Анкета

Новини

Как се развива детското зрение?
Брой 12 - Ноември - 2007

Как децата се научават да виждат?


При новородените структурата на окото е оформена до степен, в която те могат да виждат, но още не са се научили как става това.


Развитието на зрението при новородените бебета започва със самото раждане, като бебчетата оползотворяват първите седмици и дори месеци от живота си, за да се научат да виждат. Как правят това? Те развиват умението да фокусират,  овладяват движенията на очите си, разпознават параметрите на предметите,  развиват координация между движенията на главата и очите си и добиват пространствена ориентация. С порастването на детето се развиват много по-сложни умения, като например визуалното възприятие като изражение на нарастващата нужда на детето да опознае и разтълкува своя свят.


От раждането до четири месеца


Непосредствено след раждането си бебетата виждат в черно и бяло с нюанси в сиво. Поради факта, че пеленачетата могат да фокусират на разстояние от 20 до 30 см., по-голямата част от това, което виждат, е с неясни очертания.


Първото, на което се научават бебетата, е да съсредоточават погледа си върху лица, а след това постепенно да го местят върху интересни светещи или ярки обекти, които са на близко до тях разстояние. Новородените имат способността само да задържат моментно погледа си върху обект за няколко секунди, но само след 8 до 12 седмици те би трябвало да започнат да следят с очи движенията на хора и обекти. В началото, когато бебетата искат да преместят погледа си върху нещо, те местят цялата си глава, но от 2 до 4 - месечна възраст те започват да движат очите си самостоятелно със значително по-малко движения на главичката.


С проследяването на движещи се обекти с очи пеленачетата започват развитието на способностите за контрол над зрението си.


Мъничетата още не са се научили да използват и двете си очи едновременно, а когато още не са придобили достатъчно нервно - мускулен контрол, понякога кръстосват очите си. Това притеснява родителите, но за тяхно успокоение до 4 - 5 месечна възраст бебетата обикновено се научават как да съгласуват движенията на очите си и кръстосването би трябвало да спре. (Ако кръстосването на очите продължи и след тази възраст, това може да е индикатор за проблем. В такива случаи потърсете съвет от специалист - офталмолог).


От четири месеца нататък децата започват да се пресягат и да взимат предмети, което бележи началото на координацията между очите и ръцете. По същото време зрителните способности на бебето вече са се развили до цветно зрение и така пред тях постепенно се разкрива един нов, вълнуващ свят.


От четири до шест месеца


След като бебетата са се научили да изправят главичка сами, да се преобръщат, да сядат и да се придвижват, започва усвояване на координация между тялото и зрението. Те придобиват способности за контрол над собствените си движения в пространството. Така четири до шестмесечните бебета стават експерти в координацията на очите и ръцете си като започват сами да пият вода от биберона и да хващат свободно произволни обекти. Ръцете се превръщат в най-важното средство - започва се едно непрестанно пресягане към всичко, което виждат и могат да достигнат. Това е възрастта, в която те започват да правят опити за запомняне на нещата, които виждат.


До четвъртия или петия месец мозъкът на бебчетата вече се е научил да слива изображенията, идващи от лявото и дясното око, в единствен цялостен, обемен образ от двете очи. Осъзнаването на пространството и измеренията продължава да се подобрява, докато бебето се опитва да уцелва точно предмета, когато иска да  хване в ръка. По същия начин се подобряват уменията им за съсредоточаване и за контролиране на очите, докато се учат да сменят бързо и точно фокусирането на погледа. Нормалната визуална острота детето обикновено развива до достигане на шестмесечна възраст.


От шест до осем месеца


Повечето бебета започват да лазят в този период, което спомага за по-нататъшно усъвършенстване на координацията очи - тяло. Те се научават да преценяват разстояния и да си поставят визуални цели, като например, когато видят нещо интересно, да се придвижват до него, за да го вземат.


Тази внезапна осезаема свобода в движенията на детето позволява трупането на опит с нови предизвикателства, както и усъвършенстване на способностите за зрително възприятие, докато то сравнява ръста си с размерите на заобикалящите го предмети и осъзнава разликите в големината, формата и положението. До шест месеца бебетата са придобили значителен и прецизен контрол над очите си. Единственото, за което предупреждават някои специалисти е, че при ранно прохождащите деца има опасност децата да не се научат да използват двете си очи едновременно (бинокулярно виждане). Това важи и за деца, които са лазили прекалено дълго и са приучили очите си в гледане на предметите от близко разстояние.


От осем до дванадесет месеца


Бебетата вече различават добре предметите на всички разстояния. Координацията на очи - ръце - тяло им дава възможност да взимат и хвърлят предмети сравнително точно. Способностите за зрително възприятие като например визуалната памет спомагат за осъзнаването на детето в този вълнуващ нов свят. Съчетаването на зрението с добрата двигателна координация позволява на децата да използват малки обекти и повечето започват дори да се хранят с пръсти съвсем сами. Веднага щом проходят, децата се научават да използват зрението, за да напътстват и насочват цялостното движение на телата си.


 От прохождащи до деца в предучилищна възраст


В предучилищна възраст (до 5-6 годинки) децата продължават да развиват сетивата си. Тогава за тях е важно да доусъвършенстват координацията между очите, ръцете и тялото си, да могат точно да определят на какво разстояние се намират околните предмети и да ги възприемат в техния обем. Подреждането на конструктор, подмятането на топка, оцветяването, рисуването, изрязването или сглобяването на играчки спомагат за развитието на всички тези важни способности у детето. Четете на децата си! Това също оказва положително влияние върху тях, защото развива въображението им, докато те се опитват да си представят мислено картината, която вие „рисувате" с думи.


Едно дете трябва да отиде на първия си очен преглед около шестмесечна възраст, като следващият преглед, ако няма други предписания, трябва да е в периода до навършване на 3 - годишна възраст.


Ако в семейството ви има страдащи от очни проблеми, заведете детето по-рано при офталмолог, за да се уверите, че няма поводи за притеснение или ако има, да сте открили това навреме.


Преди тръгване на училище също е редно да се направи един рутинен преглед на очичките на вашето дете.


Първолаци


Наистина пълният преглед на очите на първолака преди тръгване на училище е изключително важен! Офталмологът трябва да се увери, че зрението на детето ви е отлично и че то няма да изпита трудности при четене, писане или други задачи, които изискват използване на очите на близки или далечни разстояния.


Понякога изискванията за справяне с училищните задължения са толкова високи, че предизвикват стрес у някои деца и това може да доведе до развитие на очни проблеми, без да е имало такива преди това.


Освен това, преди да тръгнат на училище, децата са използвали зрението си главно за гледане на определено разстояние, а сега изведнъж в училище се налага да се взират отблизо в книжки или текстове с часове наред всеки ден. По тази причина възможността от възникване на очни проблеми нараства.


Децата често въобще не осъзнават, че претоварват очите си и рядко споделят, че имат проблем със зрението, защото според тях самите, те си виждат „нормално" и заключват, че всички останали виждат по същия начин. 


Очните прегледи в училище са задължителни и полезни, но те не винаги са критерий и гаранция за доброто зрение на детето ви, тъй като се случва да се пропуснат някои проблеми.


Рутинният преглед в училище проверява само остротата на зрението, но четенето, например изисква много други зрителни умения. Затова, не разчитайте само на този преглед, тъй като той в никакъв случай не може да замести пълния очен преглед при офталмолог.


 


 


Автори: Наталия Градинарова и Любослава Трайкова
Консултант: Д-р Майя Попниколова, офталмолог - "KID OPTICS"


 


Рейтинг на статията:



За да може да пишете коментар моля влезте в системата.
Ако нямате регистрация може да си направите тук