Анкета

Новини

10 начина да опазиш сърцето си здраво
Брой 78 - Май - 2013

Сърдечносъдовите заболявания са сред водещите причини за смъртност както в световен мащаб, така и в България, където пренебрегването на профилактиката и ранните симптоми драстично покачват процента. Ето няколко съвсем простички стъпки, които е добре да следваш, за да запазиш колкото се може по-дълго сърцето си здраво и силно... или поне до следващото любовно разочарование.


Намали стреса!


Разбира се, в днешно време е невъзможно напълно да изключиш стреса от своето ежедневие, но прекомерното напрежение и постоянното бързане категорично влияят върху здравето на сърцето ти. Отчасти причината за това е в психологическия и физилогичния отговор на напрежението - покачване на кръвното налягане и ускоряване на пулса, но не са за подценяване и нервно-поведенческите ти реакции като тъпчене с бърза нездравословна храна и прекаляване с алкохол с цел бягство от проблемите. Влияние оказва също и липсата на достатъчно свободно време за туризъм, разходки на чист въздух и практикуване на спорт, които влияят благотворно върху работата на сърцето. 


Контролирай нивото на холестерола!


Повечето хора не са наясно с факта, че съществуват два типа холестерол: т. нар. LDL („лош") и HDL („добър"). Първият е директно отговорен за отделяне на плаки по артериите и поради това следва нивата му в кръвта ти да бъдат контролирани. Добрите HDL липопротеини, които са с по-висока плътност, пък не само не представляват опасност за твоето сърце, но дори имат и свойството да извеждат „лошия" си събрат от организма. Специалистите препоръчват всеки човек на възраст над 20 години да изследва поне веднъж на пет години нивата си на холестерол. Ако си над 40-годишна възраст - прави го на всеки 12 месеца. 


Не забравяй да следиш кръвното налягане!


Високото кръвно налягане е един от водещите рискови фактори за поява на сърдечносъдови заболявания. Ето защо е толкова важно редовно да проверяваш дали е в нормални граници. Честото и продължително поддържане на високо кръвно налягане води до необратими изменения в стените на кръвоносните ти съдове и сърцето. За нормални се смятат стойностите 120/80 mm/Hg с известни отклонения съобразно моментното ти и общофизическо състояние.


Смей се колкото се може по-често!


Скорошно изследване, проведено в Лондонския университет, установи, че обилна порция искрен смях отпуска стените на артериите, което повишава кръвопотока в тях в следващите 45 минути. Чудесна причина да се смееш често и по много! Минималната препоръчвана доза смях не бива да пада под 15 минути, което е сериозна причина да преосмислиш пренебрежителното си отношение към глуповатите филмови комедии.


Бъди физически активен!


Всички знаем древната сентенция: ‚Здрав дух в здраво тяло'. Колко от нас обаче я прилагат на практика в ежедневието си? Ако в момента не практикуваш никакъв спорт или друг тип физическа активност, непременно започвай, още от днес! В случай че не си в особено добра форма, стартирай с лека програма и постепенно премини към по-усилени натоварвания и кардио упражнения. Открий занимание, което ти носи удоволствие, и го практикувай с приятели и семейството за по-голям стимул и удовлетворение. Окуражавай и децата си да следват твоя пример!


Спри цигарите!


Ако си пушач, малко вероятно е да не си наясно с пагубния ефект на тютюнопушенето върху твоето здраве. Това, което обаче може да не знаеш, е, че цигарите повишават риска от отлагане на плака в артериите ти, а това води до тромбози, повишаване на кръвното налягане и усилена работа на сърцето. Добрите новини: по-малко от година, след като изпушиш и последната си цигара, съществуващият риск да умреш от сърдечно заболяване спада на 50%.


Яж повече плодове и зеленчуци!


Както сигурно вече си научил от страниците на нашето списание, в момента близо 35 на сто от българските деца нямат възможност или желание да консумират поне веднъж дневно пресни плодове и зеленчуци. Дори в по-голяма степен това се отнася за възрастните. На фона на тази статистика последните световни проучвания, че за да бъдем здрави (в т. ч. и сърцето ни), имаме нужда от поне 4-5 порции плодове и зеленчуци на ден, звучи, меко казано, обезсърчаващо. Все пак направи всичко възможно да приемаш повече салати и пресни плодове, дори и ако се налага да се лишиш от други храни или пък развлечения.


Лекувай венците си!


Наскоро проведено финландско изследване сред 100 мъже, претърпели сърдечен удар, показало, че при огромен процент сред тях е била налице орална бактериална инфекция. Което налага извода, че денталното здраве е не само въпрос на естетика, но и на отговорно отношение към цялостното здравословно състояние. Въпреки че връзката между двете все още не е детайлно проучена, определено е добра идея да поддържаш отлична устна хигиена и да отдаваш приоритет на задължителната зъбна профилактика.  


Превенцията е всичко!


Едни от най-важните неща, които са от значение при предотвратяване на сърдечно-съдовите рискове, са превенцията и навременното лечение при поява на тревожна ранна симптоматика. Редовните прегледи при личния лекар, включващи кръвни изследвания, контрол на холестерола, кръвната захар, теглото и кръвното налягане, са най-добрата ти гаранция срещу тези проблеми.


Автор: Весела Захариева


Консултант: д-р Светлана Янакиева,


общопрактикуващ лекар


 


Рейтинг на статията:



За да може да пишете коментар моля влезте в системата.
Ако нямате регистрация може да си направите тук