Бременност

Ти отново си с мен, безсъние (Цитат от стих. „Безсъние” на Анна Ахматова)

Вие сте безкрайно уморена, но, уви, не можете да заспите. Морфей съвсем е забравил за вас. На сутринта сте недоспала и скапана, нямате желание за нищо.

Ти отново си с мен, безсъние (Цитат от стих. „Безсъние” на Анна Ахматова)

И това се повтаря нощ след нощ, ден след ден. Не си мислете обаче, че сте единствена с този проблем. В поредната безсънна нощ компания ви правят милиони жени.

Според статистиката 78% от бременните имат проблеми със съня. При много бъдещи майки безсънието се появява още през първия триместър. Някои лекари дори причисляват нарушаването на съня към един от признаците на бременността.

 Защо се случва? 

  • Хормоналните промени, които подготвят тялото за износване на плода и раждането, мобилизират силите ви, превеждат ви в пълна бойна готовност и затова понякога просто не можете да се отпуснете.
  • Трудности при намиране на удобна поза. Най-често на добрия сън през последния стадий от бременността пречи силно увеличеният корем. Ако легнете по гръб, бебето оказва напрежение на диафрагмата, което затруднява дишането. Ако пък легнете настрани, коремът се измества, което пък създава чувство на дискомфорт, болки в гърба и кръста.
  • Движението на плода. Според последните изследвания детето проявява най-голяма активност именно през нощта.
  • Чести позиви към тоалетната. Увеличената матка притиска пикочния мехур, при което се налага той да се изпразва много по-често.
  • Киселини. Парещото чувство в стомаха и гърлото може да ви държи будни дълго време.
  • Сърбеж в областта на корема поради разтягане на кожата.
  • Изтръпване и разтягане на мускулите, заради лошото кръвообращение и умора в краката.
  • Твърде много емоции, които превъзбуждат нервната система. И докато не се успокоите, сънят ще бяга от вас.
  • Лош психологически климат. Един хубав скандал вечер, неприятен разговор, потиснатост, недоволство от себе си или някой друг и край със съня.
  • Кошмари. Най-честата причина за тях е страхът от предстоящото раждане, притеснението дали всичко е наред с бебето, как ще се справите като майка. 

 Оле затвори очички

Започнете борбата за добър нощен сън от ... сутринта! Продължителността и качеството на съня зависят до голяма степен от поведението ви през деня. Нормализирайте ритъма си на живот и проблемът с безсънието ще си отиде.

  • Избягвайте претоварването. Умората, натрупана през деня, не винаги води до здрав сън, понякога се оказва, че, напротив, след тежък ден просто не може да се отпуснете.
  • Ако сте свикнали да си поспивате през деня, опитайте се в продължение на няколко дни да се откажете от навика си.
  • Изразете страховете си на глас. Ако ви измъчват кошмари, разкажете ги през деня на някой близък. Според психоаналитиците обсъждането на сънищата е много ефективно средство за преодоляване на страха от тях. Облечени в думи нощните кошмари не изглеждат толкова страшни.
  • Спорт. Отделете време и възможност за някои прости упражнения. Те ще ви помогнат да се почувствате тонизирани, ще подобрят кръвообращението ви и ще предотвратят схващанията на краката. Много полезни са плуването, разходките и дори танци. Леката умора благоприятства добрия сън.
  • Леглото е място само за сън. Откажете се от навика си да четете и гледате телевизия в легнало положение.

Вечерта, два часа преди лягане, започнете подготовка, която да ви гарантира спокойна нощ. Специалистите говорят за хигиена на съня, която включва редица дейности:

  • Не яжте много преди лягане. Преяждането води до дискомфорт. Опитайте се да хапвате през деня по мъничко, но често. Така няма да се създаде излишна тежест в корема ви.
  • Избавете се от киселините, като избягвате пикантните, киселите и пържените храни. Ако това не помогне, опитайте да спите, като поставите главата си на няколко възглавници или се посъветвайте с лекар.
  • Избягвайте вечер дейности, които изискват сериозни физически или интелектуални усилия.
  • Избягвайте, доколкото е възможно, стресовите ситуации и всичко онова, което може да предизвика вълнение, възбуда или раздразнение. Отложете замисления скандал за утре. Вечерта не е най-подходящото време за изясняване на отношения и провеждане на неприятни разговори.
  • Споделете с диктофона. Ако сте обсебена от мрачни мисли, негодувание или гняв и не можете да се отървете от тях, вземете един диктофон и излейте всичко, което ви мъчи.
  • Половин час преди сън може да вземете топла вана или душ. Температурата на водата не трябва да надвишава 37 ° C. Хладката вода тонизира, а топлата - отпуска. Във ваната можете да добавите няколко капки от лайка или ароматни масла, това ще ви помогне да се отпуснете.
  • Пийте много течности през деня, но не и непосредствено преди лягане. Така няма да се налага често да посещавате тоалетната през нощта.
  • Преди да си легнете, изпийте чаша билков чай или топло мляко. Те имат успокояващ и седативен ефект. Естествено ограничете или изцяло се откажете от употребата на кафе и черен чай.
  • Ако вечер изпитвате слабост, гадене, имате ускорено сърцебиене, може да се окаже, че причината за вашето безсъние е хипогликемията (ниска кръвна захар). В този случай може да помогне сладък чай, сок или само малко захар. Не забравяйте да споделите за проблема си с лекаря, само той може да потвърди или отхвърли диагнозата.
  • Преди лягане намажете корема си с лосион, за да не се появи сърбеж през нощта.
  • Помолете партньора си или някой от семейството да ви направи масаж. Така ще се отпуснете, ще се облекчат болките в гърба и кръста, а масажирането на стъпалата и глезените ще ви предпази от изтръпване и бодежи.
  • Ако и след секс не ви се доспива, използвайте сънотворно, стига, разбира се, да имате желание и да нямате медицински противопоказания.

Вечерният ритуал е изпълнен стриктно, вие сте в леглото, но сънят - не. Какво да правите?

  • Не се ядосвайте от този факт. Ако само си мислите, че не можете да заспите, ще влошите още повече ситуацията.
  • Спете на хладно. Ако не можете да държите прозореца отворен цяла нощ, проветрявайте добре спалнята си вечер и нека поне докато заспивате да е хладно.
  • Намерете удобна поза. За да спят спокойно, бременните се нуждаят от много възглавници (поне 3) с различни форми и размери. Направете си легло от възглавници, което да приеме формата на тялото ви. Когато спите по гръб, поставете възглавница под прасците си. Така тежестта на корема се разпределя равномерно по дължината на цялото тяло и не се натиска толкова силно диафрагмата. Пробвайте да заспите настрани, като поставите възглавница между краката. Гърбът ще остане в нормално положение и мускулите ще се отпуснат. Ако имате проблеми с дишането в легнало положение, спете полуседнала, опряна на големи възглавници.
  • Ако не можете да заспите в рамките на половин час, станете, разходете се, разгледайте списание, почетете книга, послушате успокояваща музика и си легнете, само когато почувствате, че ви се доспива.
  • Автотренинг. Заемете удобна поза, отпуснете се, пуснете си тиха, приятна музика и мислено си казвайте: „Аз съм спокойна". С всяко вдишване и издишване тялото ви се облива с вълна от спокойствие. Всичко постепенно стихва. Вие заспивате ...

Най-важният съвет: Не вземайте никакви успокоителни и сънотворни без лекарско предписание!  

 Лека нощ!

Автор: Татяна Вълчанова

 

 

Сподели: