Бременност

В самолета

Дишайте, дишайте!

В самолета

Няколко дни преди полета започнете да правите дихателна гимнастика - сутрин и вечер, по няколко пъти.

- Вдигнете двете си ръце встрани, поемете дълбоко въздух, след това, без да ги сваляте, поемете още веднъж въздух, като разтворите повече дробовете си. Издишайте бавно, като спускате ръцете си. Така ще наситите организма си с кислород и този „запас" ще му помогне да издържи по време на полета.

- Седнете по-удобно, сложете ръцете си на корема и при вдишване се опитвайте да ги избутвате с корема - в този момент коремът се надува. След това при издишване го прибирайте навътре. Този тип дишане ще помогне на стомаха ви да работи без натоварване.

- В самолета правете гимнастиката всеки половин час.

Движете се повече

- Дигайте и отпускайте ту едното, ту другото рамо, за да намалите напрежението на врата и по този начин да избегнете евентуално главоболие, което може да се появи заради напрежение в тази област.

- Наклонете главата си настрани, напред и назад, това упражнение ще отпусне мускулите на врата.

- Седейки на мястото си, при вдишване изправяйте гръбнака, а при издишване се навеждайте напред, отпускайки и главата. Така ще облекчите мускулите на гърба.

Всичките упражнения трябва да се изпълняват по 8-20 пъти, желателно на всеки 30 мин.

- За да не ви отекат краката, свалете обувките си и от време на време раздвижвайте пръстите си. Движете стъпалата си в кръг по посока на часовниковата стрелка и обратно.

- Изпънете коленете си, доколкото е възможно, опънете пръстите в контра. След това свийте коляното си.

- От време на време се вдигайте на пръсти,  за да подобрите движението на кръвта от краката към сърцето.     

- По-често ставайте и се разхождайте. Така тазобедрените стави няма да се схващат по време на полета.

Защо трябва да се движим по време на полета?

Обикновено асоциираме пътуването със самолет с почивка. Но проблемът е в това, че неподвижното седящо положение за нашия организъм и гръбнак въобще не е почивка, а голямо натоварване. В отговор мускулите на гърба са напрегнати и след известно време може да започнат да болят.

- Кръвоносната система също изпитва големи неудобства: в седящо положение повече, отколкото обикновено, кръв се задържа в краката, вместо да се качва към сърцето. В резултат на застояването на кръвта долу се разширяват вените на краката.

- В допълнение на всичко изброено до сега, дихателната и храносмилателната ни системи работят наполовина: заради това, че положението на тялото не позволява на дробовете да се отварят напълно, стомахът също се оказва притиснат от диафрагмата.

- Да не забравяме и растящото бебе - на него също му е тясно поради неподвижността на мама. Затова колкото по-често сменяте позицията си, толкова по-добре.

Автор: Биляна Цветкова

 

 

Сподели: