Бременност

Бременни и... уморени

Ето, че пролетта дойде отново.

Бременни и... уморени

Баба Марта ни навести за пореден път и ни обеща здраве през годината, посрещнахме и Деня на жената, на който се почувствахме специални, с радост и вълнение приветствахме слънцето, което загадъчно ни се усмихна през прозореца, обещавайки ни пролетно настроение.

Хубаво е да наблюдаваме как светът се събужда, как всичко наоколо разцъфва и ни приканва да му се порадваме... но ние нямаме сили да го направим. Нямаме дори желание да се надигнем от леглото, за да видим какво ни очаква. Обзети сме от някакво странно чувство на безсилие... дали е защото в нас расте бъдещата ни рожба? Или пък сме изтощени от промените, настъпили така бързо в живота ни... в ежедневието ни. Дори често сменящото се време навън ни кара да се чувстваме различни... и безкрайно уморени. Ако всичко това ви звучи твърде познато, то вие най-вероятно сте попаднали в плен на пролетната умора.

Признаците

Симптомите на пролетната умора през бременността не се различават особено от тези при небременните жени. Всъщност, чувството е на практика едно и също: независимо колко дълго сте спали, се чувствате постоянно уморени, не ви се прави нищо, лениви сте, иска ви се само дъъъъълго да се излежавате, отпуснати и мързеливи сте... и имате чувството, че това ще продължи цяла вечност. Няма и помен от ентусиазма и енергията ви, които само преди месец ви правеха дейна и организирана. Биологичният ви часовник вече просто не ви слуша. Дори мисълта, че ще ставате майка не може да ви зареди, а това ви прави нещастни.

Имате да свършите куп неща преди появата на бебчо, но не ви се иска да предприемате нищо. Вместо да се стегнете, седите и се чудите къде отидоха жизнените ви сили, кой ги изсмука и дали някога ще ви ги върне?

Запазете спокойствие! Няма нищо вечно, а и за всяко нещо си има обяснение.

 Причините

Част от причините за появата на пролетната умора се корени в хранителните навици. През зимата често похапваме по-нездравословни храни, богати на мазнини и бедни на витамини и микроелементи. Така лесно трупаме тлъстини, а и една бременност допълнително усложнява нещата. В повечето случаи бременната „яде за двама", което според специалистите е неправилно и води единствено до затлъстяване.

Друг фактор е липсата на светлина през зимния период, която също ни зарежда с енергия. Застояването на едно място, заседналият начин на живот и прекаленото фокусиране върху „състоянието" на бременната също допринася за това тя да се чувства уморена. 

Статистиката

Статистическите проучвания показват, че около 30% от бременните се оплакват от признаци на пролетна умора. В действителност е трудно да се назове съвсем точна цифра, тъй като голяма част от бъдещите майки отдават симптомите на самата бременност. Трудно може да се каже къде точно е първопричината, но така или иначе начините за справяне са аналогични. Затова, вместо да задълбаваме в теории защо и как, по-добре да се фокусираме върху справянето с проблема.

Профилактиката

Витамини - Те са особено важни за бременната - А, Е, С... поливитаминозни препарати. Разбира се, фолиева киселина, селен, цинк, мед. Всички те ще ви помогнат да се чувствате заредена с енергия. Преди да приемате каквото и да е обаче (дори да ви се струва съвсем безобидно), задължително се консултирайте с наблюдаващия ви лекар!

Правилно хранене - Не допускайте да трупате излишни килограми! Хранете се нормално. Приемайте повече плодове и зеленчуци, витамини в естествен вид. Не преяждайте! Спазвайте добър хранителен режим като избягвате обилните вечери в късните часове и ядете с мярка. Организмът сам ще ви подскаже от какво имате нужда.

Сън - За да не се чувствате постоянно уморени, задължително си поспивайте достатъчно. В противен случай не може да очаквате друго, освен да се чувствате скапани през деня. Добре ще ви се отрази и следобедният сън, ако можете да си го позволите.

Спорт, движение - Звучи тривиално, но помага. Ако не вярвате, поне опитайте! Правете си разходки на открито, стойте достатъчно време на слънце, движете се и вкъщи! Не се застоявайте дълго на едно място! Това, че сте бременна съвсем не означава, че трябва да се отнасяте със себе си като с тежко болна.

Можете да се запишете на специална гимнастика или йога за бременни, които със сигурност ще ви отвлекат от мрачните мисли и ще ви помогнат да се чувствате по-енергични.

 На пазар - Станете и се разходете из магазините за бременни. Вижте от какво имате нужда. Купете си красива дреха, която ви кара да се чувствате привлекателна. Никой не е казал, че трябва да прекарате 9 - те месеца на очакване в размъкнат пуловер и протрит анцуг от бременността на баба ви.

След като се сдобиете с всичко необходимо за бъдещата си рожба, отидете в някой магазин за козметика и си купете нещо за разкрасяване. Това със сигурност ще подобри настроението ви.

Имайте предвид, че ако си позволите да се отпуснете веднъж, ще ви е много трудно да се стегнете после. Най-важното, когато усетите признаците на пролетна умора, е да не им се давате, а да положите усилия да се справите с тях. Как да стане това? Като съсредоточите вниманието си върху приятни занимания, които ще ви презаредят и ще ви помогнат да забравите за умората. Нужна е само малко воля.

И най-вече: помнете, че случващото се с организма ви е нормално и ще отмине... за да се радвате с пълни сили на пролетта!

Автор: Наталия Градинарова
Консултант: д-р Любомир Дамянов,
акушер - гинеколог

 

Сподели: