“Дъхът” на епохата
Всички периоди на миналия XX век са имали своята парфюмена история. Все едно ароматите са били създавани специално по поръчка на съвременниците, като са въплъщавали техните мечти, увлечения, вълнения и точно са съответствали на модните тенденции. И така в

Всички периоди на миналия XX век са имали своята парфюмена история. Все едно ароматите са били създавани специално по поръчка на съвременниците, като са въплъщавали техните мечти, увлечения, вълнения и точно са съответствали на модните тенденции. И така всяка епоха е благоухаела по свой особен начин.
Древните египтяни са използвали ароматни смеси в своите тайнствени религиозни обреди. В Древен Рим нито един уважаващ себе си гражданин не можел да излезе навън без да се напарфюмира. И въпреки че през мрачното Средновековие е имало опити да се забранят парфюмите, алхимиците все пак са откривали всевъзможни аромати. В епохата на Възраждането парфюмирали дрехите, косите, къщите, животните и даже водата за миене на пода в храмовете. Но всичко това изобщо не може да се сравни с "парфюмения бум", който се разразил през ХХ век.
1900 - 1915
Началото на века носи множество нови течения и свободи. "Руските сезони" в Париж въвеждат модата на източния колорит и яркия грим. Това подтиква Франсуа Коти и Жан-Пол Герлен към създаването на смели и съблазняващи парфюми. И въпреки че в парфюмерията, както и през предишното столетие, водещи позиции заемат цветните аромати (теменужка, роза, ирис), бурното развитие на химията води до появата на първите синтетични аромати.
1916 - 1930
Какъв изблик на творческа активност! Бретон пише "Манифест на сюреализма", Пикасо и Брак изследват възможностите на кубизма. А пък жените захвърлят корсетите, пушат, карат коли и се подстригват късо. В тази атмосфера са създадени велики аромати: Mitsouko и Shalimar - двете нови рожби на Guerlain, революционният Chanel № 5, елегантният Arpege на Lanvin. Особено внимание заслужава възхитителният Joy на Patou. Богати на редки, драгоценни ефирни масла, тези парфюми станали най-голямото свидетелство за този стремеж към разкош и лукс, който с пълна сила разцъфтял след лишенията на Първата световна война.
1930 - 1940
Край на безметежността: борсовата криза разорява милиардери, Великата депресия води хиляди обикновени хора до опашките за безплатна супа, а от Германия все по-тревожно се носи грохотът на войнишки ботуши. Къде сте щастливи, безметежни дни? На мода са пълните с носталгия цветни аромати: ирис, теменужка (фиалка), роза...
Първото място отново принадлежи на Guerlian. Техният парфюм Liu открива модата на меки, пудрени аромати. Следват го светлите и нежни Soir de Paris на Bourjois и Blue Grass на Elizabeth Arden. С една дума, в преддверието на катастрофата парфюмите нашепват сладки приказки като за лека нощ.
1947 - 1950
Краят на войната предизвиква небивал подем на духа и на творческата енергия. А през това време Кристиан Диор открива "ню-луук" (new look) и пуска на пазара парфюма Miss Dior, който заедно с Vert Vert на Balmain, Ma Griffe на Carven и особено L'Air du Temps на Nina Ricci се превръщат в символи на новата пролет. Свежи аромати с дъх на зеленина, с изразителни нотки на галбаниум и алдехиди (синтетични молекули, усилващи натуралните миризми) - ярки и наситени композиции.
1950 - 1965
Следвоенното опиянение е изместено от растящите буржоазни настроения. Създателите на парфюми се ориентират основно към младежта. За момичетата се правят мили, благородни, свежи, и най-важното - не прекалено чувствени композиции. Парфюмерията става демократична и модата се измества към любимите на всички цветни аромати. Най-добрият подарък за една млада дама - Caleche на Hermes, с безупречната доминираща нотка на нерола (горчиво портокалово дърво) и с аромата на дъбов мъх. Или, например, Youth Dew на Estée Lauder, роден от уникалната комбинация на остри и дървесни аромати с чувствено-топлите ориенталски.
1965 - 1970
Бурята се разразява внезапно: вчерашните мили момиченца практикуват свободна любов, използват противозачатъчни хапчета и носят неприлични мини-поли. Един от първите, които усеща новия повей, е великият парфюмер Едмон Рудницка. По поръчка на Christian Dior той създава тоалетната вода Eau Sauvage - първото въплъщение на идеята за аромат унисекс. Първоначално мирисът на Eau Sauvage е предназначен за мъжете, но мигновено съблазнява и техните приятелки. Това поставя началото на поголовното увлечение по шипрово-цитрусовите нюанси. Появяват се настойчивата остра Eau de Lancôme, нежната и ободряваща Eau de Courreges.
1970 - 1975
Постепенно жените се превръщат в амазонки, стремящи се да завоюват своето място под слънцето: право на професионална реализация, равни права с мъжете и т.н. От само себе си се разбира, че миличките, прозрачни цветни нюанси стават крайно неуместни. Нужни са дръзки и енергични аромати, а това отново са алегидните, дървесни нотки. Всички са във възторг от металичния Paco Rabanne и футуристично-смелия, но много "личен" Private Collection на Estée Lauder.
1977 - 1985
Настъпва ерата на рекламата и комуникацията. Парфюмерията става пазарен отрасъл, промишлено производство. В 1977 година Ив Сен Лоран създава парфюма Opium. Това бил не просто успех, това било масово умопомрачение. От този момент всички се интересуват единствено от гъсти, тежки, провокиращи аромати: HoHang на Balenciaga, Magie Noire на Lancôme, J'ai Ose на Guy Laroche.
1985 - 1990
Жените са постигнали почти всичко, към което са се стремили, и отново ги влече към нежност и уют. Парфюмите и тоалетните води се разкупуват като никога, но стават по-спокойни, по-меки, "следкризисни", деликатно демонстрират своите плодови прелести. Двете основополагащи линии на това време: Poison на Christian Dior и Trésor на Lancôme и до ден днешен са любими на много жени. Освен това значително нараства популярността на линиите за баня и всевъзможните продукти за грижа за кожата. Дъщерите на Ева мечтаят за разкош и блаженство.
1990 - 2000
Това десетилетие неслучайно се нарича "парфюмено". Постепенно с производството на парфюм се заемат всички водещи моделиери и дизайнерски къщи. Ароматите на Sonia Rikel, Calvin Klein, Hugo Boss и на много, много други мигновено стават бестселъри. Парфюмите стават нещо като модерен тоалет, подчертаващ индивидуалността и създаващ неповторим стил. Има много от какво да се избира - от ароматите унисекс, пронизани с кислород, вода и свежест, такива като концептуалния Commes des Garçons и ободряващия CK One на Calvin Klein, до меките и леко сладникави парфюми Angel Innocent, Thierry Mugler и Noa на Cacharel. "Еротични без вулгарност и женствени без натрапчивост" - така са характеризирани ароматите от последните години на изминалото столетие.
Автор: Наташа Нейнска
Сподели: