Здраве

Болни зад граница

Отправяйки се на почивка, ние се настройваме за положителни емоции и се надяваме, че всички неприятности ще ни заобиколят. И това е правилно, защото както се казва, каквото е настроението ви, така ще си изкарате. Но от болестите никой не е застрахован, вк

Болни зад граница

Отправяйки се на почивка, ние се настройваме за положителни емоции и се надяваме, че всички неприятности ще ни заобиколят. И това е правилно, защото както се казва, каквото е настроението ви, така ще си изкарате. Но от болестите никой не е застрахован, включително и нашите деца. Налага се да помислите и за това!

Почивайки на нашето Черноморие, ние се отнасяме към опасността детето да се разболее някак си спокойно. Все пак сме на своя територия, няма езикова бариера, а и особеностите на родната медицина са ни до болка познати.

Излизайки зад граница, особено ако ни е за първи път, често се притесняваме: ще получи ли мъничето ни квалифицирана помощ и колко бързо ще пристигне нужният специалист. Какво да правим, ако детето се разболее в чужбина, към кого да се обърнем, къде да го заведем и къде да купим лекарство? Но знаейки основните тънкости при оказването на медицинска помощ в чужбина, можем да избегнем много неприятни моменти.

Застраховка

По-често медицинската застраховка влиза в стойността на туристическия пакет и се оформя към тази застрахователна компания, с която сътрудничи съответният туристически оператор. Туристическите фирми в България са задължени от закона да застраховат своите клиенти срещу болести, травми и злополуки. Наличието на медицинска застраховка е задължително в много държави (например САЩ, Канада). Без оформянето на медицинска полица посолствата на тези страни няма да ви издадат виза. Но даже когато застрахователната полица не е задължителна, например за пътешествие в Египет или Турция, все пак най-добре е да се снабдим с такава. Не трябва да спестявате за сметка на здравето на детето или вашето собствено, още повече, че застраховката е много евтина. Ако смятате да пътувате в чужбина самостоятелно, без да използвате услуги на туристически фирми, ще трябва да се заемете сами с оформянето на застрахователната полица. Препоръчително е да се обърнете към големи застрахователни компании с добра репутация. Прочетете внимателно общите условия на застраховката. Нарушаването на даже едно, според вас незначително условие, може да доведе до отказ от страна на застрахователната компания да ви компенсира медицинските и други разходи.

Обърнете внимание на услугите, които са включени в пакета застраховки: спешна медицинска помощ при внезапно заболяване или травма, включваща транспортни услуги, консултация от лекар, необходимите изследвания и лечение, медикаменти, болнично лечение, както и транспортирането на туриста в родината му, в случай че той не е способен да се придвижва самостоятелно. Застрахователят няма да ви заплати стоматологичното лечение на детето (с изключение на остра болка и травма). В списъка на застрахователните рискове могат да не влизат и последствията от слънчеви изгаряния. Затова много внимателно се запознайте с всички тези изключения! И не се притеснявайте да задавате всички интересуващи ви въпроси на туристическите агенти или на представителите на застрахователната компания.

Стандартният пакет застраховки, който действа в повечето страни, се вписва в сумата от 0,15 евро на ден. При настъпване на застрахователно събитие на туриста може да бъде оказана медицинска помощ на цена от 1 000 до 50 000 евро. Повечето застрахователни компании определят лимита на зстраховане спрямо Европа и Целия свят. Когато става въпрос за застраховка до по-близка дестинация, клиентите плащат по-малък лимит на отговорност, а когато е за по-далечна (както за САЩ и Канада), се застраховат при по-висок лимит. Това е така, тъй като в тези две страни медицинското обслужване в здравните заведения е по-скъпо. Бебешките застраховки са същите като при възрастните. Тук единственото условие е детето да има навършени 3 месеца и покритието е за не по-малко от 14 дни.

Обърнете внимание на условието, наречено „франшиза" (150 евро). Това е частта от вашите разходи за лечение, която не се покрива от застрахователната компания. Ако има такова условие във вашата застрахователна полица, това означа, че ако се обърнете към лекар, вие самостоятелно ще платите отбелязаната в договора сума, а стойността на лечението, надвишаваща тази сума, ще бъде платено от застрахователната компания. Това е начин застрахователите да се защитят от необосновано ползване на медицински услуги от страна на туристите.

Вашата аптечка

Готвейки се за почивка в чужбина, се погрижете във вашата аптечка да присъстват всички основни лекарства, които могат да ви потрябват за оказване на първа помощ на детето. По принцип при необходимост може да купите лекарствата и на място, но закупуването на медицински препарати в чужбина има своята специфика. В повечето европейски страни лекарства се продават само по рецепта от лекар. Освен това в чуждестранната аптека може да няма познатите ви медикаменти.  Често фармацевтите не разбират за какъв именно препарат говорите.

Във всяка държава едно и също лекарство може да има съвършено различни търговски наименования. Възможно е дори една и съща фирма да продава своите препарати в различните страни под различни имена. За да купите това, което ви е необходимо, следва да знаете не търговското, а генеричното наименование на препарата (т. е. международното непатентовано) или наименованието на активното вещество. Обикновено то е написано с дребен шрифт на опаковката, най-често на латински. Едва ли всеки знае, че баналният аналгин трябва да бъде наричан натриев метамизол. Затова е най-добре да имате под ръка всичко необходимо.

Най-вероятно няма да търсите медицинска помощ при леко неразположение на детето, обикновена хрема или одраскано коляно. В повечето случаи е лесно да победим със собствени сили здравословните проблеми на детето, които могат да възникнат по време на почивката.

Викаме лекар

Случва се и така, че не може да минем без медицинска помощ.  Най-важно е да действаме бързо и правилно и да не губим самообладание, защото в подобни ситуации родителите често допускат редица грешки, които могат да повлияят на качеството на оказваната помощ. Преди всичко решете как ще заплащате прегледа! Има два начина да го направите: да платите от собствения си джоб или да се възползвате от медицинска застраховка. Ако самостоятелно се обърнете към лекар в хотела, най-вероятно ще ви се наложи сами да платите за лечението. Този вариант е доста скъп: дори елементарната дезинфекция на раната с риванол може да излезе 20-30 евро, а какво да говорим за по-сериозна помощ. Затова най-разумно е да се възползвате от медицинската полица и да прехвърлите всички разходи по лечението върху застрахователната компания.

И така, детето ви се нуждае от медицинска помощ. Трябва да действате по следния начин: още преди да заминете, когато си правите медицинска застраховка, трябва да проверите дали компанията, към която се застраховате, предлага телефон за спешни случаи. Така, при необходимост в чужбина, първо се обаждате на този телефон. Ако не го направите, най-вероятно няма да избегнете последващия проблем със застрахователната компания. По правило диспечерът е добре подготвен и често е с медицинско образование. Точно и ясно му обяснете какво се е случило с детето, съобщете къде се намирате, продиктувайте номера на застрахователната полица и телефон за връзка, след което трябва да изпълнявате всички инструкции на диспечера.

В Турция и Египет докторът ще дойде при малкия си пациент направо в хотелската стая или за вас ще бъде изпратена кола, която да ви закара до лекаря и обратно. В повечето други страни ще трябва да се доберете до лекар самостоятелно. Имайте предвид, че това няма да бъде произволно избран от вас лекар, а само този, който ви посочи диспечерът. Застрахователната компания работи с точно определени лекари и болници. Отнесете се скептично към "полезните съвети" на екскурзовода или администрацията на хотела. Чести са случаите, когато те действат изключително в свой интерес и така получават възнаграждение от лекарите за всеки "клиент". Не е изключено, вслушвайки се в такъв "добър съвет", да платите визитацията на лекаря в брой, тъй като далеч не навсякъде може да използвате застрахователни полици като средство за заплащане на медицински услуги и най-вероятно, впоследствие няма да успеете да получите компенсация. Действайте само така, както изискват правилата, описани в застрахователната полица! И не очаквайте помощта да пристигне бързо, макар че за деца лекарят бива изпратен веднага. Най-вероятно това ще прилича на чакане на бърза помощ в България. И има вероятност между обаждането и пристигането на лекар да минат няколко часа. Разбира се, ако не става дума за оказване на спешна медицинска помощ.

Ако са ви казали, че лекарят ще дойде в хотелската ви стая, трябва да го чакате именно там. Има случаи, когато родителите и детето излизат от стаята само за няколко минути и точно тогава идва лекарят. Той няма да чака завръщането ви, така че най-добре е да не напускате стаята. След като прегледа детето, докторът назначава лечение и дава всички необходими лекарства или предлага хоспитализация и по-нататъшно лечение. Не се плашете от хоспитализацията! Далеч не винаги това говори за тежко състояние на детето. Просто в някои страни, например в Египет, имат малко по-различен подход към лечението, отколкото у нас. Много вероятно е да прекарате в болницата само няколко часа, след което да ви закарат обратно в хотела. При такова развитие на събитията цялата помощ (включително транспортирането и лекарствата) ще ви бъде оказана безплатно. Всички разходи ще бъдат поети от застрахователната компания. Има случаи, при които няма възможност или време да се свържете с диспечерите (например при тежки травми). Тогава трябва максимално бързо да потърсите лекарска помощ и да я платите в брой. При първа възможност се свържете с диспечерите и обяснете създалата се ситуация.

Ако детето има някакво сериозно хронично заболяване, което се е изострило по време на престоя в чужбина, има голяма вероятност застрахователната компания да откаже да заплати лечението. Хроничните заболявания не се покриват от застрахователната компания.

Как да си върнем парите

Ако по някаква причина, въпреки наличието на застрахователна полица, ви се е наложило сами да заплатите медицински услуги, следва да се отнесете към събирането на потвърждаващи документи с особена прецизност. Задължително събирайте и пазете всички разписки за плащане на лекарски услуги, медикаменти и транспорт, рецепти и др. След завръщането си ще можете да ги представите в застрахователната компания и е възможно да получите похарчените пари. Ще трябва да напишете заявление за застрахователно събитие и да приложите към него оригиналите на следните документи:

  • Фактури за оказана медицинска помощ с посочени в тях имена и дата на раждане на детето, номер на полица, диагноза, указани медицински услуги, тяхната стойност и датата на извършване
  • Рецепти с печати на аптеки с посочени дата и фамилия на пациента, както и отнасящите се към тях фактури на лекари
  • Фактури за дневни разходи за пребиваване в болница с посочени дата на приемане и дата на изписване
  • Билети и други транспортни документи

Медицината в чужбина

Не може да се каже, че в дадена страна медицината е по-добра или по-лоша, в сравнение с друга. Във всяка точка на света има отлични специалисти. И обратно - навсякъде можеш да попаднеш на меко казано непрофесионалист. Във всички случаи е полезно да знаем основните особености на медицината в другите страни.

При пътуване в Турция не е задължително да оформяте застрахователна полица. Но ако пътувате с дете, все пак е добре да го направите. В Турция има и държавни, и частни клиники. Всички те са платени. Турските аптеки обикновено работят от понеделник до събота от 9.00 до 19.00. Във всеки град има и дежурна денонощна аптека. На турски аптека е „eczane". Епидемиологичната ситуация в Турция като цяло е спокойна.

В Египет положението е подобно. За влизане в страната не е необходимо задължително застраховане. Тук медицината е платена, така че е по-добре да не се обръщате за медицинска помощ самостоятелно, а предварително да се снабдите със застраховка. В този случай застрахователната компания ще следи за оказването на качествена медицинска помощ. Първа помощ при нещастни случаи се оказва безплатно. Обаче, ако децата или възрастните се нуждаят от болнично лечение, в болницата може да се наложи да платите авансово доста голяма сума. Ясно е, че всички фактури и бележки трябва да се съхраняват, за да бъдат представени на застрахователната компания. Повечето лекарства се отпускат в аптеките без рецепти.

В големите туристически центрове в Тунис има модерни клиники и почти във всеки хотел има медицински пункт, където могат да окажат първа помощ. При по-сериозни случаи веднага ще бъдете насочени към квалифициран лекар. Застрахователната полица не е задължителна при пътуване в тази екзотична държава, но за собствена безопасност е по-добре тя да бъде сключена. Аптеките могат да бъдат намерени навсякъде по табелата Pharmacie. Те работят от 9.00 до 13.00 и от 15.00 до 18.00 часа. Не е необходимо удостоверение за специални ваксини.

В Испания първата помощ ще ви бъде оказана безплатно. Аптеките (farmacia) обикновено работят от 9.30 до 14.00 и от 16.30 до 20.00 часа. Ако аптеката е затворена, на табелката на входа винаги може да намерите информация за това къде има дежурна аптека или към кой лекар може да се обърнете в извънредни случаи.

За страните членки на Европейския съюз медицинските застраховки не са задължителни. В случаите, когато вие си правите организирана почивка чрез услугите на тур оператор, тази застраховка влиза в пакета услуги. Но, ако сами организирате екскурзията си, не сте задължени да си правите такава застраховка. Трябва да знаете, обаче, че ако ви се наложи да ползвате медицинските услуги в страната, в която сте, ще ви излезе доста по-скъпо. За съжаление здравното осигуряване в България все още не е валидно за страните членки на Европейския съюз, като например Франция, Германия, Гърция.

 

Автор: Кристиан Лечев
Консултант: Гергана Петрова, застрахователен брокер "Амарант България"  

 

 

Сподели: