Раждане

Раждане без болка и страх

От какво се страхуват всички бременни жени?

Раждане без болка и страх

Обикновено от болката по време на раждане. Можем обаче да се настроим така, че да не ни е страх, с помощта на няколко прости съвета.

Природата и страхът

По време на раждането, ако всичко върви, както е предопределено от природата, се включва противоболковата система, която блокира прекомерните болкови импулси, а в кръвта се освобождават естествени болкоуспокояващи – ендорфини. Освен това, малко преди да започне раждането, чувствителността на матката намалява, а прагът на болка се повишава. И въпреки това много жени си спомнят раждането като много болезнен процес. Защо обаче това е така? Тук огромна роля играят страхът от самото раждане, страхът от неизвестното и психологическото отношение към „родилните мъки“. Поради това бъдещата майка изпитва силен стрес по време на раждането, което води до освобождаване на хормони на стреса в кръвта. Тези вещества провокират вазоспазъм, мускулно напрежение и намаляване на прага на болка. С други думи, очакването на болка води до факта, че неприятните усещания задължително се появяват и стават непоносими.

Настройте се

Раждането не е лесно, но не е нещо свръхестествено. Можете предварително да прочетете материали по темата, за да разберете какво точно се случва във всеки период с бъдещата майка и нейното дете. Какви чувства изпитва една жена, какво трябва да направи детето й. Основното нещо е да разберете, че за бебето също не е лесно и затова вие трябва да му помогнете да се роди, като слушате тялото си, лекаря, който води раждането, и акушерката.

Релаксирайте

Система от физически упражнения, специално разработена за бъдещи майки, помага да се настроите към раждането и правилно да се подготвите за тях. Те са предназначени за укрепване на мускулите на корема, бедрата и таза. Желателно е и да се овладеят психотерапевтичните методи за справяне със страха. Един от тези методи е релаксацията. Изберете удобен момент, проветрете стаята. Заемете удобна позиция и се съсредоточете върху дишането си. Едновременно с бавни вдишвания и издишвания отпуснете всички части на тялото, започвайки от краката към врата и лицето. По време на раждането овладяването на тази техника ще ви помогне да се отпуснете между контракциите и да не се напрягате, когато матката се свива.

Масажирайте

Отличен начин за облекчаване на болката при раждане е масажът или самомасажът. Той стимулира нервните окончания, които се намират в кожата и изпращат импулси към кората на главния мозък.

Разпространявайки се по-бързо от сигналите за болка, те се конкурират с последните и намаляват неприятните усещания.

Препоръчва се по време на болезнени контракции с длани или юмруци да се масажира лумбосакралната област – да се месят или притискат трапчинките над седалището. Можете също така да масажирате кожата в тази област с интензивни кръгови движения. Друг начин за самомасаж е да масажирате точката на гърба на ръката, където се събират костите на палеца и показалеца.

Заемете подходяща поза

Ако няма противопоказания, можете да изберете най-удобната позиция за себе си по време на контракциите, което ще облекчи болката. Много родилки стоят прави, ходят, при поредната контракция се подпират на облегалката на леглото, клякат. Активното поведение не само намалява болката, но и стимулира напредъка на бебето през родовия канал.

Дишайте правилно

Разсейващ и аналгетичен ефект може да се постигне с помощта на специална дихателна техника. В самото начало на контракцията издишайте напълно през устата и след това вдишайте дълбоко през носа. Продължителността на вдишването и издишването трябва да се съотнасят като 1:1. Това е „бавно, икономично“ дишане. Когато интензивността на контракциите се увеличи, можете да дишате „като куче“ – често и повърхностно.

В края на първия етап на раждането, когато главата на бебето се спуска надолу, издишайте напълно и вдишайте дълбоко, след което вдишайте с броене – 3-4 кратки вдишвания, завършващи с дълго издишване през устата. След дълго издишване следват отново кратки вдишвания-издишвания.

Автор: Нели Христова

Консултант: проф. Петър Петров, МЦ „Свети Мина“ – Пловдив

 

Сподели: