила и оставя „дар" за Богородица. Палят се свещи за здраве. В църквата се носи питка, вино, олио и сладки неща за почерпка, които се раздават. На ритуала присъстват и бащата, и по-големите им деца, ако има такива. Досега няма определено заплащане за ритуала. Семейството оставя дарение за църквата, ако пожелае и колкото прецени. След това отива на гости. При завръщането си у дома, поръсват навсякъде със светена вода.


Числото 40


По отношение на самия ден и църквата, и езическите народни вярвания се оказват изненадващо единодушни. До този ден жената и детето са в риск. Тези рискове не са били само за здравето на още неукрепналата майка и детето й. Счита се, че и двамата са все още между световете, затова не трябва да излизат и всеки да вижда детето, защото не зад всяко внимание към него се крие действително доброжелателност. Според народни суеверия, зли духове, най-често на починали при раждане или некръстени деца ги дебнат, за да им навредят.


    Едва след 40-ия ден, детето вече може да бъде представено в обществото, а за майката отпадат всички по-ранни забрани, свързани с неопределения й статус. Счита се, че след това те вече са достатъчно здрави и защитени. Канят се само жени. Тук отново се намесва мотивът за страха от нечистата кръв - жените или не трябва да бъдат в цикъл, или ако са, трябва да "съобщят" това на бебето.


Обичай със сладък привкус


Обичаите, които се извършват, са с пожелателен за детето характер. Тогава се прави пита, която се разчупва над главата на майката от неомъжени жени и се раздава на гости, които трябва да бъдат единствено жени. Храната, която се поднася трябва да е сладка, за да е сладък животът на малкото. Нищо от онова, което се приготвя и раздава на гостите, не трябва да се изнася, за да не бъде отнет късметът на детето. Гостенките носят подаръци и "наричат" пожелания за щастие и късмет. Оставят се и пари, които после с първото парче от питата трябва да се вържат в кърпата, с която е била покрита главата на майката, докато са разчупвали питата и ги оставят нависоко, за да е високо детето. Кърпата не трябва да е вързана нито много хлабаво, нито прекалено здраво, за да не израсне детенцето нито прахосник, нито скъперник.


 


Автор: Вера Хинчева


 


Рейтинг на статията:



За да може да пишете коментар моля влезте в системата.
Ако нямате регистрация може да си направите тук