Раждане

Коремът след раждане (Част I)

Как да се избавите от излишните сантиметри?

Коремът след раждане (Част I)

Всяка майка се интересува как да върне предишната си талия след раждането на детето. Кога може да започне да тренира, удачно ли е да спазва диети по време на кърмене и какви козметични процедури са подходящи за постигане на заветната цел?

1 Защо след раждането някои жени имат повече натрупвания в областта на корема, а други по-малко?

Причините могат да бъдат много, най-разпространената от тях се крие в особеностите на различните структури. Притежателките на Н, Т и О-образните фигури са склонни към напълняване в горната и средната част на тялото. Подобна фигура е заложена от природата, затова може да се коригира единствено с балансирано хранене, нивото на физическа активност и процедури като масажи.

Грешка №1

Не се нервирайте

Изследвания доказват, че мастните натрупвания в областта на корема се образуват при жените в момент на стрес. Колкото повече се впрягате и преживявате безпорядъка вкъщи, капризите на бебето или кавгите с любимия, толкова повече се изразява абдоминалният тип натрупване на маса. За това е виновен хормонът кортизол, който се отделя в стресови ситуации.

Според експертите:

Хранене за двама, когато кърмите, не е оправдано. По-големият обем храна или течност за един прием увеличава размера на стомаха.

2 Има ли зависимост между нарастването на корема през бремеността и отпускането му след раждането?

Основният обем на корема по време на бременността е матката. След раждането тя се свива. През първата седмица теглото на матката намалява с до 500 г и едва след 5-6 седмици масата й достига 50 г, т.е. първоначалното си състояние. За по-бързото й прибиране помага кърменето, благодарение на хормона окситоцин.

3 С какво е опасна абдоминалната мазнина?

Това е мазнина, която е разположена в областта на талията, една от най-опасните. Вътрешна мазнина, която се складира в областта на бъбреците и органите на коремната стена. По начало абдоминалната мазнина не е много в организма. За пример, при средностатистическа жена от общо 20-25 кг мазнини посочената съставлява 2,5-5 кг. Именно вътрешните мазнини са метаболитно активни и активно доставят в кръвообращението свободни мастни киселини. На свой ред те „атакуват" черния дроб. В резултат в организма постъпва излишък от инсулин, получава се повишено налягане, повишаване на нивото на холестерол и триглицериди (мастни частици) в кръвта, което повишава риска от диабет и сърдечно-съдови заболявания.

Грешка № 2

Не правете диети

Строгите диети не са подходящи както за кърмещата майка, така и за всички жени. Ограничаването на калорийната храна, съчетано с отказа на продукти, които се явяват източници на белтъци, витамини и минерали, води до негативни последствия не само за здравето на майката, но и на бебето.

4 До колко време след раждането е нормално наличието на корем?

В продължение на 5-6 седмици матката достига до обичайното си състояние, организмът се освобождава от излишните течности, мускулите на корема се стягат. Ако след 2-3 месеца размера на талията надвишава 88 см, може да преминете към физически упражнения. Възобновяването на физическата активност не трябва да се случва по-рано от 6 седмици след раждането. Важно е също преди да предприемете каквито и да било мерки в тази посока, да се консултирате с лекар.

5 Съществува ли диета за тънка талия?

Принципите на рационалното хранене са подходящи. При спазването им не се трупат различните видове мазнини, включително и абдоминалните. Ще се наложи, обаче, да се откажете от някои храни: сладки - бисквити, шоколади и торти, тестени и хлебни (бяло брашно), също от високомаслените млечни продукти. В идеалното хранене трябва да присъстват храни, богати на целулоза. Това са пресни, задушени или запечени зеленчуци и плодове. Нискомаслените млечни продукти, бобовите и зърнените, също месо и риба в разумни количества. Естествено, ако някой от продуктите образува колики и неразположения на бебето, трябва да спрете да го консумирате за известно време.

Според експертите:

В началото, след раждането в качеството си на физическо натоварване са много подходящи дългите разходки с бебето. Два месеца по-късно може да започнете със спортните тренировки. Те не трябва да са много тежки и интензивни. За поддържане на фигурата не се изисква отделяне на специално време. Може да се възползвате от разходките в парка с бебето.

(Очаквайте продължение в следващия брой на сп. „Кенгуру").

Автор: Биляна Цветкова
Консултант: Д-р Мария Николова, специалист „ Хранене и диететика", Медицински Университет - София, Катедра „Хигиена, медицинска екология и хранене", тел. 0889628851

 

Сподели: