Развитие и обучение

Пластелин и Ко

Искате да развиете художествените умения, фината моторика, вниманието, усърдието и точността на детето си?

Пластелин и Ко

Тогава го запознайте с моделирането. Бъдете сигурни, че това е занимание, което със сигурност ще допадне на мъника.

ПЪРВИ СТЪПКИ

  • На каква възраст може да запознаете детето с моделина? Всичко зависи от нивото му на развитие. Важното е мъникът да седи спокойно и с удоволствие да повтаря след вас движенията ви и игрите. Обикновено това се случва след навършването на годинка и половина.
  • Не трябва от самото начало да започвате със сложни композиции от много фигури. Помнете, че играта не е за вас, а за детето. Нека първо свикне с възможностите на самия материал. Покажете му как тестото, пластелинът, моделинът и глината могат да се разтягат, мачкат, да се късат на парчета или да запълват дупки. 
  • Предложете на детето да вземе по-голямо парче в ръката си и да го размачка. После му покажете как може да направи топче, руло, кръгче и други форми.
  • Не бързайте, отделяйте за всяка манипулация по 2-3 минути. На тази възраст мъниците трудно задържат вниманието си дълго време върху едно нещо, затова заниманията не трябва да са по-дълги от 5 минути.

Съвет

Не оставяйте детето само с парче пластелин или глина. Работете заедно и измисляйте игри. Всички могат да моделират, важното е не създаването на шедьовър, а получаването на удоволствие от съвместната работа.  

ОТ КАКВО ДА МОДЕЛИРАМЕ

Солено тесто

Това е най-добрият вариант за най-малките. Мек, податлив, гъвкав материал, не е вреден за детето, ако в един момент реши да го пробва на вкус. Единственото неудобство е, че трябва да приготвяте тестото сами: смесвате 2 чаши брашно, 2 чаши сол, 1 чаша вода и 1 с. л. нишесте. Ако искате тестото да се получи разноцветно, предварително разтворете във водата желания цвят от бои за яйца. Заготовката се съхранява в хладилник, като всеки цвят е опакован в самостоятелно пликче. Ако в процеса на моделиране или съхраняване тестото загуби консистенцията си, може да добавите вода или брашно. Ако искате да запазите произведенията от тесто на детето, трябва да ги изпечете - 5-6 часа при температура от 50-80ºС. След като фигурката изстине, може да я боядисате (с бои за яйца).

Глина

Предлага се във вид на „колбас", готова за употреба и на прах, който се разтваря във вода до нужната консистенция. Глината набъбва бавно, затова е хубаво да подготвите материала ден преди планираното моделиране. В повечето случаи малките деца не изпитват удоволствие от работата с глина, те я свързват с мръсотия. Тя е по-подходяща за пораснали (5-6-годишни), с повече опит или за деца с особености в развитието. Фигурите се пекат в специални печки, но може да ги оставите и да изсъхнат сами. За да ги съхраните по-дълго, може да ги покриете с прозрачен паркетен лак.

Пластелин

Това е най-разпространеният материал, предназначен за детско творчество. Най-мекият и удобен пластелин е восъчният. От него лесно се правят различни композиции, съединени от отделни части, които могат да са от същия материал или от различен. Добрият пластелин е мек, лесно се реже с пластмасов нож и не губи качествата си, докато е на открит въздух. Парчетата му трябва лесно да се слепват едно с друго, също и към хартия, картон, дърво (но е и към ръце - кожа). Преди да дадете пластелина на мъника, го размачкайте в ръка, за да се стопли, така работата с него ще е по-лесна.

Моделин

Моделинът или полимерната глина са пластелиноподобни, синтетични материали, които се втвърдяват след термична обработка при температура от 100 до 150ºС. Има и моделини, които се втвърдяват самостоятелно (обикновено за денонощие), затова не трябва да държите подобен материал на открито. След като приключите работа, остатъкът от материала трябва да се завие във влажна кърпа, да се прибере в кутийката, а краят да се защипе с кламер. Така ще можете да го съхраните за дълго.

Гипс

В търговската мрежа ще намерите много пособия за детско творчество, в които се включва пакетче гипс, няколко тематични фигурки и боички. Гипсът трябва да се разтвори във вода, докато достигне консистенция от гъста сметана, излива се във формичката и се остава да изсъхне. Получената фигурка може да се оцвети и да се играе с нея.

ГАЛЕРИЯ

Следващият навик, който предстои да усвои младият художник  на възраст 2-3 годинки е умението да отделя и да прикрепя малките парченца. Най-лесно е да направи това, като създадете картини, сюжети от пластелин.

При създаването на свободни картини, детето може по свое усмотрение да лепи на картон парченца пластелин, да ги размества, съединява, да ги лепи едно върху друго. Процесът не е толкова безсмислен, колкото може да ви се стори на пръв поглед. Това е истински акт на творчество, в който мъникът се учи да комбинира цветове, да създава преливащи форми, да съчетава, да пресъздава свои, дори и не до край осъзнати представи за света и красотата.

За създаването на сюжетна картина е нужна предварителна заготовка. Нарисувайте на лист или картон прост силует: таралеж, котка, елха, букет във ваза. След това ги „съживете" с помощта на парченцата пластелин: направете на котето очи, уши, опашка. На гърба на таралежа залепете ябълка. Към клонките във вазата добавете листа и цветове.

СВЕТЪТ НА МОДЕЛИРАНЕТО

Разбира се, най-забавно е да се правят фигурки. Ако фината моторика на детето е добре развита, то напълно може да се справи с тази задача, дори и да е на 2-3 годинки.

За първите шедьоври е най-подходящо да се използва комбиниран метод на лепене (когато съединявате в едно отделните части). За да направи фигурка, детето трябва да усвои омесването на „салам" и топчета с различни дебелини, диаметри или дължини, а след това да се научи да съединява отделните части. Може не само да залепвате парчетата едно за друго, а и да използвате клечки - за зъби, кибритени.

Скулптурният метод (когато формата се прави от едно цяло парче от материала) изисква доста повече умения на пръстите. Колкото по-голямо е първото парче, толкова по-лесно се изтеглят от него нос, уши, опашка. Помогнете на детето да усвои така наречените прищипване, заостряне, заглаждане в техниките при моделирането. Именно с тяхна помощ безформеното парче ще приеме желания образ.

Какво още

Какво още може да използвате при моделирането? Множество дреболийки, които ще ви помогнат да съедините частите, да украсите, да подчертаете детайлите, да рисувате пера или бодли.

  • камъчета, малки копчета, мъниста
  • всички видове черупки, орехи, семки, малки шишарки, жълъди
  • жица
  • конци, плат
  • капачки от шишета и флумастри
  • кибритени клечки, клечки за зъби 

В СТРАНАТА НА ЧУДЕСАТА

Има деца, на които им доставя удоволствие самото моделиране. Те могат дълго време да си играят с парче пластелин, моделин или глина, като му придават различни форми, които често само за тях са разбираеми. Но те са малцинство. Повечето мъници са съсредоточени върху крайния резултат, получаването на фигурка за тях е много по-интересно от самото моделиране. За да успеете да въвлечете детето в процеса от самото начало, за да може да се забавлява и да му е интересно не само получената фигурка, но и етапите на самото й изграждане, трябва да приложите някои хитрини.

  • Изберете сюжет. Вашето дете има любима тема: коли, морско дъно, цирк, зоопарк - смело изберете нея за основа. Ако няма такава тема, може да предложите игра по мотиви на позната приказка. Особено подходящи са приказните сюжети за деца на възраст от 3 до 5 годинки.
  • Добавете вълшебства. Просто така да разположите материалите за моделиране, е скучно. Много по-интересно би било, ако сложите и разноцветно парче пластелин (така, че лесно да може да се разделя на съставни части). Време е да сглобите главния приказен герой - цветното кълбо, което може да се превръща в каквото си поиска.
  • Отлепете персонажи. Постепенно отделяйте от калъпа парчета цветен пластелин и създавайте герои за игра. Не е нужно да се стремите към съвършенство и абсолютно сходство. Колкото по-просто и бързо, толкова по-добре. Обсъдете с мъника какво непременно трябва да присъства, за да  заприлича парчето на съответния персонаж: гребен на петела, игли на таралежа, опашка на лисицата, уши на заека, гуми на колата. Задължително покажете как „оживява" всеки герой: лети, бяга, скача.
  • Разиграйте спектакъл. Можете да започнете с разказване на кратка приказка или от самото начало да предоставите на детето един или двама персонажа. Имайте предвид, че на детето му е нужно време, за да разбере какво и как говорят и правят фигурките. Повечето деца преди училищна възраст пресъздават единствено дълъг монолог и ако възрастният се включи, често губят връзката и забравят. Това е така, защото докато навършат 7 години  мъниците трудно възприемат причинно-следствените връзки. Затова се заредете с търпение.
  • Не изпреварвайте събитията. Ако детето сериозно се е увлякло в играта и разговорите с парчето пластелин (заготовка за някоя фигурка), не го пришпорвайте да сглобява веднага дядо, баба или мишка. Направете единия герой, поиграйте с него, а след време, когато си починете и съберете сили за следващите превъплъщения, започнете отново.

Автор: Биляна Цветкова

 

 

Сподели: