Бременност

Тази ценна, ценна фолиева киселина

Жените, които я вземат най-малко година преди забременяването си, намаляват риска от преждевременно раждане с 50-70 на сто!

Тази ценна, ценна фолиева киселина

Фолиевата киселина - витамин от групата на В витамините, известен също като B9 или фолацид. Вече със сигурност се знае, че подпомага правилното развитие на невралната тръба на бебето, като формира мозъка и гръбначния стълб. За съжаление, повечето жени разбират за бременността си едва след края на първия месец, когато невралната тръба е вече оформена. Ето защо, независимо дали планирате дете, или не, приемайте я - всеки ден.

ЗАЩО Е ЦЕННА

Приемането в достатъчно количество на фолиева киселина е важно за:

- бързия клетъчен растеж и развитие през бременността;

- процеса на метаболизъм - превръщането на аминокиселината хомоцистеин в метонин (понижените нива на метонин в организма водят до световъртеж, потиснатост, понижен тонус);

- намаляването на риска от преждевременно раждане и проблеми с плацентата;

- нормалното образуване на червени кръвни телца у майката и предпазване от анемия;

- продукцията на веществата норпинефрин и серотонин и по-доброто функциониране на нервната система;

- образуването и отделянето на мляко при кърмачките.

Жените в репродуктивна възраст, приемащи ежедневно фолиева киселина, намаляват с 80 % риска от вродени дефекти на поколението си. Колко е важен редовният прием става ясно, когато отчетем, че

...над половината случаи на бременност са непланирани.

През първите четири седмици от бременността се затваря невралната тръба - ембрионална структура, от която се образуват главният и гръбначният мозък. При неправилното й затваряне могат сериозно да бъдат засегнати гръбначният мозък, прешлените и мускулите, изграждащи гръбначния стълб на ембриона.

В ХРАНАТА

В най-голямо количество фолиевата киселина присъства в зелените зеленчуци: салатите, спанака, зеленолистните зеленчуци, карфиола, зеления лук, граха, магданоза, а също и в белия боб, говеждото и пилешкото месо, овесените ядки, плодовете, включително цитрусовите, в пъпешите.

100 г хлебна мая = 550 мкг фолиева киселина

100 г говежди черен дроб = 240 мкг фолиева киселина

100 г извара = 40 мкг фолиева киселина

100 г ръжен хляб = 30 мкг фолиева киселина

Когато става въпрос за храните, съдържащи в по-големи количества фолиева киселина, трябва да се има предвид, че при по-дългата кулинарна обработка се загубват до впечатляващите 90 % от нея. Претопленото ядене от вчера пък е напълно лишено от ценния витамин. Тук за сетен път си припомняме колко е важно присъствието на пресни плодове и зеленчуци в здравословната ежедневна диета.

КАТО ХРАНИТЕЛНА ДОБАВКА

Едва една от десет жени си набавя задължителната дневна доза от 0,4 мг фолиева киселина от храната. Затова пък витаминът лесно може да се приеме под формата на хранителна добавка. Една таблетка от 0,4 мг е напълно достатъчна, но трябва да се има предвид, че годността на таблетките във флакон не надвишава 2 месеца, за разлика от тези в блистерна опаковка, които запазват качествата си до 2 години от датата на производство.

ВЕГЕТАРИАНКИТЕ често имат недостиг на фолиева киселина в организма.

Признаците за недостиг на фолиева киселина могат да бъдат диария, загуба на апетит, загуба на тегло, слабост, възпален език, главоболие, раздразнителност. Ако дефицитът е незначителен, симптомите може да са незабележими и да нямат  никакви последствия върху организма на жената. Независимо от това, количеството фолиева киселина няма да е достатъчно за развитието на плода.

Подсигуряването на фолиева киселина - от храни или като добавка, трябва да остане сред добрите здравословни навици и след раждането. Според последни данни от научни изследвания, тя предпазва и от някои видове рак.

Неотдавна стана ясно, че този витамин трябва да се дава и на бъдещите татковци. Употребата на по-високи дози фолиева киселина препятства анеуплоидията - появата на "дефектни" сперматозоиди с допълнителна или липсваща хромозома.

И така, днес знаем, че значителна роля в развитието на потомството играе и диетата на бъдещите татковци. Едно поне е сигурно - нередовният прием на фолиева киселина при тях няма да намали рисковете от преждевременно раждане...

Автор: Надя Йончева

 

 

Сподели: