Здраве

Главата отвътре

Като „върховен главнокомандващ", нервната система управлява работата на целия ни организъм - различните други системи и органи. Какво трябва да знаят родителите за устройството на нервната система и първите етапи от развитието й?

Главата отвътре

Като „върховен главнокомандващ", нервната система управлява работата на целия ни организъм - различните други системи и органи. Какво трябва да знаят родителите за устройството на нервната система и първите етапи от развитието й?

Нервната система (НС) на човека се счита за една от най-високо организираните: в нея има и система на управление (главен мозък), и нисши звена, подчинени на висшите, и множество пътища, които ги свързват в едно.

В основата на работата на НС са рефлексите: те могат да бъдат прости (които се проявяват независимо от нашата воля, т.е. несъзнателно) и сложни (в тяхната работа участва главния мозък).

Нервната система съзрява и работата й не се настройва веднага - това се случва, докато бебето расте.

Как е устроена НС?

Нервната система се развива заедно с човека, преминавайки, както и ние, пътя „от простото към сложното". Затова в нея присъстват много древни отдели, които са присъщи и за целия животински свят (земноводни, бозайници) и млади, отговарящи за високото развитие само на хората.

Тя се състои от 2 големи отдела.

1 Централна НС - Това са главният и гръбначният мозък. Тъй като те са изключително важни за работата на организма на човека, природата ги е сложила в здрава „кутия", образувана от костите на черепа и гръбнака.

- Гръбначният мозък и неговият преход в главния мозък - мозъчният ствол, са едни от най-важните структури на НС, които отговарят за автоматичните движения и жизненоважни действия като гълтане, дишане, работа на сърцето. Над мозъчния ствол е разположена друга част на мозъка  - малкия мозък, той помага за координирането на движенията и ориентацията в пространството, регулира равновесието. Например при новородените, чиято нервна система не е създала всички връзки между гръбначния мозък, малкия мозък и другите мозъчни отдели, движенията са хаотични и некоординирани. С времето тези „мостове" се оформят и тогава децата започват да се движат плавно.

- Главният мозък се разполага най-отгоре и съставлява около 2/3 от целия мозъчен обем. Неговата повърхност е набраздена и съставена от множество гънки, което осигурява по-голям брой клетки на значително по-малко площ.  Ако гънките на мозъка можеха да се изгладят, тяхната дължина би възлизала на половин квадратен метър. Главният мозък е съставен от две полукълба, които са свързани помежду си посредством сноп бяло мозъчно вещество. По този начин те са в непрекъснат контакт. Интересен факт е, че полукълбата контролират противоположните части на тялото, например дясното полукълбо е отговорно за движенията на лявата половина на тялото, както и обратното. Най-отвън се намира мозъчната кора - най-висшата структура в мозъка. Нейната дебелина е около 4 мм. Тя е свързана с мисловния и аналитичния процеси и е еволюционно най-висшето стъпало в развитието на нервната система. Всяко полукълбо е съставено от четири дяла, всеки от които има специфични функции. Челният (или фронталният) дял е отговорен за мисленето и въображението, като в него се намират центрове, свързани с движението на тялото и с речта. Благодарение на париеталните дялове разпознаваме обектите около нас; в тях се намира и зоната на сетивността, чрез която възприемаме различни сетивни усещания. Темпоралните дялове са свързани със слуха и разбирането на думите, а окципиталните дялове със зрението.

2 Периферна НС - Периферната нервна система осъществява връзката между останалите части на тялото и централната нервна система. За разлика от централната нервна система, тя не е защитена от кости и така е изложена на вредното действие на множество фактори. Между двете системи непрекъснато се обменя информация посредством 31 чифта гръбначно-мозъчни нерви (нерви, свързани с гръбначния мозък) и 12 чифта черепно-мозъчни нерви (нерви, свързани с главния мозък). Тези нерви съдържат както двигателни влакна, които контролират функцията на мускулите, така и сетивни влакна, които пък пренасят сетивната информация.

Как работи НС?

В основата на работата на нервната система лежат рефлексите. Това означава, че в отговор на всяко „съобщение" - докосване, болка, звук, зрителна картина, вкус - получено от сетивните органи и предадено чрез нервите, възниква ответна реакция. Рефлексите могат да бъдат прости - когато се проявяват независимо от нашата воля и са управлявани от по-нисши отдели на НС - това е просто двигателен акт. Например, дори съвсем малкото бебе, уболо се, веднага ще отдръпне ръката или крачето си. По-сложните рефлекси се изпълняват с участието на всички отдели на нервната система. Такива „съобщения" се анализират от мозъчната кора на главния мозък и благодарение на нейното участие възникват по-сложни движения. Например, виждайки своите обувчици в ръцете на мама, дребосъкът протяга крачета.

Обиколка на главата: важни цифри

По време на всяка ваша визита в поликлиниката педиатърът измерва главичката на новороденото и отбелязва дали се развива и расте правилно (БЕЗ главният мозък). В цифри този процес изглежда така: през първите два месеца окръжността на главата на бебето расте с до 2 см на месец, а към 6-ия месец е с обиколка около 44 см, към 1 годинка - 47 см, към 2 годинки - 50 см, 3 годинки - 52 см. Отклонения от 2-3 см са допустими.

Как се развива НС на бебето?

Самата нервна система и нейната работа не съзряват и не се настройват от самото начало - този процес се случва по време на растежа и развитието на бебето.

1-ви период: преди раждането - вътреутробен. НС се появява в 3-та седмица, в началото на 2-ия месец. Бебето вече има зачатъци на всички отдели на главния и гръбначния мозък. Много е важно в този момент от развитието на бебето да не се случва нищо опасно: болест на майката, прием на лекарства (много от които не са безопасни).

През втория триместър на бременността мозъкът на мъника се развива бързо, оформят се отделите и ден след ден все повече заприличва на мозъка на възрастен. В третия триместър се усложнява строежът на кората на главния мозък: възникват гънки и бразди. Това са още два етапа, по времето на които НС на мъника е изключително уязвима към външни неблагоприятни явления. Затова бъдещата майка трябва да е много внимателна към себе си.

2-ри период: след раждането. До сега животът на бебето се е управлявал от по-старите отдели на НС - гръбначния мозък, мозъчния ствол и малкия мозък, а именно: всичко се е свеждало до автоматични действия  - вродени рефлекси, с които бебето се появява на бял свят. Например, усещайки докосването на бузата, бебето директно обръща глава в посоката и търси гърдата на мама; попадайки му предмет в ръчичките, леко го стиска, демонстрирайки умението да хваща мама, за да не падне; виждайки ярка светлина, мижи. Така че не трябва да си мислим, че новороденото е безпомощно - то умее много неща: да иска храна, да гълта, да суче, да диша, да хваща. А да се научи да ходи, да говори и да мисли, ще успее тогава, когато главният мозък и по скоро кората му бъдат въвлечена в процеса на съзряване на НС.

Чрез рефлексите на новороденото педиатрите-неонатолози в родилния дом анализират неговата НС и работата й.

3-ти период: порастване. Дребосъкът расте, неговата нервна система се усъвършенства и през първата годинка вече започват да се проявяват и по-сложни действия, а рефлексите на новороденото постепенно изчезват. Този процес се наблюдава много внимателно от лекарите: все пак изоставането дори и на един от отделите и функциите може да попречи на детето да усвои следващия навик (например, няма да проходи), което също е сигнал за нарушение на работата на НС. Затова не пропускайте времето за профилактичните прегледи при невролог: на 1 месец, 3, 6, 9 месеца и 1 годинка.

Какво да правите, ако детето си удари главата?

Обезателно го заведете на лекар - педиатър. Но преди това трябва да сложите на нараненото място нещо студено и мъникът да полежи известно време спокойно и на тишина. А през това време вие:

Оценете ситуацията

- от каква височина е паднало детето

- на каква повърхност (мека, твърда)

- как е паднало (напред с лицето или по гръб)

Прегледайте пораженията

- загубило ли е детето съзнание и колко време след падането е заплакало

- дали е отнесено, сънливо или обратното - оживено

- лошо ли му е, повръща ли му се

- има ли подутина или одраскване

Дори и да няма поражения след падането, лекарят ще ви помоли да наблюдавате мъника 2-3 дни, за де не остане незабелязан нито един от гореизброените симптоми.

Често задавани въпроси

Вредят ли на бебето ултразвукът и другите изследвания на мозъка?

Доколкото стана ясно, НС е основана на рефлекси, които се изпълняват благодарение на получените от периферията импулси. Известно е, че импулсът наподобява електричество - по време на електроенцефалография или електроневрография се улавят такива заряди и се записват. А след това се прави УЗИ (ехоенцефалография, невросонография), които фиксират отразения от различните отдели на мозъка сигнал. 

Още от раждането синът ми има лош сън: заспива трудно, често се събужда. Няма проблеми в развитието. Какво може да е тогава?

Възможно е НС да не се справя с регулирането на състоянията на възбуденост и покой. Тя не ги уравновесява и първият процес е по-интензивен от втория. В резултат на това бебето спи зле. И все пак причините за нарушенията на съня при децата са най-различни и е добре да се посъветвате с невролог.

Още в родилния дом забелязах, че главичката на сина ми не е кръгла. Има ли нещо нередно?

Обикновено непосредствено след раждането главата на бебето няма правилна кръгла форма. Това е резултат на преминаването й през родовите пътища. Много често напомня на тиква или на яйце. Но не трябва да се притеснявате: с развитието на главния мозък костите на черепа се моделират  и сами приемат нормална форма. От ваша страна ще трябва съвсем малка помощ: често сменяйте положението на бебето в креватчето, ту на едната страна, ту на другата, а когато е будно - поставяйте го по корем. Така с времето главата непременно ще се окръгли.

На мен и на дъщеря ми често ни е студено: ръцете и краката й почти винаги са студени. Защо педиатърът ни препрати към невролог?

Тъй като по този начин се проявяват нарушенията в отдел от НС, който регулира работата на вътрешните органи: сърце, дробове, храносмилателна система и др. Освен това тя регулира и работата на съдовете, заставяйки ги в точно определено време да се свиват и разширяват. ЦНС се състои от два отдела - единият отговаря за разширяването, другият за свиването, като нарушаването в тяхната работа може да предизвика и други типове реакции, например постоянно да ни е горещо. Склонността към някое от тези нарушения може да бъде и наследствена.

Повод ли е лошият апетит за посещение при невролог?

Ако детето няма заболявания на храносмилателната система, нарушенията в апетита могат да бъдат свързани с работата на НС. Това често се случва с лесно възбудимите деца и проблемът е в това, че НС не може да се задържа дълго с едно занимание, например хранене. Другият проблем е нейната особеност - да реагира на случващото се наоколо. Например, при  едногодишно дете, което не е получило желаната играчка, може да се появи повръщане. Това е крайна форма на реакцията на недоволство.           

 

Автор: Биляна Цветкова
Консултант: ас. проф. д-р Петя Димова, детски невролог, Детска неврологична клиника СБАЛНП „Св. Наум"

 

 

Сподели: