Здраве и красота

Стройна и красива след раждането

Едно от големите притеснения на жените след като родят е дали ще могат да възвърнат фигурата си. Отговорът на този въпрос е положителен. Трябват ви само подходяща диета, спорт и, разбира се, воля.

Стройна и красива след раждането

Повечето хора асоциират думата „диета" с „глад". А това е много погрешно! Ако се обърнете към специалист диетолог, ще разберете, че диета всъщност е равно на здравословно хранене с малко ограничения. Всеки организъм е различен и съответно има различни нужди от хранене, но като цяло принципът е един и същ.

Най-важното правило е редовното засищане.

То важи за хората, които са на диета, както и за тези, които не са. Не оставяйте организма си гладен за повече от четири часа, хапвайте на всеки три часа и половина. Това значи закуска, обяд, следобедна закуска и вечеря. Сигурно ви звучи познато - така се хранят децата след осмия - деветия месец и нагоре и това не е случайно. По този начин се ускорява обмяната на веществата и организмът не гладува. Ако ставате в много ранен час, например 5-6 часа, тогава си правете още една междинна закуска.

Хранете се умерено.

Не трябва да преяждате или да гладувате. Яжте, докато усетите ситост. Няма храна, която да може да се яде колкото и когато си поискаме. Дори зелената салата, колкото и диетична да е тя, се превръща в мазнини, ако прекалим с нея. Трудно е човек да определи какви са реалните му нужди от храна. Ако имате по-динамично ежедневие, значи имате по-големи нужди от енергия. И обратното - ако водите по-застоял живот, не спортувате, трябва да приемате по-малко храна.   

Качественото хранене също е важно.

Добре е в менюто ви да преобладават месо, риба, млечни продукти, яйца, зеленчуци, плодове, ориз, картофи и пълнозърнести продукти. Ако, обаче не се движите много, внимавайте с въглехидратите (картофи, ориз, макарони). Качественото хранене е с ниско съдържание на мазнини (олио, зехтин, маргарин). Не забравяйте, че те са скрити и в много от хранителните продукти. Това не означава, че трябва да ги изключите изцяло. Те са необходими, но в минимално количество, защото имат свойството да се складират в организма, особено при ниска двигателна активност. Една - две лъжички зехтин в салатата или ястието, което приготвяте, са напълно достатъчни. Прекалено е, ако през ден обядвате или вечеряте паниран кашкавал. Запомнете, че деликатесната храна, като кашкавал пане, пица или пържени картофки, не бива да се яде повече от веднъж седмично. Когато се пази диета, обикновено има един свободен ден в седмицата, когато може да се яде всичко по желание. Именно това е денят за пица, китайско или каквото ви душа иска. Хубаво би било и когато човек не е на диета, да спазва това правило: деликатесите - веднъж в седмицата.

Какво трябва да знаем за въглехидратите?

Хляб, макарони, ориз, картофи, сладки неща, плодове трябва да се приемат в по-ранните часове на деня. Ако обичате картофи, яжте ги на обяд, а не на вечеря, за да може тялото да изразходи енергията. Вечерята ви трябва да е богата на белтъчини - месо, риба, яйца, мляко, както и зеленчуци, но без сосове. Не се притеснявайте, ако вечеряте в 8-9 часа. Важно е да имате поне час и половина - два до лягане.

Не се лишавайте от готвеното.

Просто променете навиците си на готвене. Вместо да панирате, пържите и да използвате запръжки, печете на скара, на фурна, варете, задушавайте. Заменете пържените картофи с варени, печени или задушени с много малко мазнина. Приготвяйте чистото месо и рибата на скара или ги запечете във фурната. Задушете си зеленчуци в йенски съд и прибавете варено месо.

Хапвайте черен или пълнозърнест хляб.

Една филийка на закуска или с обяда е добър вариант. Но, ако изядете три, макар и със салата, вече е много.

Не подценявайте плодовете.

Колкото и да са полезни, те съдържат захар. Консумирайте ги в умерено количество, когато ви е времето за храна, а не безразборно по всяко време на деня.

Ограничете солта, защото тя задържа течностите в организма.

Пийте вода, но не прекалявайте.

Неслучайно съществува понятието „водно отравяне", което уврежда бъбреците. През есенно - зимния сезон литър и половина-два е съвсем достатъчно. През лятото може и повече, тъй като тогава тялото има по-голяма нужда. Хубаво е да пиете по една чаша вода десетина минути преди храненето, за да си създадете усещане за ситост.

Набавяйте си още течности.

Фрешове, натурални сокове, чайове и айряни, но също в умерени количества - една или две чаши е достатъчно. Ако много ви се допие кола или тоник, пийнете си не повече от две чаши. Важно е да можете да спрете. Същото се отнася и за кафето. Едно - две кафета на ден, с по лъжичка захар, не са проблем. Вече, ако са пет - шест, захарта ще ви дойде в повечко.

Погрешно е схващането, че от алкохола се пълнее.

Когато той е в умерени количества и не ви отваря апетит, няма проблем. Чаша вино с вечерята, една бира или 50 грама концентрат не биха се отразили на фигурата ви.

Внимавайте с широко рекламираните диетични продукти.

Повечето дами се заблуждават и си купуват например диетичен шоколад. В него наистина няма захар, но затова пък количеството мазнини, което съдържа, е по-високо, отколкото в обикновения млечен шоколад. Така че, ако ви се хапва нещо сладко, изяжте едно блокче обикновен шоколад, един бонбон или една топка сладолед, може и няколко пъти в седмицата. Важното е да можете да се контролирате. Подобен е случаят със суровите ядки. Да, полезни са, но са еднакво мазни с печените. Така че, консумирайте ги умерено - 50 грама веднъж или два пъти седмично или три бадема всеки ден е напълно достатъчно.

Не по-малко важен фактор за красива фигура след раждането е спортът. Не си мислете, че само с диета или спорт ще свалите излишните килограми и ще стегнете отпуснатото коремче. Нужно е съчетание от двете неща. Спортувайте, защото движението е здраве, а освен това и ускорява метаболизма. Не е нужно да стигате до крайности. Един път седмично е случайно, но е по-добре от нищо. Два пъти е редовно, защото вече има цикличност. Три пъти е идеалният вариант. Повече от три пъти си е крайност за човек, който не е спортист, а и надали ще имате толкова свободно време покрай бебето. Изберете спорт, който ви харесва и наистина ви разтоварва психически. Вече има страшно много спортни центрове и зали, в които можете да откриете подходящия за вас спорт. Аеробика, пилатес, тае-бо, каланетика, степ, танци, йога или фитнес - правете това, което ви доставя удоволствие. Няма смисъл да изберете например фитнес и да ходите на тренировките без желание, така само ще се стресирате. Ако ви доставя удоволствие, плувайте, тичайте или ходете в парка, дори танцувайте вкъщи (по 20 минути всеки ден има добър ефект). Ако нямате възможност да оставите детето си на някого, изберете място, където има детска занималня или в близост има детски клуб.

Последният от трите фактора - волята, е есенцията на цялото упражнение. Ако правите нещата без воля и без желание, нищо няма да постигнете. За да видите в огледалото тялото от преди бременността, е нужно да си наложите постоянство и да си повярвате, че ще успеете. Не се отказвайте, ако не стане веднага. Организмите са различни, с различен метаболизъм, различни хормони и затова при едни отслабването е по-бързо, а при други - по-бавно. Важното е, че ако проявите воля и издръжливост, ще се радвате отново на стройно и красиво тяло.

Автор: Цвета Лазаркова
Със съдействието на Trinity - sport & beauty center

 

Сподели: