Бременност

Обувките на моята бременност

По време на бременността теглото на жената се увеличава и краката се натоварват допълнително. В резултат, стъпалото се разширява и се получава плоскостъпие. А ако възникнат и отоци, се стига до силни болки при ходене.

Обувките на моята бременност

Огромно значение за запазване на красивата форма на краката през бременността имат обувките. Отоците надали ще позволят на жената да носи обичайните модерни чехли на висок ток или с остри върхове. През този период е най-добре да спрете избора си на мека, широка обувка, която стои добре. Ток, разбира се, може да има, но не трябва да е висок, защото повишава риска от травми. Препоръчителната му височина е 4-5 см. Така няма да позволите на свода да падне. Ако се насочите единствено към равните, ниски обувки, рискувате да разширите стъпалата си. И така, токът не трябва да е много висок, да е дебел и обувката да не е с остри върхове, а с квадратна или кръгла форма. Също не се препоръчва да носите през този период и джапанки, чехли с каишки и подобни, защото каишките и лентите могат да се впият в стъпалото и да причиняват болка.    

Гимнастика

За да избегнете подобни неприятности, трябва постоянно да тренирате краката си. Много е подходящо ходенето по неравна земя, препоръчително на бос крак. Много добро упражнение за стъпалата е повдигането на пръсти и вземането на предмети от пода с пръстите на краката. Периодично може да плъзгате стъпалата си по широка тръба или малка топка. Това е перфектен масаж за краката, който не само предотвратява болките в краката, но и не допуска развитието на плоскостъпие.

Токчета и бременност

Да, вие сте бременни. И още преди да има каквито и да било признаци за „специалното положение", вие внимателно галите корема си и си представяте как ще изглеждате след няколко месеца. В главата ви се въртят мисли за правилно хранене, дневен режим, гимнастика, за това как ще изключите всичко вредно и опасно за бебето. Тук се появяват и тъжните мисли: ще трябва да отложите покупката на ново модерно палто и да забравите за любимите си обувки на тринайсет-сантиметров ток. Това в никакъв случай, обаче, не означава, че трябва да се превърнете от изискана и модерна дама в невзрачна жена. Първоначално трябва да си изясните кои от вещите в женския арсенал могат да се оставят и кои трябва да се избегнат, тъй като могат да са вредни за бебето. Вече на пазара има много специализирани магазини за дрехи за бременни, със сигурност ще успеете да си харесате и да се снабдите с необходимото. 

При ходене мускулите и сухожилията на краката работят като пружини: разтягайки се, поемат част от натоварването и запазват енергия за следващата стъпка. Но, ако се покатерите на високи токчета, тези пружини се оказват блокирани и стъпалото се натоварва.

В тази ситуация жената дори не се замисля какво положение заема тялото й, когато е на висок ток. Неизменно се променя опорната точка, вместо на цяло стъпало, стъпва само на пръсти, а това понижава стабилността и отслабва връзките. Променя се натоварването на гръбнака: центърът на тежестта се измества напред; опитвайки се да запази равновесие, жената се накланя назад и се получава допълнително изкривяване на кръста, а оттам и на гръбнака, и притискане на вътрешните органи. Увеличава се напрежението на мускулите на краката, таза и кръста. В резултат се появяват определени неприятности - тежест в краката, нарушение на кръвообращението, а оттам - разширени вени и плоскостъпие.

Травми

Качвайки се на високи токчета, бременната преди всичко се излага на риск от падане и изкривяване на гръбнака (тъй като връзките са отслабени), появяват се отоци, болки в кръста, спазми на краката. 

Стрии и провисване на корема

Тъй като центърът на тежестта се измества напред, следовтелно мускулите и кожата се разтягат и коремът провисва. Резултатът е появата на омразните стрии и силно отслабените коремни мускули.

Неправилно положение на плода

Заради изместването на тежестта, детето може да заеме неправилно положение - седалщно или напречно, което да изисква цезарово сечение.

Опасност от спонтанен аборт

Силното напрежение в мускулите на краката, повишеното натоварване на гръбнака и тазобедрените стави могат да предизвикат повишен тонус на мускулите на матката, което да предизвика помятане.  

Правила за токчета

И все пак е трудно и не е нужно изцяло да се отказвате от високите токчета. Както споменахме по-горе оптималната височина е до 5 см, като токът е дебел и стабилен. Когато ви се прииска да се нагласите и да сложите все пак нещо по-високо (особено ако сте в първия триместър и бремеността все още не личи), трябва да спазвате няколко правила:

- Постарайте се да прекарате възможно най-малко време на високите токчета (2-3 часа).

- Купете си обувки с ток, които са с половин номер по-големи и най-добре на дебел ток, с широки върхове и стегнати около глезена.

- След като сабуете красивите обувки, направете малка гимнастика за краката: изписвайте с пръсти думи във въздуха - това помага за кръвообращението, търкаляйте със стъпала бутилка, опитвайте се да вдигате малки предмети от земята с пръстите на краката си. Легнете на дивана и качете краката си на високо, това подобрява отичането на кръвта от краката, намалява отоците и натоварването на вените.

- Много добре действа на умората на краката контрастният душ.

Автор: Биляна Цветкова

 

 

Сподели: