Бременност

Опасно или безопасно?

Съвременният свят предлага изобилие от всевъзможни кулинарни изкушения.

Опасно или безопасно?

За съжаление обаче натуралните продукти – източници на ценни витамини, минерали и микроелементи, стават все по-малко, и ако решим да прочетем етикета дори на едно обикновено кисело мляко и неговите разновидности под името йогурт, ще се окаже, че подсладителите, подобрителите и консервантите са повече, отколкото можем да си представим изобщо. Какви са тези вещества и доколко са безопасни по време на бременност – вижте в следващите редове. 

 

Хранителна добавка – що е то?

Хранителните продукти не биха могли да издържат дълго на рафта в магазина и да изглеждат примамливо, ако към тях не са прибавени различни хранителни добавки – оцветители, консерванти, стабилизатори, емулгатори, аромати и т.н. Прието е всички тези добавки да се обозначават на опаковката на продукта като буква „Е” + някакъв цифров код.

 

Има ли нещо лошо в това?

Да, разбира се, ако се използват вещества, вредни за организма на човека. Ето някои от тях:

Е220 – разрушава производството на витамин В12.

Е221-226 – нарушават работата на стомашно-чревния тракт.

Е230, Е231, Е233 – нарушават кожната бариера и водят до обриви.

Е338, Е340, Е341, Е407, Е450, Е461-463, Е466, Е468 – нарушават храносмилането и преработването на храната.

Е320, Е321 – съдържат прекалено много холестерин.

Е131, Е142, Е210-217, Е239 – изключително канцерогенни и вредни за организма като цяло.

 

Има ли безвредни добавки?

Да, има. Такива са:

Е300 – познатата аскорбинова киселина.

Е330 – лимонена киселина.

Е440 – пектин.

Е101 – рибофлавин или витамин В2.

Е260 – оцетна киселина.

Е163 – натурален оцветител, който се добива от обвивката на грозде.

Е120 – натурален оцветител кармин, който се добива от насекоми и се използва още от библейски времена за оцветяване на продуктите в пурпурен цвят.

 

И така, за да не се налага да носите със себе си списък със забранените Е-та, опитайте да избирате продукти, максимално доближаващи се до натуралните. Вместо луканков колбас, можете да вземете парче чисто месо и да го изпечете на пържола, а вместо розово кисело мляко, по-добре консумирайте обикновено, с жива закваска например. 

Автор: Нели Христова

Консултант: д-р Иван Диков, акушер-гинеколог в СБАЛАГ „Майчин дом“

 

Сподели: