Бременност

Ден 14. 10 начина да подобрите фертилността си

Ако искате да повишите шансовете си за зачеване, мястото, от което трябва да започнете, е вашата диета и ежедневие.

Ден 14. 10 начина да подобрите фертилността си

Сякаш приемаме здравето си като даденост и повечето от нас очакват то да „работи" на 100 процента. Допускаме, че основният закон на човешкото тяло - „правенето" на бебета, се състои в следното: Секс, забременяване и... толкова! Но в действителност, женската репродуктивна система е изключително чувствителна и всеки един стрес - физически или психологически - може да обърка тялото. Предлагаме ви 10 прости здравни правила за  подобряване на вашата фертилност.

Фертилност буквално означава възможност за забременяване. Фертилността на жената е силно обвързана и с месечния й цикъл. Денят, в който започва менструалният цикъл, е ден 1. Вероятният ден за овулация е около 14-ия ден (при 28-дневен цикъл). Тогава се освобождава яйцеклетка, годна за оплождане. Тя е жизнеспособна за около 24 часа и това е най-подходящото време за оплождане. Не всички жени, разбира се, имат овулация на ден 14. При някои настъпва по-рано, при други по-късно. Някои жени дори нямат овулация. Може да имате овулация на различен ден всеки месец. Дори и да имате редовен менструален цикъл, това не означава, че винаги сте имали овулация.  

Здравословна храна

Всичко това сте го чували и преди, но наистина е изключително важно да се храните здравословно, а не е никак лесно да спазвате всички тези диети - ежедневно в менюто ви да присъстват разнообразни плодове и зеленчуци, да приемате цялата гама витамини и минерали. От особено значение е и да вземате всички витамини, предназначени за периода преди зачеване и след това. 

Правила за теглото

За жените с нормално, здравословно тегло, е много по-лесно да заченат, в сравнение с тези, които са с наднормено или поднормено. Защо излишните килограми влияят на овулацията и фертилността? Това, което се наблюдава като следствие от повечето килограми, е хормонален дисбаланс, промяна в инсулина и глюкозния толеранс. Мастната тъкан е като гъба за хормоните и най-често жените не достигат до овулация. 

Ниското тегло също не е препоръчително. Тогава се наблюдава липса на много витамини и минерали и отново понижена овулация. Дали сте с наднормено, или поднормено тегло, задължително трябва да се погрижите правилно за вашето здраве и това на бебето ви.  

Движение

Редовните упражнения могат да завишат фертилността ви (особено ако сте с наднормено тегло), като подобрят нивата на инсулина и глюкозата. Абсолютно достатъчно е всеки ден да спазвате програма от упражнения за не повече от 30 минути. Разбира се, препоръчва се преди да започнете каквато и да е физическа програма, да се консултирате с лекуващия ви лекар.

Прегледайте се

Изследвайте се за полови инфекции. Някои, като хламидиите, могат да намалят възможността за зачеване, ако не се лекуват. Същото важи и за другите вагинални бактериални инфекции, които освен това увеличават и риска от спонтанен аборт.

Пушене

Пушите? Сега е моментът да се откажете! Ако не можете напълно да спрете, поне намалете цигарите до минимум. Жените, които пушат по десет и повече цигари на ден, забременяват доста по-трудно от непушачките.

Забранени бутилки

Откажете алкохола още в момента, когато започнете опитите за зачеване. Алкохолът е същинска отрова за клетките, както за организма на майката, така и за този на бебето.

Почивайте

Избягвайте напълно стреса, който може да окаже неблагоприятно влияние върху вашата фертилност. Понякога последствията от стреса могат да причинят закъснение на менструацията. Голямото напрежение се отразява върху възможността за забременяване. Задължително вземайте редовно почивки и отделяйте по малко време за отмора през деня. Дори само за чаша кафе, обяд или среща с приятели.

Спазвайте „диетата си"

Редовно приемайте фолиева киселина, дори започнете месец преди опитите за зачеване. Фолиевата киселина отговаря за изграждането на здрави клетки, особено в началото на самата бременност. Освен това предпазва от развиването на различни аномалии като спина бифида. Някои изследвания доказват, че подобрява фертилността, а ако очаквате близнаци, ви дава по-голяма сигурност, че мъниците ще се родят живи и здрави. 

Не поемайте излишни рискове
В никакъв случай не пийте хапчета, които не са ви предписани от лекуващия лекар и не знаете какви странични ефекти могат да дадат спрямо фертилността ви. Народната медицина или лечението с билки също трябва да се случва след консултация и под строго наблюдение.

И за НЕГО

Добре е Той да носи по-широки, памучни боксери и по-свободни панталони. Това увеличава производството на сперма с 20 %. Погрижете се в дневното му меню да присъстват натурални антиоксиданти, витамини С, Е и селен. И... стоп на пушенето! Мъжете пушачи са с 50 % по-ниска фертилност от непушачите. И накрая (но не на последно място), забранете и алкохола. 40 % от мъжете, които пият редовно, имат проблеми със стерилитета.

Автор: Биляна Цветкова

Консултант: д-р Любомир Дамянов,
акушер-гинеколог

 

 

Сподели: