Раждане

Раждане и депресия - under pressure

Раждането, подразбира се, е един от най-светлите и щастливи мигове в живота на жената. Периодът след него е чакан с много трепет и надежди.

Раждане и депресия - under pressure

В представите на бъдещата майка той нерядко се свързва със смътна тревога, но никога със сълзи, самота, болезнено чувство за самота и тъга...

И все пак - това се случва. Случва се толкова често, че чак не е за вярване! Точна статистика за това колко страдат от следродилна депресия няма, но се предполага че това се случва с всяка четвърта жена. Една от причините е, че депресията често е скрита за останалия свят. Чувството на срам от негативните емоции в този момент, а също и неразбирането от близките, оставят реалния брой на жените, страдащи от депресия, неразкрит. Но нека първо видим

КАКВО Е ДЕПРЕСИЯТА

Комбинация от лошо настроение, потиснатост, постоянна умора, разстройство на съня, храненето, неудовлетворение от ежедневните дейности, загуба на интерес към живота въобще, усещане за болезненост. Това състояние може да продължи половин, дори една година.

КАКВО КАЗВАТ ЛЕКАРИТЕ

Когато няколко от тези симптоми се появят едновременно и продължат повече от половин месец, налага се професионално лечение.

Ако жената е спохождана от мисли за самоубийство, незабавно трябва да се потърси лекарска помощ!

Лекарите не са напълно единодушни за ПРИЧИНИТЕ ЗА ДЕПРЕСИЯТА

Смята се, че тя е свързана с нарушеното равновесие на три важни съединения в мозъка (норепинефрин, серотонин и допамин). Освен промяната на хормоналните нива в организма преди и след раждането, постродилната депресия може да се дължи също и на външни фактори - като отсъствие на подкрепящ партньор или друг близък човек, неразбиране от околните.

Раждането твърде често е свързано с изолация и отпадане от социалния живот на жената, заключване на ежедневието й в Бермудския триъгълник на домакинство, грижи по бебето и монотонни разходки из квартала.

Противно на повечето мъжки очаквания, да се превърне в домакиня не е изконна женска мечта. Напускането на работа, ограничаването на срещите с приятели, дори самата физическа промяна (тегло, външен вид) накърняват силно женското самочувствие.

Едно травматично раждане също може да бъде начало на следродилна депресия. То често протича не както жената е очаквала и искала. След непълноценно изживяното раждане дълго се изпитва неудовлетвореност, болезнено връщане към травмиращите спомени. Родилката отново и отново се пита защо нещата са се объркали, дори нерядко изпитва вина, че „не се е справила", че се е провалила.

През последните години у нас вече са създадени терапевтични центрове и организации, които предлагат групова и индивидуална терапия за жени с травматично раждане и постродилна депресия. Терапевтът лекува емоционалните рани в атмосфера на доверие и подкрепа от други жени със сродни изживявания. Сред методите на лечение са техники за релаксация, елементи на съвременната психотерапия като психодинамика и психодрама. Идеята е посредством спонтанно изразяване на чувствата да се освободят задушени емоции и да се постигне по-дълбоко себеразбиране. Крайна цел на терапията е тя да доведе до конструктивни промени в поведението и разбирането за себе си.

Обикновено сесиите се провеждат веднъж седмично, за около час и половина. Месечната такса е напълно приемлива дори за семейства със средни доходи.

Освен психотерапевтично, депресията може да се повлияе благотворно и от храненето.

ЗДРАВО ТЯЛО

Храненето, разбира се, трябва да е изключително разумно - не само съобразно състоянието на майката, но и заради здравето на бебето. Основните хранения са три, но с по-чести леки и витаминозни закуски между тях. Смята се, че приемането на много течности е важно за дейността на мозъка и доброто функциониране на организма. Същевременно, има определени храни, които са сочени като способни да възстановят равновесието при депресия. Това трябва да са продукти, съдържащи следните витамини и минерали:

Витамин В6 - Месо, риба, яйчен жълтък, пълнозърнести продукти.
Спомага за генерирането в мозъка на триптофан и серотонин.

Витамин С - Пресни зеленчуци и плодове, особено цитрусови.
Способства за усвояването на желязото.

Желязо - Месо, риба, яйчен жълтък, фасул, зеленолистни зеленчуци.
Повишава производството на много химически трансмитери (носители) в мозъка и образуването на невронни връзки.

Инозит - Бирена мая, плодове, зеленчуци, бобови растения, месо, мляко, пълнозърнести продукти. Регулира колебанията в настроението.

Калий - Пълнозърнести продукти, зеленчуци, плодове (особено банани, авокадо, ядки, семена). Ниските стойности на калия в организма са характерни за страдащите от депресия.

Магнезий - Морски дарове, фасул, пълнозърнести продукти, зеленолистни зеленчуци, ядки. Способства за нормалната работа на мозъчните клетки. Доказано средство за намаляване на стреса, с благотворно влияние върху мозъка.

Фолиева киселина - Зеленолистни зеленчуци, авокадо, агнешко месо, бирена мая, броколи, карфиол, кълнове, леща, пшеничен зародиш, ряпа, свинско месо, сушени плодове, черен дроб. Увеличава синтеза на серотонин в мозъка, който повишава настроението.

Цинк - Месо, морски дарове, яйчен жълтък, грах, фасул, пълнозърнести продукти, кореноплодни зеленчуци, ядки. Повишава производството на енергия в мозъчните клетки, което помага за предотвратяване на депресията.
Има и храни с ободряващо и стимулиращо действие като сладоледа, шоколада и млечния шейк, но с тях не бива да се прекалява.

Въпреки подходящата хранителна диета, наличието на ангажирани с проблема професионалисти и подкрепящи близки, симптомите на депресията могат да продължат и дори да се задълбочат. Нужно е жената сама да намери сили да си помогне. Това е условие, без което преодоляването на травматичния период е невъзможно.

Преди всичко, тя не бива да очаква предишният й живот и ежедневие да се върнат или поне не с добре познатия ритъм. Необходима е реалистична оценка на стремежите й, преосмисляне на новите ценности и приоритети след раждането.

Обзета от мрачни мисли, жената трябва да има рефлекса, инстинкта да ги отхвърля - да не им се доверява. Да не вярваш на тежките мисли по време на психически спад е мъдро, но то идва с осъзнаването, че тези мисли са изкривени от моментното състояние и съответно - нереалистични. Много е важно жената да осъзнае, че с преминаването на депресията ще изчезнат и те.

Отвличането с дейности, които носят удоволствие или откриването на нови такива, е решителна крачка по пътя за справянето с депресията. Тук спортът, особено груповите игри, са чудесен отдушник. Неприемливо е да се смята, че след раждането жената е достатъчно натоварена физически, за да се занимава и със спорт. Ежедневните задължения не носят удовлетворението и радостта от физическото натоварване като при спорта, аеробиката, фитнеса, които повишават самочувствието и доброто настроение. Престараването в домакинството може да е пагубно за жената, страдаща или склонна към депресия след раждането. За сметка на този неразумен перфекционизъм у дома, тя може да отдели, макар и не много време (3-5 пъти седмично по 30 мин.) за физически упражнения извън дома, които й носят удовлетворение и подобряват нейния външен вид.

Посещаването на салона за красота има подобен стимулиращ ефект - промяна на прическата, процедури за разхубавяване и пр. са чист адреналин за жената, претърпяла „пълна промяна" с отрицателен знак сред тенджерите и памперсите.

БЛИЗКИТЕ

Много е важно в усилията си да се справи с депресията жената да не е сама. Ето защо тя трябва да търси внимание, помощ и подкрепа от близките си. Те на свой ред е нужно да реагират адекватно, да подходят деликатно и с разбиране.

Сънят през нощта трябва да е не по-малко от 6 часа. Ако бебето е неспокойно и плаче, таткото или някой друг възрастен от семейството отменят майката.

Критичен фактор в борбата срещу депресията, близките не бива да подхвърлят забележки от рода „Трябва да си благодарна за всичко, което имаш" и „Не се ли радваш на бебето", а също „Имаш такъв добър мъж, бъди драга." Тези натяквания нищо не помагат, само карат жената да се чувства още по-зле, внушавайки й чувство за вина. А то само засилва депресията.

ЗДРАВ ДУХ

Освен физическите упражнения, подходящият хранителен режим и другите хитрини за надлъгване на депресията, жената трябва да намери 10-15 минути всеки ден, в които да бъде напълно сама и оставена на спокойствие. Тя може да направи това, като се отдели сама в стаята или в парка. Това време й е необходимо, за да се затвори във „вътрешната си стаичка" - и да положи усилия да разсъждава градивно върху настоящето и бъдещето си.

Автор: Надя Йончева

 

Сподели: