Здраве и красота

От какво има нужда здравият гръб?

От отношение, редовни упражнения и... култура!

От какво има нужда здравият гръб?

Като life  coach, нерядко в практиката ми се налага да приемам ролята и на  health coach - човек, който да дава кураж и да мотивира допълнително пациента  в справянето със здравословен проблем, за което се изисква повече постоянство и последователност. Специално за читателите на списание „Кенгуру" предлагам интересен материал, свързан с едно от най-често проявяваните оплаквания както при бременните жени, така и при вече родилите майки - болките в  гърба и кръста.

За съжаление болката в гърба е нещо съвсем естествено за повечето майки в днешно време. Почти няма жена, която в периода на бременност и особено през първата година от отглеждането на своето дете, да не е изпитвала по-краткотрайни или по-дълготрайни болки и схващания в кръста, между раменете или в шийните прешлени. Понякога дискомфортът е толкова голям, че води до временна инвалидност - човек работи по-лошо, концентрира се по-трудно, съобразява се с болката при изпълняването на рутинните задължения и грижите за децата си, не може да мисли за друго... В най-добрия случай отива на лекар, който предписва лекарства и прелага няколко процедури при рехабилитатор. Когато болката отшуми, животът влиза в старите релси. До следващия път. За съжаление в нашето „западно" общество все още липсва характерната за Източния свят.

КУЛТУРА НА ГЪРБА.

 За много хора изглежда съвсем нормално да бъдат частично обездвижени по няколко дни, да вземат лекарства и да чакат да им мине. Но в това няма нищо естествено и често пъти подобна немърливост води до диагнози като дискова херния  и ишиас. Истината е, че културата на гърба е част от възпитанието. Често родителите казват на децата си: „Стой изправен", без да знаят нито как е устроен, нито как функционира гърбът. Най-правилно би било, ако в училище децата получат сериозно количество информация по тази тема, защото когато сме добре информирани знаем какво да правим или поне към кого да се обърнем, ако възникне проблем.

Гръбначният стълб е скелето на архитектурата на нашето тяло. Състои се от 24 подвижни прешлена (7 шийни, 12 гръбначни и 5 поясни) като малки дискове, наредени един върху друг, свързани помежду си и отделени от малки възглавнички (междупрешленните дискове), служещи за амортисьори. Обратно на това, което си представяме, нашият стълб не е прав като отвес. Гръбнакът ни представлява низ от 4 криви /2 напред и 2 назад/, които позволяватда бъдем по-устойчиви при опъване, разтягане, свиване, удряне...  Ако вследствие на злополука, дори лека, или неподходящо положение на тялото, придобито по навик от детството или през периода на бременността /когато натрупаните килограми изместват тотално центъра на тежестта на тялото ни/ или в периода на кърмене, когато може да се съберат цели часове в денонощието, които прекарваме в безкрайно неудобна за нас /но наглед комфортна за детето/ поза - когато някоя част от гръбначната конструкция не е добре разположена, цялото скеле носи последиците от това. Например, за да компенсира нарушено равновесие на таз, наклонен надясно, гръбначният стълб леко ще се извие наляво. Колкото по-продължителни са компенсациите, толкова повече намалява подвижността ни.

 Когато едно дете падне, родителите го успокояват и поемат грижата за евентуалните повърхностни рани и щом спре да плаче решават, че проблемът е решен, защото „децата са гъвкави и в крайна сметка винаги успяват да се справят сами". Понякога това става, друг път не. Голяма част от хронифицираните гръбначни проблеми водят началото си от някое падане от колело или от леглото в детска възраст!

 Така при рентгенова снимка на 12-годишното дете на мои познати  се установи, че има прищипване между четвъртия и петия лумбален прешлен. Видима причина за този проблем нямаше. След обстоен разговор, обаче, се установи, че когато момчето е било на 7 години е паднало с колело - случка, от която родителите помнят само нараняванията по лицето на сина си. Детето обаче си спомни, че и колелото е паднало върху него. Стана ясно, че когато колелото е отскочило го е ударило в долната част на гърба  - със сигурност е било на мястото на прищипване на лумбалните прешлени. Ето как най-обикновено падане може да доведе до много по-сериозни проблеми в бъдеще.

Освен механичните причинители, друг враг на гръбначния ни стълб /който е в пряка връзка с нервната ни система/ се явяват емоциите. Прекалено големият стрес, значителният емоционален шок, подтисканият гняв могат да нанесат поражения върху гърба ни, каквито се получават от падане от колело или даже от верижна катастрофа на някое кръстовище! Затова, за да се подтикне тялото към възстановяване, е важно самовъзпитанието на пациентите, поемането на отговорност от тях самите за здравето им, за справянето със стреса и емоциите, на рационалното хранене и най-вече на вниманието им към начина на стоене и движението им - тоест внимание към самите тях. Не е лесно да променяме навиците си в зряла възраст, но усилието и постоянството от наша страна ще бъдат цената, с която ще платим приятното усещане за комфорт и лекота в собственото ни тяло. Хубаво е да спестим тези усилия на децата си, като от най-ранна възраст създадем добра Култура на гърба у тях - да се научат да живеят в хармония с естествената архитектура на тялото си, а също и да подчиняват и отстраняват навреме нездравословните емоции.

Life coach  съвети за всеки гръб

  • За кърмещите майки - опитайте се да усвоите поне 3 ефективни пози за кърмене, които да редувате. Снабдете се и с кърмаческа възглавница, на която да поставяте бебето на нивото на гърдите си, като по този начин си спестите приведеността над него. При нощните кърмения се опитайте да не приучавате детето да ползва гърдите ви за залъгалка, т.е. след като се нахрани /успокои/ го отделете от гърдата си и го приучете да спи с празна уста /или с биберон-залъгалка/.
  • За децата, учещите и за работещите, които пишат на бюро: когато погледът падне вертикално върху хоризонтална поърхност, това неизменно води до привеждане над листа, както правят повечето ученици. Това е най-вредната поза, защото продължителното накланяне на главата е антианатомично и променя естествената извивка /лордоза/ на шията. Наклонените писалища корегират този проблем и би било добре, ако съобразите този факт при избора на бюро за детето ви.
  • Никога не повдигайте децата си /или тежки предмети/, без да сгънете краката в коленете си.
  • Не стойте изправени в стегната поза. Подвижността на гърба е много важна. Правилната поза носи усещане едновременно за стабилност и гъвкавост на гърба. За по-продължителна работа в седнало положение се снабдете със столове, чиято облегалка е съобразена с поясната лордоза /долната част на облегалката трябва да бъде леко издадена/.
  • Обръщайте внимание на начина, по който вървите и позата на тялото ви при това действие.
  • Не стойте прекалено дълго седнали на стол. Ставайте редовно, протягайте се.
  • Ако предпочитаната поза за сън ви е по корем, се опитайте да се откажете от този навик, за да не натоварвате излишно гърба си, променяйки естествените му дъги. По-добрата за гръбнака поза е по гръб или настрани.
  • Редовно тренирайте коремните си мускули, които осигуряват поддържането на лумбалните прешлени.
  • Не дръжте телефона притиснат към рамото си. Дори при мобилен телефон дръжте главата изправена, а не наклонена към слушалката.

Автор: Ирина Сарачинова, Life coach, 0888 775129
www.insighting.eu

 

Сподели: