Lifestyle

Игри за координация

Шестмесечният мъник е готов да развие бурната си активност и, разбира се, да въвлече в това и мама.

Игри за координация

Игри за координация

Шестмесечният мъник е готов да развие бурната си активност и, разбира се, да въвлече в това и мама.

Мечтали ли сте за удивителни открития и дръзки експерименти? Сега вече са ви осигурени! Не може и да бъде другояче, щом в къщата ви расте шестмесечно дете. Дошло е време малкият изследовател да усвои действията с различни предмети, вещи и играчки. А вие ежедневно ще съпровождате детето в това увлекателно занятие.

Зрително-моторната координация на детето започва да се усложнява. То се опитва  да хваща предметите по различни начини, съобразявайки се с размера, свойствата и формата им. Разбира се, мъникът се нуждае от надежден партньор. Той с удоволствие наблюдава вашите действия и се стреми да ги повтаря. Задачата на мама е да организира „уроците" разумно.

Ето и няколко важни правила:

- Детето започва да осъзнава, че поведението му може да се оценява. Усмихнете се, целунете го, погалете го по главата, ако се старае в процеса на съвместната игра. То ще оцени тези прояви на нежност.

- Мъникът започва активно да хвърля играчките по земята. Това може да се разбере и като подканване за игра. Научете го не само да ви отправя послания по този начин, но и след това да връща нещата по местата им. Първоначално той само ще ги придърпва към себе си.

- Успехът окрилява! Затова и детето се опитва отново и отново да повтори действията с предметите. От време на време поднасяйте на мъника „храна за размишление" - показвайте му как може да промени достигнатия резултат. Например, търкулнете топката по-силно и насочете вниманието му към това колко далеч е стигнала (доста по-далеч от преди). Удивителната метаморфоза може да се случи и с дрънкалката (раздрусваш я по-силно и излиза по-силен звук). С две думи, действайте, експериментирайте!

На 6 месеца

Умение № 1

Намираме предмет, изчезнал точно пред очите ни

„Въртележка"

Задача:

Подтиквайте мъника да търси нужното изображение сред няколко други.

Играчки:

Кутийка с цилиндрична форма (тубус). Нарисувайте и я изрежете от плътен лист. Напълнете я с ярки картинки на животни.

Условия:

Не слагайте други играчки около него, защото могат да го разсеят.

Упражнение:

Дайте възможност на детето да разгледа всички изображения в кутийката. Назовете ги. Помолете го да ви покаже някое от тях. Така изучете всички картинки. След това, завъртете тубуса като въртележка, питайте мъника за отделните животни и ги изсипете на пода.

Съвети:

- След няколко дни (ако използвате „въртележката" редовно) сменете една-две картинки. Правете това през определен период от време.

- Ако детето не успее да намери някоя картинка, направете го заедно, вземайки детските ръчички в своите.

Резултат:

Мъникът активно ще търси исканата картинка сред изпадалите по пода. За да достигне целта, той действа с различни средства: размества, повдига и разбутва препятствията.

На 6-7 месеца

Умение № 2

Различаваме цвят, форма и големина на подобни предмети

„Подаръци"

Задача:

Накарайте мъника да открие какво има под капака, използвайте например коша за пране.

Играчки:

Еднородни предмети - различни, но не големи (удобни за хващане от детето). Топки, шалчета и кърпички, в различни цветове и размери. Дървени или пластмасови кубчета. 

Условия:

Внимателно го наблюдавайте докато играе, предметите пред него не са малко.

Упражнение:

Привлечете вниманието на детето, като сложите коша пред него така, че предметите вътре да се раздрънкат. Подканете го да провери какво има вътре. Но, за да успее да стигне до „подаръците", мъникът трябва да придърпа коша пред себе си, да го хване с едната ръка, а с другата да вдигне капака. Първоначално с това може да се заеме мама. Придържайте коша, докато малчо се опитва да отвори капака. Справил се е с една ръка? Усложнете задачата: не само да отваря капака, но и да държи коша с другата ръка. Стигайки до „подаръците", мъникът с удоволствие разглежда различните по цвят, форма и размер предмети и ги прехвърля от ръка в ръка.

Съвети:

- На детето му е интересно? Добавете нови играчки. Ако това го обърква, махнете някои от тях.

- Назовавайте всеки предмет, който се е оказал в малките му ръчички. Например казвайте: „Ето червеното копче. Виж какво хубаво червено копче имаме!"

- Ако забележите, че на детето му е интересно да си играе с предмети с определен цвят, форма или размер, предложете му и други с подобни свойства.

- Играейки 2-3 дни, не забравяйте да подновите напълно или частично „подаръците". Помагайте му да обхваща различните по форма предмети и да ги държи удобно.

Резултат:

Мъникът сам отваря капака на коша/ кутията, хваща играчките, усеща ги, разглежда ги.

На 7-8 месеца

Умение № 3

Разглеждаме снимки на близки роднини и приятели

„Мама"

Задача:

Покажете на детето колко е интересно да разглеждаш снимки, да опознаваш мама и да показваш на снимката пръстите, ръцете, носа.

Пособия:

Няколко снимки с добро качество (портрет, цял ръст, мама и мъникът или домашният любимец).

Задача:

Последователно покажете снимките на мъника, всеки път радостно казвайте: „Ето я мама! Ето ги мама с котето! Ето я мама усмихната!" Нека и той се радва всеки път, когато ви открива на снимката и ви посочва.

Съвети:

- Не трябва да показвате отведнъж всички снимки, започнете с една-две.

- Пробвайте да залепите тези снимки на хартия и да заприлича на книжка. По-нататък направете „книжки" и със снимките на татко, баба, дядо.

- Постепенно увеличавайте коментарите по снимките. Например: „Мама играе с Иван и Вили. Вили обича да играе с кубчета. "

- Купете книжка с големи и ясни картинки. Показвайте ги на детето и разказвайте какво се случва на картинката.

Резултат:

Детето разпознава близките на снимки, а на картинките - предмети. Показвайки му възрастните, внимателно слушайте неговите "коментари" и общувайте активно с него.

На 8 месеца

Умение № 4

Започваме да разбираме, че можем да изследваме нещата по различни начини

„Кутийка"

Задача:

Да накарате детето да подаде и сложи играчките в празната кутия и после да ги върне обратно по местата им и да затвори кутията.

Играчки:

Кутия с капак, където могат да се сложат играчки с различна форма.

Условие:

Капакът лесно да се маха и слага. Кутията да бъде достатъчно привлекателна за детските очи.

Упражнение:

Сложете пред мъника затворената кутия и го помолете да се опита да я отвори. Ако той я вдигне и обърне, внимателно дръпнете ръчичките му от нея и започнете да я отваряте като му обяснявате какво правите. Хванете ръчичките му и опитайте заедно да я отворите. Следва най-интересното: да сложите играчките вътре. Докато го правите, обръщайте внимание на ярките им цветове, различните форми. Когато малчуганът подаде и последния предмет, предложете му отново да я напълните.

Първоначално може вие да поставите някоя играчка в кутията, като внимателно я вдигате, разглеждате и пускате. Зарадвайте се на глас, че играчката е в кутията. След това хванете ръчичката на детето, която държи играчката, поднесете я над кутията и когато пръстчетата му се разтворят и тя падне вътре, весело кажете: „Ура-а! Браво!" В края на играта с детето заедно затворете капака на кутията.

Съвети:

- Ако детето бързо вади и слага играчките в кутията, са му достатъчни само 3-4 предмета. На тези деца, които са по-спокойни, може да предложите и повече играчки.

- Как точно мъникът пуска играчката? Последователността трябва да бъде такава: хваща я с пръсти, пренася я към нужното място, разтваря пръсти.

- От време на време сменяйте играчките.

- Следете на детето да му е удобно да хваща играчките.

Резултат:

Детето отваря капака на кутията, изважда играчките една по една, активно ги изследва, отново ги пуска вътре и затваря капака.

На 8-9 месеца

Умение № 5

Намираме скритите от погледа ни предмети.

„Весела криеница"

Задача:

Накарайте малчуганът да намери скрития от погледа му предмет (първоначално само част от него „изчезва", след това целият).

Играчки:

Неголяма фигурка (зайче), картонена кутийка без капак, одеалце. 

Условия:

Отсъстват други предмети, които могат да го разсеят.

Упражнение:

Покажете му зайчето, поиграйте с него. Поставете зайчето в кутийката, така че малко да се вижда. Попитайте учудено: „Къде е зайчето?"

Съвети:

- Започвайте следваща игра, само ако резултатът от предишната е задоволителен.

- От време на време сменяйте главния герой, за да може детето да се разнообразява.

- Ако мъникът не се опитва сам да обърне кутийката или да дръпне одеалото, хванете ръчичката му и го направете заедно.   

Резултат:

Детето само разбира в коя кутийка мама е скрила наполовина играчката. Извадете заека, сложете го пред него и го захлупете цялото с кутийката. Отново попитайте „Къде е зайчето?"  Детето само повдига кутията и намира напълно скритата играчка. Завийте играчката в одеялото и я сложете пред детето. Попитайте го: „Къде е нашето зайче? Къде е заспало?" Когато мъникът посегне към одеялото, помогнете му да го развие внимателно и да открие предмета.    

Вашето бебе вероятно е заето от сутрин до вечер - появявайки се на места, на които не очаквате да бъде! То се е покатерило на кухненската маса. Как се озова там? След това го намирате да си играе в тоалетната. После се захваща да ви помага в домашните задължения като изхвърля боклука на пода.

Децата се учат, изследвайки света около тях. Но това изследване трябва да се случва на безопасни места и по начин, който им помага да се учат.

Бебетата трябва да се движат, за да се научат на основни функции и движения на крайниците си. Когато играете с бебето, то развива своите двигателни умения, възможностите за възприемане. Освен това по този начин се увеличава привързаността между вас и него.

Автор: Биляна Цветкова

 

 

Сподели: