Бременност

10 правила за здравословна бременност

Очаквате бебе? Или планирате да забременеете? Независимо кое от двете ви престои, искате да се осведомите, да научите повече, да знаете най-важното.

10 правила за здравословна бременност

Ако жената е била с нормално тегло, може да наддаде между 11 и 15 кг.

При появата на на силни и болезнени контракции, които зачестяват, болки в областта на кръста, изтичане на околоплодните води и вагинално кървене веднага потърсете специализирана помощ.

Хапвайте по-често, на по-малки порции, подбирайте храната си, пийте повече течности - вода, плодови сокове, супи, мляко.

Какво по-лесно от това - нали има Интернет, специализирана литература, списания, вестници, книги, приятели, опитни съветници... В съвременния свят, когато информацията е толкова достъпна, това не е проблем или... е. Всъщност, понякога рискуваме да се получи обратния ефект - ей така, от самосебе си, без да искаме. Изведнъж главата ви се препълва с всевъзможни съвети, препоръки, мнения, истории, които валят отвсякъде. И колкото повече четете, колкото повече слушате и гледате, толкова повече рискувате да се затрудните, да се объркате и да се затрупате с куп ненужна (или излишна) информация. Съветват ви всички ваши близки и всеки счита своята истина за вярна. Не че ви мислят лошото, напротив - те се стремят да помогнат, защото ви обичат и искат да са полезни. Дали ще постигнат целта си? Е, това е друг въпрос.

За да бъдете спокойна, здрава и енергична по време на бременността, ви трябват 10 правила, които да следвате. Успех!

1. С една крачка пред другите

Още преди да забременеем, трябва да се погрижим добре за здравето си. С това ще се съгласи всеки лекар. Вие вече сте бременна? Просто трябва да направите няколко неща, които ще ви помогнат да сте спокойна. И колкото по-бързо действате, толкова по-добре.

По време на бременност е необходимо да се приемат определено количество мултивитамини, като техният прием следва да се обсъди със специалист. Заедно с тях трябва да се пие и фолиева киселина. Защо? Тя е от съществено значение за образуването на червените кръвни клетки, а освен това играе важнa роля за произвеждането на нуклеинови киселини (ДНК и РНК). Във връзка с нормалното протичане на бременността и намаляването на риска от развитие на Spina Bifida (аномалия на гръбначния стълб) у новороденото се препоръчва приемането на фолиева киселина да започне поне 1 месец преди забременяването и да продължи през първите 3 месеца от бременността. Повечето бременности не са планирани и за да се предотвратят евентуални рискове, трябва да се пие винамин B9 (фолиева киселина) всеки ден. Ако планирате да забременеете, препоръчителната доза е 0,4 милиграма дневно. Какво още? Спрете тютюнопушенето, пиенето на алкохол и консумацията на кофеинови напитки.  Посетете своя зъболекар.

Още преди забременяването е важно да знаем какво е здравословното ни състояние, какво трябва и какво не трябва да правим, за да намалим риска от евентуални проблеми - от диабет (особено при по-пълните жени), високо кръвно налягане. Нередовното или прекомерно хранене също може да се окаже голям проблем. Затова, направете си обстоен преглед и бъдете подготвена за следното: вашият лекар ще иска да знае персоналните ви медицински данни - хронични заболявания, както и други по-сериозни заболявания и операции; лекарства, които взимате или сте взимали преди бременността, алергии, непоносимост към определени лекарствени продукти, генетични болести, навици - пушене, спортуване, диета, употреба на алкохол и др. Ако имате проблеми с теглото - по-пълни сте, отколкото е необходимо или сте прекалено слаби - опитайте се да влезете в нормалните стандарти. Избягвайте сауните и горещите вани. Претоплянето, особено в първите месеци от бременността, може да причини сериозни проблеми.

  2. Три неща, които не трябва да правите

Да се тревожите, че сте пили, пушили или приемали лекарства. Вие няма как веднага да разберете, че сте бременна, а освен това няма причина да се притеснявате. Отнема около 7 дни на оплоденото яйце (зиготата) да премине през фалопиевата тръба, за да се придвижи към матката. Плацентата започва да се оформя около третата седмица след оплождането, когато клетките на ембриона се съединяват с кръвоносните съдове на майката. Преди това няма кръвен обмен между майката и бебето.

Да се тревожите, че сутрешното гадене ще навреди по някакъв начин на бебето ви. Обикновено прилошаването е по-изострено през първия триместър от бременността. През този период, а и след това, бебето взима от вашето тяло толкова, колкото му е необходимо, а то не е много. Просто пийте повече мултивитамини и най-малко 0.4 мг. фолиева киселина дневно.

Да си мислите, че по някакъв начин вие самата ще предизвикате спонтанен аборт. По-голяма част от ранните аборти се дължат на хромозомни аномалии, свързани с развитието на ембриона. Това става много по-рано, отколкото можете да си представите. Пушенето, употребата на лекарства и прекомерната консумация на кофеин могат да повишат риска от помятане, но вашите ежедневни дейности, включително спортът и сексът, не би трябвало да са проблем (освен ако няма изрично указание от вашия акушер-гинеколог). Веднъж да се улови пулса на бебето и рискът от евентуална загуба се свежда до минимум - под 10%. Това става обикновено около шестата седмица от бременността (броено от първия ден на последната ви менструация). 

 3. Следете теглото си

Трупането на килограми по време на бременността е строго индивидуално. Стойността на теглото, което е нормално да качите, зависи от стойността на теглото ви отпреди да забременеете. Ако жената е била с нормално тегло, може да наддаде между 11 и 15 кг. За по-слабите мами, които са били под нормата, е препоръчително да качат малко повече, за да наваксат - 13-18 кг. В случай, че килограмите ви са над нормата, може да напълнеете от 7 до 11.500 кг.

Постарайте се да качите нормално, т. е. да се придържате към допустимите норми, защото прекаленото напълняване или недостатъчното натрупване на килограми през периода на бременността крие известни опасности. Може да се посъветвате с вашия лекар или да отидете при специалист по хранене, който ще ви изготви индивидуална програма, според която вашият хранителен режим ще включва храни и хранителни добавки, които са необходими за пълноценното и здравословно развитие на плода. Правилното хранене е от изключително значение за доброто развитие на бременността и за нейния благоприятен изход. На вас са ви нужни храни и хранителни вещества, богати на калций, желязо, фолиева киселина, белтъци, витамин C. Затова, бъдещи майки, следете теглото си! Нито рязкото качване на килограми, нито прекалено малкото наддаване е полезно, защото и двете крият известни рискове. Рязкото надебеляване може да доведе до известни усложнения - гестационен диабет (повишени нива на кръвната захар, в резултат на хормоналните промени на бременността), болки в гърба и краката, умора, разширени вени, високо кръвно налягане, значително се покачва и рискът от раждане с цезарово сечение. Прекалената слабост също е вредна както за майката, така и за плода. Важно е теглото да се покачва постепенно и стабилно по време на бременността. Ако бъдещата майка не наддава достатъчно, възможно е бебето да се роди по-малко или преждевременно. Най-добре се посъветвайте с лекар - той ще ви каже какво е най-полезно за вас.

Бременността не е време за диети, така че не трябва да се ограничавате или сама да започнете да избягвате храни, само защото започвате да напълнявате. Недостатъчното наддаване на тегло на майката може да доведе до забавяне растежа и развитието на бебето или да бъде причина за проблеми, настъпващи вече след самото раждане. Не действайте на своя глава, без да потърсите помощта и съветите на специалист.

 4. Намерете сродна душа

Изберете някой, на когото можете да разчитате. Някой, който ви уважава, с когото можете да споделяте всичко, което ви тревожи или радва и който не приема бременността за заболяване, а за нормален етап от развитието ви като майка, като възрастен и като родител. Това може да е всеки - вашият партньор, близки, приятели, колеги, родители. На вас ще ви е нужна както физическа, така и емоционална подкрепа. Промените, които ще настъпват с вас, няма да бъдат само видими. Да, тялото ще се променя всеки месец, коремът ви ще наедрява, гърдите ви ще растат, кожата и косата също няма да са същите. Не бива да пренебрегваме и онова, което е скрито дълбоко в душата ви. Очакването на дете е неповторимо изживяване, но всяка жена приема нещата по различен начин. Едни го приемат по-спокойно, други са по-чувствителни и на тях им е необходима повече подкрепа. Това е период на нови изпитания, на тревоги, на куп нови усещания и емоции, на бурни чувства и променливо настроение, на страхове и суеверия... Много по-лесно ще се справите със страховете и притесненията, с депресията и лошото настроение, ако сте обградена с грижи и внимание... А колкото по-голям е кръгът от доверени лица, толкова по-добре, защото всеки има свой подход и всеки е способен да ви помогне по различен начин.

5. Кога светва червената лампичка?

По време на бременността трябва да бъдем много внимателни. Дори на пръв поглед леки оплаквания и незначителни симптоми могат да са сигнал за нещо сериозно. Затова, никога не се притеснявайте да се обадите на вашия лекар и да потърсите съвета му, ако нещо ви тревожи. Вие трябва да се чувствате спокойна, за да може и бебето да бъде добре. Кога трябва да светне червената лампичка и да бъдете нащрек? При продължителен световъртеж, ако ви прилошава често и се чувствате изтощена, при задъхване, сърцебиене, постоянно гадене и повръщане, затруднено ходене, болки или парене при уриниране, ясно изразено понижение на вътреутробната активност за повече от 24 часа. Дори да се окаже нещо незначително, вие трябва да сте наясно със здравословното си състояние.

Никой не е застрахован от помятане. Затова при появата на оплаквания от рода на силни и болезнени контракции, които непрекъснато зачестяват, болки в областта на кръста, изтичане на околоплодните води и вагинално кървене веднага потърсете специализирана помощ. 

Ако не сте сигурни дали сте боледували от варицела или рубеола или дали сте ваксинирани срещу тях, направете си кръвен тест, за да разберете. Пазете се от грип или от други вирусни заболявания. Ходете по-често на зъболекар - дори една безобидна инфекция на венците може да се окаже голям проблем. 

Ако се разболеете, не прибягвайте до методите на самолечение. Дори и безобидните и често употребявани хапчета могат да са опасни. Не пийте нищо преди да получите съгласието на вашия лекар!

6. Да ядеш за двама не е по-различно  от това да ядеш за един

Нужни са 80 000 калории, за да се износи бебето. Това е равно на не повече от 300 допълнителни калории на ден през първото тримесечие от бременността. Бременната трябва да се храни здравословно, като менюто трябва да бъде много по-разнообразно и пълноценно. Изберете храни, богати на витамини, минерали и протеини, които ще бъдат полезни и питателни за вас и бебето ви. Богатите на фибри храни, включително плодовете и зеленчуците, могат да ви помогнат да се справите с констипацията (запек) и хемороидите - проблеми, които се срещат твърде често при бъдещите мами. Съвременната медицина отрича твърдението, че бременната трябва да се храни за двама. Достатъчно е да си хапвате толкова, колкото ви се яде, без да се налага да се тъпчете излишно. Бебето взима толкова, колкото му е нужно. Хапвайте по-често, на по-малки порции, подбирайте храната си, пийте повече течности - вода, плодови сокове, супи, мляко. Избягвайте напитките, съдържащи кофеин - кола, кафе и др. Някои не могат без сутрешното си кафе. В такъв случай не консумирайте повече от чаша и половина дневно. Редовното хранене може да ви помогне да се справите с неприятните киселини в стомаха, да поддържате в нормални граници нивото на кръвната захар, да бъдете по-спокойна и енергична.

Някои храни могат да са опасни и е желателно да ги избягвате (недопеченото или не добре сготвено месо, някои месни деликатеси, суровата риба, стридите, недопържени или рохки яйца, по-големите хищни риби като акула, риба меч, риба тон, съдържащи по-големи количества живак и други токсични вещества).

7. Сигурността преди всичко!

Всички трябва да бъдем внимателни, но когато отговаряме и за друг, тогава трябва да се пазим много повече, да бъдем по-съсредоточени в действията си, особено когато сме навън. Независимо къде се намирате, трябва да внимавате - къде ходите и как стъпвате. Когато пресичате, се оглеждайте внимателно! Ако се возите в кола, задължително слагайте предпазен колан! Катастрофите са най-често срещаните злополуки, които могат да причинят сериозни наранявания и травми. Хората, които слагат предпазен колан, са три пъти по-защитени от тези, които не го поставят. Поставете горната част на колана през рамото, а долната  - под корема, за да не ви притиска. Избягвайте високите скорости и натоварените трасета. По-добре пътят да бъде по-дълъг, но по-сигурен. Спирайте често, правете си почивки, които да ви разнообразят и да ви разтоварят, за да не се отегчите от пътуването. Винаги носете вода със себе си.

Избягвайте да се прибирате по тъмно, когато сте сама и нямате компания. Никой не е застрахован. Затова трябва да сте внимателна. Ако навън има снежна покривка или настилката е мокра, внимавайте къде стъпвате, движете се бавно и стъпвайте сигурно така, че да усещате тежестта върху цялото си ходило.

Избягвайте местата, където се струпват много хора, които в бързината могат да ви наранят неволно - например в метрото, в подлезите, на гарите, в по-големите магазини и супермаркети, когато е натоварено през уикендите и пр. Когато слизате по стълби, винаги се хващайте за парапета. Ако се качвате в асансьор, по възможност, гледайте да има още някой с вас. Не забравяйте да проверите дали е изписан телефонът на аварийната служба. Возенето в градски транспорт, особено в пиковите часове на деня, също може да е опасно. Ако става въпрос за една или две спирки, разходете се пеша. Движението е полезно за вас.

8. Движете се повече 

Схващанията от типа „Бременната не трябва да се движи много, защото е опасно" са вече остарели. Никой не е казал, че трябва да се натоварвате. Движението, разходките, плуването, гимнастиката могат да бъдат много полезни по време на бременността. Това ще ви помогне да се почувствате по-добре и физически, и емоционално, да бъдете по-здрава и енергична, да спите по-добре. Всекидневните дейности също няма да ви се струват толкова трудни. Преди да започнете каквито и да било физически натоварвания, е необходимо да се консултирате с вашия акушер-гинеколог. Това важи и за онези бъдещи майки, които преди бременността са се занимавали активно със спорт. Според специалистите е хубаво да се упражнявате 30 минути на ден, пет или шест пъти в седмицата. В България има клубове и специализирани центрове, където може да се запишете. Предлагат се различни курсове - фитбол гимнастика, йога, водна аеробика. Гимнастиката и редовното движение подобряват тонуса на мускулите ви и засилват вашата издръжливост. Също така помагат за намаляване болките в гърба, подобряват кръвообращението в тялото, рискът от отоци в крайниците и вероятността да получите разширени вени са значително по-малки, помагат ви да се преборите със сутрешното гадене. Не на последно място ще можете по-лесно да понесете самото раждане, а и по-бързо ще възвърнете добрата си форма. Изборът е изцяло ваш. Не се претоварвайте, пийте повече вода и спрете незабавно упражненията, ако почувствате гадене, ако се преуморите или усетите мускулни спазми.

9. Дишайте свободно

Бебето, което расте във вас, е много чувствително към заобикалящата го среда. Затова, стойте по-далече от химикали и различни химически препарати, които са изключително опасни - например универсалните почистващи средства, които употребяваме всеки ден; разтворимите химически продукти - препарати за отпушване на канали, белина; бои, пестициди и др. Избягвайте да стоите в прашни помещения или в близост до строителни обекти. Задимените и опушени места също са неподходящи. Няма нищо по-вредно от вдишването на цигарен дим, при който се отделя въглероден диоксид. Отравяне с въглероден диоксид може да настъпи и при отопление с печки на твърдо и течно гориво, когато клапанът на комина е затворен или полузатворен, както и в затворено помещение при липса на достатъчно въздух.

Докато сте бременна, избягвайте контакт с котки. Те могат да ви заразят с  токсоплазмоза - заболяване, което може да предизвика спонтанен аборт или да доведе до малформации на плода. Котките предават заразата чрез слюнката, урината, фекалиите и млякото. Затова, ако пипате или галите котка, задължително си измийте ръцете след това, дори ако животното е домашно. Изследванията за токсоплазмоза трябва да се правят задължително през първия или втория триместър от бременността.

Купувайте храна само от сигурни места! Измивайте много добре зеленчуците и плодовете преди да ги консумирате.

10.  Настройте се положително

Смейте се по-често и гледайте да бъдете заобиколена от весели и радостни хора, които не ви настройват отрицателно. Ако сте подложена на стрес, това може да навреди много на бебето. Затова, наслаждавайте се! Това са най-хубавите дни във вашия живот.

Е, бъдещи мами, достатъчно е да следвате тези 10 прости правила. Всичко ще бъде наред, защото ще сте подготвени за една щастлива, прекрасна, пълноценна и здравословна бременност. До нови срещи!

Автор: Милена Кожухарова
Консултант: д-р Любомир Дамянов, акушер - гинеколог

 

 

Сподели: