Бременност

Йога за очи

Зрението на бременните често отслабва. За съхраняване на остротата на зрението може да ви помогне специална гимнастика.

Йога за очи

Типичните оплаквания на бъдещите майки звучат така: „Докторе, знаете ли, че зрението ми отслабна?! Преди, като се събудя, без проблем виждах часа на часовника на отсрещната стена. А сега цифрите се размазват".

Специалистите споделят, че чуват този проблем, едва ли не, всеки ден. Днес малко жени могат да се похвалят с истински добро зрение. Но дори и в този случай, с настъпването на бременността, се появява риск от понижаване на силата на зрението. Да съхранят очите си за бъдещите майки е наистина важно. Все пак, тя трябва не само да износи и роди живо и здраво дете, но и тя самата да остане здрава. Иначе ще й е трудно да се грижи за мъника.

Виждам - Не виждам!

На първо място, разбира се, трябва да посетите доктора. Не е изключено всичките ви тревоги да са напразни. Работата е там, че бременните често са прекалено подозрителни и мнителни. Случва се просто да им се струва, че зрението им е отслабнало. В този случай офталмологът  успокоява бъдещата майка, като я убеждава в обратното.

Често се оказва, че бременната има лъжливо късогледство. То се появява от спазми или излишно напрягане на акомодацията на мускулите. Именно тези мускули (акомодация, от латински, означава приспособявам се) осигуряват възможността на очите ясно да различават предметите, независимо от разстоянието. 

При спазми на акомодацията на мускулите остротата на зрението, особено надалече, е понижена. Освен това, ако човек дълго чете или пише, ще усети болка в очите в областта на челото.

Псевдо-късогледството най-често се проявява по време на бременността. Именно защото всички органи и целият организъм изобщо работят в нов, напрегнат режим. Често в тази ситуация нещо бие „отбой". Ако жената чете много или седи дълго на компютър, напрежението на очите се увеличава много. Тя може да получи 1-2 диоптъра. Псевдо-късогледството се лекува лесно.

  • Първо, докторът ще ви посъветва да намалите зрителното натоварване. Ще ви препоръча и да спазвате някои правила. Например да намалите гледането на телевизия, да четете и да пишете само на дневна светлина. Освен това, разстоянието от книгата/тетрадката до очите трябва да е 30-35 см.
  • Задължително правете 10-минутни почивки на всеки 30-40 минути работа.
  • При псевдо-късогледството е много полезно да правите гимнастика за очи, която намалява спазмите на очните мускули.

Изобщо, лечението на този вид късогледство е насочено към оздравяване на целия организъм. Важна роля играе укрепването на физическото здраве на пациента, дневният режим и пълноценното хранене. Очните лекари изрично забраняват бременните сами да си „изписват" очила с диоптри. Това е така, защото при носенето на очила с голям диоптър или контактни лещи е много вероятно да се появи главоболие, неразположение и световъртеж. А това на какво ви напомня? Подобни симптоми напълно отговарят на токсоплазмоза. А в същото време бременната губи своето зрение заради неподходящи очила и дори не подозира за това.

Дръж се, моя ретина!

Очният лекар задължително ще прегледа ретината ви. Именно от този показател зависи дали ще ви назначи за цезарово сечение, или ще позволи раждане по естествен път. Ако имате проблем, по време на раждането може ретината да се отлепи. А това води до ослепяване. Затова и категоричността на лекарите в този случай е оправдана.

Имайте предвид, че има случаи, в които жената е с добро зрение, но ретината е слаба или обратното. Проблемите с ретината най-често възникват при хора с наличие на късогледство и с проблеми със сърдечно-съдовата система, захарен диабет, повишено артериално налягане. Затова на бъдещите майки се препоръчва да посетят офталмолога поне три пъти през бременността, особено ако имат късогледство над 3 диоптъра.

Ако специалистът забележи, че на ретината има дистрофни огнища, ще ви посъветва да укрепи ретината. За това има специални физиотерапевтични и други процедури. Но и тук няма да е излишна ежедневната гимнастика за очи.

Мигане и мижене

Съществува огромно разнообразие от гимнастики за очи. Всички те си приличат и се допълват едно друго. Коя да изберете - решете сами. Ние ще ви предложим гимнастика за очи с йога. От една страна тя е по-проста и спокойна. От друга, елементите на йога помагат не само да подобрите зрението си, но и да достигнете хармония, умиротворено състояние на духа, което е така важно за бъдещата майка и бебето. Изобщо, йогата отделя огромно значение на зрението, създавайки комплекси упражнения за цялото тяло, не забравя и за „прозореца на душата". Представете си, в древността дори са си къпали очите! Всяка сутрин потапяли лицето си във вана с чиста вода и гледали с отворени очи във водата. Много ободрително! Само не забравяйте, че за тази процедура трябва да използвате преварена вода.

По всяко време може да практикувате йогата за очи. Желателно е преди упражненията да проветрите помещението. Упражненията се съчетават добре с дълбоко поемане на въздух, като вдишването и издишването са равни. Докато го изпълнявате си представяйте, че с вдишването поемате енергията на здравето, а с издишването прогонвате всички болести.

Тренировки за очите с йога

Настанете се удобно (на пода, на фотьойл, на дивана), изправете си гърба.

1. Отпуснете се и поемете няколко спокойни, дълбоки глътки въздух. Добре се протегнете. Няколко пъти отворете широко очи и уста. Силно замижете 3-6 пъти.

2. Дълбоко и бавно вдишайте, погледнете в пространството между веждите, задръжте очите си в това положение няколко секунди. Бавно издишайте, върнете очите си в изходно положение и ги затворете за няколко секунди.

3. Дълбоко вдишайте, погледнете към върха на носа си, след това с издишането насочете погледа си към някоя отдалечена точка пред вас. Върнете очите си в изходно положение.

4. При вдишването бавно завъртете очите си на дясно (максимално, но без силно напрягане). Без да задържате, издишате и връщате очите в изходно положение. Повтаряте същото и на ляво.

След това направете пауза. Повторете упражнението, но насочвайте погледа нагоре и надолу.

5. Раздвижете очите си по линията на знака за безкрайност (осморка), разположена вертикално, хоризонтално и по диагонал.

6. Затворете очи и ги раздвижете в двете страни с максимална амплитуда (отклонение).

7. Мислено разделете стената на четири триъгълника и обхождайте с поглед всички страни на триъгълниците.

8. „Писмо на носа". Това упражнение раздвижва мускулите на очите и на шията. Именно напрежението в тази област нарушава правилното хранене на органите на зрението. Упражнението може да се изпълнява и в легнало, и в право положение, но е най-добре в седнало.

Отпуснете се. Затворете очи. Представете си, че краят на носа ви е химикалка, с която може да пишете (или си представете, че от линията на носа продължава химикалка). След това пишете или рисувайте с химикалката във въздуха. Какво точно, няма значение. Напишете писмо на своето бъдещо дете или любовно признание на бащата. Нарисувайте бебешко креватче, цветя, къща.

9. „През пръсти". Сгънете ръцете си в лактите, така че дланите ви да се намират малко по-ниско от нивото на очите. Правете плавни завъртания на главата вляво и вдясно, като през това време гледайте напред през пръстите. Нека погледът ви да се рее, да не се взирате в нещо определено. Ако правите всичко правилно, ръцете трябва да „плуват" покрай вас, трябва да ви се струва, че те се движат. Правете редуващи се три обръщания с отворени очи и три със затворени (дори и затворени, очите не трябва да се задържат на нищо).

Автор: Биляна Цветкова
Консултант: д-р Майя Попниколова,
офталмолог

 

 

Сподели: