Иде бодра смяна! Бързи, смели, сръчни у дома
На децата домашните задължения трябва да се раздават щедро и с размах - също и на мъжете, но това е друга, макар и прелюбопитна тема. Обещаваме да я доразвием най-късно до есенното почистване на дома!

На децата домашните задължения трябва да се раздават щедро и с размах - също и на мъжете, но това е друга, макар и прелюбопитна тема. Обещаваме да я доразвием най-късно до есенното почистване на дома!
А сега - огледайте се около вас. Доволни ли сте от това, което виждате? Онзи чорап, който краси полилея, на кого е и връзва ли се с дизайна на спалнята? Мазното петно на стената напомня на Мечо Пух, но не мислите ли, че тук максимата „Колкото повече, толкова повече (мазни петна)" не ви радва... А сега прокарайте пръст по секцията с телевизора: можете да дадете воля на въображението си и да нарисувате върху повърхността нещо истинско и вдъхновено!
...Позитивната нагласа е важно нещо и все пак - малко ред и чистота в тоя дом няма да навредят! Нашата идея е проста: всички останали у дома да мислят така!
Обещахме, че веднага след малчуганите ще подхванем и техните бащи. А сега, да видим най-напред как да експлоатираме безмилостно детския труд в домашни условия в различните възрастови групи:
0-1 г. Периодът се характеризира с интензивен растеж. С какво може да допринесе кърмачето за домашния уют, докато е заето да смуче пръстите на краката си? Засега комай миризмата на „бебе" и сладкото „агу-гу" са неговият едничък принос към семейното щастие. Но пък какъв принос само!
1-3 г. Ситуацията рязко се променя, щом малчуганът проходи - най-вече щом пролази. Какъв по-съвършен моп за пода от подутото, обвито в памперс бебешко дупе?
Към края на периода обаче дечкото трябва да бъде приучван към още по-сериозни занимания - като сортиране на играчките. За целта се изработват специални кутии, различаващи се ясно по цветове и декорации. Не трупайте прекалено играчки у дома! Това само блокира избора на мъника при игра, а и газите като десантчик върху пластмасови части от кукли и самолетчета!
Независимо от пола си, малчуганът може и да помага на мама в кухненските задължения. Всички деца просто обожават „да готвят" в този период. Естествената наклонност към кулинария може да се използва позитивно. Рожбата научава, че храната се приготвя с труд, после всичко се прибира и подрежда от плота за готвене. Можете да приготвите специален „готварски кът" за мъника, който той сам да поддържа. Така подготвяте почвата за истински сериозния период на детска експлоатация!
3-5 г. След като навършат 3 годинки, децата са значително по-лесни за отглеждане. Това обаче не значи да оставите дечкото да се шляе и радва на независимостта си! В никакъв случай. Бъдете неумолими и впрегнете всички възможности на отрочето си: няма как отсега да му прехвърлите цялата къщна работа и попълването на Годишната данъчна декларация, но да видим какво реално може да върши то сега.
Периодът се характеризира с творчески бум. Това значи, че можете да го оставите само да декорира стаята си или своя детски кът. Едновременно с това обаче, то трябва да поеме и отговорността да се грижи „неговата градинка" да е подредена и в ред.
Времето е подходящо и за първите уроци по сгъване на дрехи. Отделете един предиобед, за да извадите всички дрешки от шкафчето му и да ги сортирате, сгънете и преподредите. Така детето ще е „в час" кое къде е и може самостоятелно да избира тоалета си - нещо характерно за възрастта му.
5-7 г. Предучилищната възраст е време на тежки и непосилни отговорности за децата: писане на ченгели и зяпане през прозореца; търкане на зъби с четката и правене на балончета с уста, обличане на пижамата и дърпане опашката на котката и пр. и пр.
Бъдете особено внимателни в претоварения режим на бъдещия първолак и не му натрапвайте прекалено много задължения, за да можете истински да впрегнете детето на работа, щом заякне в училищния период.
Иначе възрастта се характеризира с бурен растеж - умствен и физически. Това е периодът, в който детето усвоява и етични ценности. Така думите: „Мама е така уморена от чистенето и подреждането, че няма сили да си играе с теб. А тъй би искала!" - има вероятност да просълзят невинните очички и малчуганът да запретне ръкави, за да може после двамата с мама да имат повече време заедно.
Изхвърляне на боклука, подреждане на масата за обяд или вечеря, приготвяне на сандвичи, помощ при простирането, грижи за домашния любимец, бърсане на прах и дори замитане на пода - това са само част от нещата, които 5-7-годишните могат да вършат у дома.
НА ЕСЕН С ПЕСЕН
Възрастта от първи клас нагоре изобщо не ни се коментира. Тя дава широки възможности за разгръщане на работническия потенциал у младежта.
Вместо това, да видим как точно детето да изкарва шестици по учебната дисциплина, наречена „Домашен бит и техника" (някога й викахме просто „Трудово") - но дълго преди да започне да я изучава в училище.
Първо, за да се създадат каквито и да било ПРИВИЧКИ, трябва действията да се подчиняват на един основен принцип - РЕГУЛЯРНОСТ. Както и във всичко останало, детето и в изпълняването на домашните си задължения трябва да спазва известен режим. Така, ако задачата му за деня е била да изхвърли боклука, трябва да бъде допълнен и срокът за изпълнение - например „до обяд".
3 ПЕДАГОГИЧЕСКИ СЪВЕТА
Педагозите по цял свят предлагат какви ли не интересни и „зарибяващи" родителите и децата схеми на принципа на „наградата и наказанието" - с категоричен уклон към поощряването, разбира се.
1. В общи линии, най-добре е първо с детето да се седне и поговори: да му се обясни ясно какви са РОЛИТЕ у дома. За целта може да проведете нещо като анкетиране: Какво прави тате, каква е работата на мама? Колко дълго работи мама у дома? Изморява ли се много? Какво да направим, че да имаме повече време заедно за игри и разходки? Защо е нужно всички да се включват и пр.
2. След като всичко това е изяснено, може да се пристъпи право към целта - че малчо вече не е тъй малък и може дори да помага на мама и тате. Освен че ще ги радва с помощта си, той ще получава и НАГРАДИ за добро изпълнение на домашните задачи. Тук отличията трябва да са неща, които не са свързани толкова с финансов ресурс, колкото по-дребни, но стойностни подаръци и поощрения. Така детето ще се научи да бъде скромно и да не очаква прекалено много в замяна на добрината си.
3. Някои педагози съветват също да бъде отделено специално място на стената - например в кухнята, с табло/ дъска, на която да са изобразени задачките по дните от седмицата за детето, както и наградите. За изпълнението на всяка се присъждат съответен брой точки (малинки, слончета и пр.), като сумирането им води до натрупване на „блага" (разходка до въжения парк, новия брой на любимото списание, йо-йо, посещение на природонаучния музей, зоологическата градина, гости на приятелчетата или пикник край реката).
Същевременно, детето не бива да забравя, че става дума за „домашни задължения". Без думата „задължения" да се натрапва неприятно, добре е мъникът да се подчинява на определена ритмичност и регулярност в изпълнението на задачите си. Това калява в дисциплина, постоянство и сътрудничество и създава качества, ценни за по-зрялата възраст. Ако обаче детето не е убедено, че трябва да се включва в домашната работа, ако по някаква причина реши, че това е несериозен проект на мама и тате и че може да „изкръшка", за да има повече време за анимационни филмчета или научни наблюдения върху мухите, цялата теория и практика на дицсиплината „Домашен бит и техника", преподавана в домашни условия, отива
НА ПУХ И ПРАХ!
Автор: Надя Йончева
Сподели: