Здраве и красота

Как да върнем идеалната си фигура с Разделно хранене

Сигурно сте чували шегата за разделното хранене, в която се казва, че разделяш порцията в две чинии и изяждаш едната в кухнята, а другата в хола. По този начин се храниш разделно!

Как да върнем идеалната си фигура с Разделно хранене

Много хора подхождат към този метод за отслабване със силно недоверие. И има защо - те са подлъгани. Разделното хранене е един от най-здравословните начини да възвърнете предишната си форма, дори и да сте кърмачка, но резултатите при него идват бавно. А повечето от нас не обичат да слушат пропагандите на диетолозите, че трябва да се отслабва бавно, но здравословно и без йо-йо ефект. Ето защо след седмица или две се отказват и обявяват метода за неефктивен.

СЪЗДАТЕЛЯТ

Според някои диетолози създателят на един от най-разпространените методи за загуба на излишни килограми е Уилям Хей. Според други това е Хърбърт Шелтън. Според трети принципите на разделното хранене се обсъждат и практикуват още в началото на 19 век.

ПРИНЦИПЪТ

Той се състои в това да се комбинират храните в определени групи и да се консумират отделно една от друга през няколко часа. Разделното хранене не е диета в смисъла, в който ние прилагаме методи за отслабване, тъй като при него нито един продукт не е забранен. Просто трябва да се спазва определено съчетание.

ОСНОВА ЗА МНОГО ДИЕТИ

Обърнете внимание на диетите, които сте спазвали или ви правят впечатление - ще забележите, че повечето от тях се основават именно на разделното хранене. Към него се добавят различни видове ограничения, но то е ядрото на режима за загуба на излишното тегло.

НАЧАЛОТО

Храните се разделят на 3 вида: белтъчини, мазнини и въглехидрати. Вече се прибави и една четвърта категория - алкохолът, който няма обаче място в разделното хранене. То се основава върху факта, че за ефективното храносмилане и усвояване на продуктите са необходими различни ензими. Белтъчните храни например се метаболизират в кисела среда, докато въглехидратните - в алкална. Смесването на храните натоварва работата на стомаха. Те не се усвояват добре и резултатът е нарушаване на стомашно-чревната дейност и натрупване на излишни килограми, и не на последно място вредни вещества. Основното разделение се прави в четири групи, за по-достъпно ориентиране в тяхното комбиниране:

ДОБРЕ Е ДА ЗНАЕТЕ!

В природата няма продукти (освен белтъка на яйцето), които да са съставени само от мазнини, въглехидрати или белтъчини. Все пак във всеки продукт преобладава пропорция на едното от тях и затова се разделят според преобладаващия принцип.

ПРЕЦИЗЕН ПОГЛЕД

За да е здравословно вашето отслабване, е важно не да се лишавате от определени храни, а да ги групирате в отделни категории. Ако сте кърмачка, е от особено значение да подредите порциите си за деня. Вие задължително трябва да приемате всички елементи, необходими за правилния растеж на вашето дете. Затова няма да се лишавате от мусаката - просто хапнете печени картофи със зелена салата на обед и печени кюфтета отново със салата за вечеря. Консумирайте плодовете сутрин на гладно и между храненията. Ако ви се яде хляб или го оставете за следващия ден, или го хапнете около два часа след картофите, например с мед.

ЗА ПО-ПРЕЦИЗНИТЕ:

* Следвайте принципите на групирането, като успоредно си избирате само един вид продукти от дадена група. Например, ако ще консумирате белтъчини, нека са само един вид - месо или мляко, или сирене, или яйца и т.н. Не е подходяща комбинацията гюведже с месо и сирене, салата от сирене, яйца и майонеза, въпреки че са разположени в една група. Също ориз с картофи, хляб с грах и т.н. Все пак продуктите от втора група можете да смесвате с всичко останало. Шопската салата е подходяща, но овчарската с шунка - не, хляб със задушени безскорбялни зеленчуци е подходящ, но хляб с боб - не.

* Някои американски учени разглеждат домата като по-особена категория продукт. Причисляват го към плодовете. Или позволяват той да се консумира само с безскорбялни зеленчуци.

Дори и да не вярвате в прецизното разделяне на храните, самият факт, че ще спрете да консумирате торти, сладкиши, вафли и сладолед, ще ви помогне да се отървете от голяма част от излишните килограми.

Хората практикуват разделното хранене по целия свят. У нас много жени споделят, че в рамките на година свалят между 10 и 30 кг, в зависимост от телосложението си и стартовите килограми.

Автор: Десислава Христозова
Консултант: д-р Мария Бояджиева, ендокринолог, Клиничен център по Ендокринология, ул. Здраве 2, тел.: 0888447954

 

Сподели: