Разпределяне на домакинските задължения – мисия (не)възможна
Чистене с прахосмукачката, обиране на праха, измиване на подовете и прозорците, търкане на банята до блясък, подреждане на играчките и разхвърляните дрехи, изхвърляне на боклука, поливане на цветята, пране, простиране, гладене, миене на съдовете...

...пазаруване, готвене, слагане на вечеря, вдигане на масата, смяна на бебешките пелени, къпане на малчуганите и... пак отначало. В един дом, особено с деца, работата и ангажиментите на практика нямат край. Как могат да се разпределят поравно (или почти поравно) между двамата родители, или това е мисия невъзможна - поне единият, но най-често и двамата остават недоволни и се смятат за ощетени?
Никак не е изненадващо, че домакинската работа е втората по значимост причина след парите за неразбирателство и конфликти в двойката. Много ясно, че всеки един от тези двама души би предпочел да си прекарва времето, свободно от служебни ангажименти, в нещо по-отпускащо и приятно, но ако нямат постоянно някоя баба подръка, която да върши покрай гледането на децата и всичко останало в къщата, тогава трябва да запретнат ръкави... и двамата.
„Помагане" в домакинството
Темата за това кой на кого точно помага, вършейки домакинска работа, определено ми е любима. Прекарвала съм буквално часове в дискусии с мои приятелки и приятели относно разпределението на този вид ангажименти вкъщи. Резултатите от това своеобразно маркетингово проучване няма ни най-малко да ви изненадат. Жените на драго сърце биха приели подадена (с парцал и четка) ръка, мъжете на свой ред пък правят всичко възможно, въртят и сучат само и само да не се докоснат до инструмент или пособие, което по някакъв начин ги обвързва с действието „помагам вкъщи".
Разбира се, има и приятни изключения на пълно разбирателство по тази толкова щекотлива тема, но като цяло се приема, че домакинството си е женска работа, а мъжете евентуално и само в крайни случаи (дълбока порезна рана на дясната ръка на партньорката им, например) биха помогнали в нея. В повечето домове именно жената, независимо дали е домакиня, тоест отглежда децата си вкъщи, или работеща, върши 90% от всички домакински задължения. Което на практика означава, че в масовия случай българският мъж се прибира, съсипан, и се отдава на почивка или някакво хоби като развлечение. В същото време жената, връщайки се, съсипана от преумора от работа, захвърля от вратата токчетата и елегантното палто и се втурва с парцала и тенджерите. Е, извинявайте, ама не е честно, откъдето и да го погледнете!
Решението
То е най-вече в разбирателството и взаимното изслушване. Нека всеки от двамата изложи гледните си точки и съвместно да се стигне до решение и справедливо разпределение на ангажиментите, удовлетворяващо и двете страни. Само така ще се избегнат нагнетяване на недоволството и напрежението, което рано или късно ще доведе до разрив в двойката. Съгласете се, че заради единия парцал не си струва просто!
Такъв разговор обаче трябва да премине в съвсем спокоен тон, а не под акомпанимента на трошене на чаши и чинии. Ето защо никога и при никакви обстоятелства не трябва да подхващате темата, когато сте преуморени, изнервени или фрустрирани от вашия партньор. Изберете момент, в който сте повече или по-малко в дзен състояние на духа.
Втора стъпка - планирайте
За да се разпределят нещата наистина по равно или според силите и ангажиментите на участващите лица, всеки трябва да има ясна представа относно това, което трябва да бъде свършено. Освен това мъжете не винаги успяват да се ориентират добре в тази традиционно считана за женска територия. Дайте им карта, т. е. напишете им от сутринта списък с това, което искате да свършат за деня или седмицата, и го закачете с магнитче на хладилника. Не очаквайте от тях да се сетят сами, това просто няма да се случи. Не забравяйте обаче до този списък да закачите и друг с вашите домакински ангажименти, за да е съвсем видно разпределението на задълженията. Разберете се всеки да отмята вече свършеното и да може сам, а и заради другия да си направи равносметка на направеното и на онова, което му предстои.
„Покривайте се" при необходимост
Поемете в случай на невъзможност от страна на партньора ви ангажимент, който е в неговия списък, но дайте ясно да се разбере, че очаквате връщане на жеста, когато му дойде времето. Събразявайте се с личния си график и работното време на съпруга си и не си поставяйте нереалистични и твърде амбициозни цели, за да се избегнат взаимните разочарования и обвиненията. Ако се наложи единият да поеме децата за разходка в парка, докато другият изчисти с прахосмукачката и измие прозорците, нека го направи, вместо да излезе демонстративно с приятели на кино под претекст, че вече е приключил със своята част от ангажиментите.
Разпределяйте нещата така, че да ги правите заедно
Бъдете екип! Много по-приятно и лесно ще е, ако разбиете отделните дейности на части, което ще ви даде възможност да общувате помежду си и да имате усещането, че правите нещо заедно въпреки неприятните задължения. Нека единият вдигне чиниите от масата, а другият да ги сложи в миялната; единият да извади прането от пералнята и да подава на другия нещата за простиране и т. н. През това време си говорете и се шегувайте, обсъждайки как е минал например денят ви или какво ново се е случило покрай децата.
И може би най-важното - не критикувайте партньора си относно начина, по който е свършил отредената му в домакинството задача. Независимо от това как се е справил с нея и дали нарочно (за да видите, че не се справя и в крайна сметка да го свършите вие) или поради неумение и незнание се е провалил, поощрете го, прегърнете го и му благодарете, че е положил усилия. Можете да сте сигурни, че следващия път ще се справи по-добре.
Автор: Весела Захариева
Сподели: