Бременност

6-те най-известни потрета на бременни жени

Въпреки че женските и детските фигури са доста често срещан обект на изобразяване в световната история на изкуството, в действителност портретите на бременни жени са рядкост.

6-те най-известни потрета на бременни жени

Това донякъде се обяснява с моралните обществени норми от съответната епоха и наложените изисквания за благоприличие (излагането на показ на корема на бъдещата майка било ясно свидетелство за осъществен полов акт, което се считало за неприемливо). Ето най-ярките образци на бременни в едни от най-великите картини на всички времена.

1 „Портрет на жена", 1595 г., Галерия „Тейт", Лондон

Портретът е на неизвестна бременна жена и е приписван най-често на художника Маркус Герертс младши. Това е може би най-известната картина на бременна жена в световното изобразително изкуство. Любопитното в него е, че дамата на портрета (очевидно заможна, както може да се съди от облеклото и накитите) се усмихва. Изключителна рядкост е жените от 16 век да бъдат рисувани с усмивка, най-често те са с неутрално и дори високомерно изражение. Другата особеност, нетипична за епохата е изобразяването на жена в толкова напреднала бременност, въпреки че това било по-скоро обичайното състояние на дамите по това време.

2 „Жена, държаща везна" (1662-1663), Национална галерия по изкуство Вашингтон

Тази картина на холандския художник Йоханес Вермер илюстрира практиката на бременните жени от 15-18 в. с помощта на везна да регистрират наличието на бременност, както и да определят пола на бъдещото си дете. Изкуствоведите все още спорят около това дали жената, изобразена на картината действително е бременна, или просто пресъздава конкретен стил в облеклото на жените от тази епоха. Колкото до самата процедура, тя представлявала поставяне на везната пред корема на бременната. Ако лявата й част се наклони, означавало, че жената очаква момиче, ако тежестта е вдясно, детето щяло да е момче. Ако везната останела неподвижна, това най-вероятно означавало, че жената... просто е понапълняла. 

3 „Надеждата II", 1907-1908 г., Музей на изкуството „Метрополитън", Ню Йорк

На тази картина австрийският художник-символист Густав Климт е изобразил бременна жена със склонена глава и затворени очи (вероятно по време на молитва). Типично за изкуството на Климт, централно място в композицията и цялостното въздействие заема пъстрият рисунък от повтарящи се геометрични елементи. В случая това е наметката - с ярък принт от спирали и кръгове, символизиращи сперматозоидите и яйцеклетките. В областта на корема, изпод наметката се вижда череп, а в основата на изображението има три фигури на жени в същата поза, като бременната. И отново типично за творчеството на Климт, темата за живота се преплита с тази за смъртта, надеждата със скръбта и т. н.

4 „Портрет на Мария Леополдина", 1649 г., Музеят на история на изкуствата, Виена

Италианският художник Лоренцо Липи е нарисувал портрет на Мария Леополдина - бременната съпруга на Фердинанд III, император на Свещената римска империя в периода 1637-1657 г. Едва 17-годишната императрица е изобразена почти в края на своята бременност с единственото си дете, по време на чието раждане умира. 

5 „Сватбата на семейство Арнолфини", 1434 г., Национална галерия, Лондон

Това е една от най-значимите картини в световната история на изкуството изобщо. Както и една от най-загадъчните. Тази маслена живопис на фламандския художник Ян ван Ейк от началото на 15 век изобразява италианския търговец Джовани Арнолфини и бременната му съпруга. При по-внимателно вглеждане, в кръглото огледало зад двете централни фигури, се виждат образите на още двама участници в композицията. Смята се, че единият от персонажите, отразени там, е самият ван Ейк. За другия образ има само догадки и хипотези. Учените предполагат, че художникът е използвал увеличително стъкло, за да нарисува фините детайли на тази иначе несъществена част от фона. Друг сериозен дебат предизвиква коремът на младата невеста. Продължават споровете дали тя наистина е била бременна, или е изобразена така с надежда и пожелание за бъдеща плодовитост.

6 „Портрет на бременна жена", 1506 г., галерия „Палацо Пити", Флоренция

Рафаело също заема своето място сред великите световни художници, увековичили тайнството на бременността. Жената, изобразена на този невероятен портрет, ярък пример за майсторството на ренесансовия художник, е поставила с нежност и майчинско чувство ръка върху своя корем и гледа право в очите на наблюдателя с известна доза умора и примирение. Преплитането на усещането за ранимост, от една страна и спокойно достолепие, от друга, правят този портрет толкова блестящ образец на изкуството от това време. Картината е забележителна със своята простота и солидните цветове и форми, типични за творчеството на Рафаело.   

Автор: Весела Захариева

 

 

Сподели: