Бременност

Триместър – стъпка, триместър – стъпка

... и накрая съвсем ми се подуха краката

Триместър – стъпка, триместър – стъпка

Подуването на краката по време на бременността е един от най-често срещаните проблеми, съпътстващи радостните, но напрегнати девет месеца. И не само това - те се схващат, изтръпват, тежат, изпъкват разширени вени и досадни капиляри. Дискомфортът в краката е нещо неприятно, но очаквано и говори за наличието на проблеми, но добре познати, което ги прави контролируеми. Как и на кого се случват? И защо точно на вас се случват? Има няколко причини, но има и много решения.

ПРИЧИННО-СЛЕДСТВЕНИ ВРЪЗКИ

ПОДУВАНЕ: Бременността е период, в който вашето тяло произвежда до 50% повече кръв и телесни течности. От тях зависи задоволяване нуждите на бебето ви. Затова се счита за нормално лекото подуване на глезените.

СХВАЩАНЕ: До сега няма научно изяснена причина, но се прави връзка с намаленото количество фосфор в организма и нуждата от калий и калций.

ХРАНИ, БОГАТИ НА КАЛИЙ:

Домати, картофи, зелени зеленчуци, банани, портокали, праскови, слънчоглед.

ХРАНИ, БОГАТИ НА КАЛЦИЙ:

Кисело и прясно мляко, сирене, кашкавал, соево сирене, броколи, бадеми, черен дроб, риба - сардина, сьомга.

РАЗШИРЕНИ ВЕНИ: Причината за тях е в повишаването на теглото, което при някои бременни жени стига прекалено високи граници. Освен това хормоналните промени през специфичния период водят до отпускане на венозната стена. Също прекаленото седене, към което подтиква тежкият корем, и обездвижването. Не на последно място нарастващата матка притиска кръвоносните съдове и кръвообращението в долната част на тялото е затруднено.

КАК ДА ГИ ИЗБЕГНЕМ

Не консумирайте само твърда храна, която предизвиква запек. Плодовете, зеленчуците, рибата и пълнозърнестите продукти ще ви помогнат да контролирате и запека, и нормалното покачване на теглото по време на бременността. Добре е, докато спите, да слагате възглавница под краката си, за да може кръвотокът да се регулира.

ЗНАК ВНИМАНИЕ

Подутите крака могат да бъдат причина просто за умора, натрупали се часове в горещините или следствие от стегнатото бельо, но могат и да сигнализират по-сериозен проблем. ВАЖНО Е да се направи тест на урината за наличие на албумин.

ПРЕПОРЪКИ НА АКУШЕР-ГИНЕКОЛОГА

Съветите се отнасят до случаите, в които е направено изследване на урината и наблюдаващият акушер-гинеколог е установил, че наличието на албумин в урината е в норма. При проблем съветите по-долу могат да служат за помощно средство.

- Краставиците помагат да се изхвърлят излишните течности от организма. Консумирайте от тях всеки ден.

- Не консумирайте газирани напитки.

 - Носете широки дрехи. Стегнатото бельо, панталони и дори блузи води до нарушение в нормалните процеси в организма.

 - Изключително важно е носенето на удобни обувки - преди всичко ниски.

 - Ходете повече. Не е нужно да е бързо, а да има движение.

 - Правете често упражнения за разтягане на краката, дори да сте на улицата, в офиса или на гости. На бременните всичко им е простено.

 - Масажирайте сами краката си, като започвате от ходилата и продължавате нагоре.

 - Не правете горещи вани, не излагайте краката си продължително на слънце, не посещавайте сауни и не се подлагайте на коламаска с горещ парафин.

При наличие на отоци по краката и белтък в урината проверете си артериалното кръвно налягане - ако то е над 140/90, консултирайте се с вашия акушер-гинеколог дали не развивате патологична бременност - прееклампсия.

ИЗПИТАНИ СЪВЕТИ НА „ПРЕПАТИЛИ" МАЙКИ

 - Положително въздействие има вегетарианското меню, богато на пресни плодове и зеленчуци, сурови ядки, житни растения.

 - Намалете драстично консумирането на шоколад, кафе и всякакви сладкиши.

 - Стремете се да слагате по-малко сол в ястията.

 - Поставете краката си на високо (например стената) за 3-4 минути. Правете го няколко пъти на ден.

 - Пийте по-малко вода след 16 часа. При повечето майки помага.

 - Правете си хладки вани с успокояващи билки - лавандула или мента например, може и някакви соли за вана с успокояващи и охлаждащи съставки. Освежава много приятно краката.

 - Всяка вечер обливайте краката си със студен душ, като следвате посока от долу нагоре.

 - Плуването създава невероятен комфорт за краката, особено ако е в по-хладка вода - отпускането в хоризонтално положение облекчава всякаква тежест, а водата прави страхотен масаж на кожата.

ФАКТИ В ЦИФРИ

 - 3-5 см - това е идеалната височина на токчето на обувката  за бременната жена

 - 10 см - толкова по-високо трябва да са поставени краката ви над сърцето, когато лежите и ги повдигате, за да си почиват

 - 57% - от бъдещите майки се оплакват от запек

 - 50% - приблизително такъв процент от бременните жени се оплакват от болки в тазовата област

 - 36 г.с. - 2 от 3 бременни в този период се оплакват от болки в краката, подуване и тежест.

НА УЛИЦАТА

Ясно е, че няма да се затворите вкъщи, само защото сте бременна. Още по-ясно е, че само в апартамента си можете да се разхождате боси по нощница, халат или бельо - най-удобните варианти за създаване на пълен комфорт на краката. Въпреки радостната новина животът продължава и на улицата, в офиса, по заведенията и през уикенда. Можете едновременно да бъдете модерни и да създадете комфорт за краката в този прекрасен период. Приберете за известно време стегнатите и прилепнали панталони, чорапогащници, колани, чорапи. Посъветвайте се със своя лекар от кой месец да започнете да носите подходящи чорапогащници, които да подпомагат нормалния кръвоток. Ако нямате разширени вени или подуване в глезените, носете бельо с по-отпуснати ластици.

РАЗКРАСЯВАЩИТЕ ПРОЦЕДУРИ

Бъдете внимателни относно козметичните продукти, които ползвате по време на бременността. Освен че трябва да са абсолютно безвредни за плода и да не предизвикват алергии, те трябва да са съобразени и с по-специфичните нужди на краката. Загряващите и термолосионите са изключително неподходящи за този период от живота ви. Добре е разкрасяващите процедури да поемат различна посока за известно време. Не са подходящи фото и лазерни епилации на краката, гореща коламаска и други подобни методи за обезкосмяване.

Автор: Десислава Христозова
Консултант: д-р Любомир Дамянов, председател на УС на Асоциацията на българските гинеколози, тел. 0888 921 924

 

 

Сподели: