Тя и Той

“Дъхът” на епохата

Всички периоди на миналия XX век са имали своята парфюмена история. Все едно ароматите са били създавани специално по поръчка на съвременниците, като са въплъщавали техните мечти, увлечения, вълнения и точно са съответствали на модните тенденции. И така в

“Дъхът” на епохата

Всички периоди на миналия XX век са имали своята парфюмена история. Все едно ароматите са били създавани специално по поръчка на съвременниците, като са въплъщавали техните мечти, увлечения, вълнения и точно са съответствали на модните тенденции. И така всяка епоха е благоухаела по свой особен начин.

Древните египтяни са използвали ароматни смеси в своите тайнствени религиозни обреди. В Древен Рим нито един уважаващ себе си гражданин не можел да излезе навън без да се напарфюмира. И въпреки че през мрачното Средновековие е имало опити да се забранят парфюмите, алхимиците все пак са откривали всевъзможни аромати. В епохата на Възраждането парфюмирали дрехите, косите, къщите, животните и даже водата за миене на пода в храмовете. Но всичко това изобщо не може да се сравни с "парфюмения бум", който се разразил през ХХ век.

 1900 - 1915

Началото на века носи множество нови течения и свободи. "Руските сезони" в Париж въвеждат модата на източния колорит и яркия грим. Това подтиква Франсуа Коти и Жан-Пол Герлен към създаването на смели и съблазняващи парфюми. И въпреки че в парфюмерията, както и през предишното столетие, водещи позиции заемат цветните аромати (теменужка, роза, ирис), бурното развитие на химията води до появата на първите синтетични аромати.

1916 - 1930 

Какъв изблик на творческа активност! Бретон пише "Манифест на сюреализма", Пикасо и Брак изследват възможностите на кубизма. А пък жените захвърлят корсетите, пушат, карат коли и се подстригват късо. В тази атмосфера са създадени велики аромати: Mitsouko и Shalimar - двете нови рожби на Guerlain, революционният Chanel № 5, елегантният Arpege на Lanvin. Особено внимание заслужава възхитителният Joy на Patou. Богати на редки, драгоценни ефирни масла, тези парфюми станали най-голямото свидетелство за този стремеж към разкош и лукс, който с пълна сила разцъфтял след лишенията на Първата световна война.

1930 - 1940

Край на безметежността: борсовата криза разорява милиардери, Великата депресия води хиляди обикновени хора до опашките за безплатна супа, а от Германия все по-тревожно се носи грохотът на войнишки ботуши. Къде сте щастливи, безметежни дни? На мода са пълните с носталгия цветни аромати: ирис, теменужка (фиалка), роза...

Първото място отново принадлежи на Guerlian. Техният парфюм Liu открива модата на меки, пудрени аромати. Следват го светлите и нежни Soir de Paris на Bourjois и Blue Grass на Elizabeth Arden. С една дума, в преддверието на катастрофата парфюмите нашепват сладки приказки като за лека нощ.

1947 - 1950

Краят на войната предизвиква небивал подем на духа и на творческата енергия. А през това време Кристиан Диор открива "ню-луук" (new look) и пуска на пазара парфюма Miss Dior, който заедно с Vert Vert на Balmain, Ma Griffe на Carven и особено L'Air du Temps на Nina Ricci се превръщат в символи на новата пролет. Свежи аромати с дъх на зеленина, с изразителни нотки на галбаниум и алдехиди (синтетични молекули, усилващи натуралните миризми) - ярки и наситени композиции.

1950 - 1965

Следвоенното опиянение е изместено от растящите буржоазни настроения. Създателите на парфюми се ориентират основно към младежта. За момичетата се правят мили, благородни, свежи, и най-важното - не прекалено чувствени композиции. Парфюмерията става демократична и модата се измества към любимите на всички цветни аромати. Най-добрият подарък за една млада дама - Caleche на Hermes, с безупречната доминираща нотка на нерола (горчиво портокалово дърво) и с аромата на дъбов мъх. Или, например, Youth Dew на Estée Lauder, роден от уникалната комбинация на остри и дървесни аромати с чувствено-топлите ориенталски.

1965 - 1970

Бурята се разразява внезапно: вчерашните мили момиченца практикуват свободна любов, използват противозачатъчни хапчета и носят неприлични мини-поли. Един от първите, които усеща новия повей, е великият парфюмер Едмон Рудницка. По поръчка на Christian Dior той създава тоалетната вода Eau Sauvage - първото въплъщение на идеята за аромат унисекс. Първоначално мирисът на Eau Sauvage е предназначен за мъжете, но мигновено съблазнява и техните приятелки. Това поставя началото на поголовното увлечение по шипрово-цитрусовите нюанси. Появяват се настойчивата остра  Eau de Lancôme, нежната и ободряваща Eau de Courreges.

1970 - 1975

Постепенно жените се превръщат в амазонки, стремящи се да завоюват своето място под слънцето: право на професионална реализация, равни права с мъжете и т.н. От само себе си се разбира, че миличките, прозрачни цветни нюанси стават крайно неуместни. Нужни са дръзки и енергични аромати, а това отново са алегидните, дървесни нотки. Всички са във възторг от металичния Paco Rabanne и футуристично-смелия, но много "личен" Private Collection на Estée Lauder.

1977 - 1985

Настъпва ерата на рекламата и комуникацията. Парфюмерията става пазарен отрасъл, промишлено производство. В 1977 година Ив Сен Лоран създава парфюма Opium. Това бил не просто успех, това било масово умопомрачение. От този момент всички се интересуват единствено от гъсти, тежки, провокиращи аромати:  HoHang на Balenciaga, Magie Noire на Lancôme, J'ai Ose на Guy Laroche.

1985 - 1990

Жените са постигнали почти всичко, към което са се стремили, и отново ги влече към нежност и уют. Парфюмите и тоалетните води се разкупуват като никога, но стават по-спокойни, по-меки, "следкризисни", деликатно демонстрират своите плодови прелести. Двете основополагащи линии на това време: Poison на Christian Dior и Trésor на Lancôme и до ден днешен са любими на много жени. Освен това значително нараства популярността на линиите за баня и всевъзможните продукти за грижа за кожата. Дъщерите на Ева мечтаят за разкош и блаженство.

1990 - 2000

Това десетилетие неслучайно се нарича "парфюмено". Постепенно с производството на парфюм се заемат всички водещи моделиери и дизайнерски къщи. Ароматите на Sonia Rikel, Calvin Klein, Hugo Boss и на много, много други мигновено стават бестселъри. Парфюмите стават нещо като модерен тоалет, подчертаващ индивидуалността и създаващ неповторим стил. Има много от какво да се избира - от ароматите унисекс, пронизани с кислород, вода и свежест, такива като концептуалния Commes des Garçons и ободряващия CK One на Calvin Klein, до меките и леко сладникави парфюми Angel Innocent, Thierry Mugler и Noa на Cacharel. "Еротични без вулгарност и женствени без натрапчивост" - така са характеризирани ароматите от последните години на изминалото столетие.

 

Автор: Наташа Нейнска

 

Сподели: