Здраве

Витамин Д: Слънчевият витамин

Много е писано и казано за този витамин. Някои неща вече знаете, за други научавате, когато поканите темата на гости за по-дълго.

Витамин Д: Слънчевият витамин

Много е писано и казано за този витамин. Някои неща вече знаете, за други научавате, когато поканите темата на гости за по-дълго. Отделете й няколко минути повече днес - със сигурност има неща, за които ще научите именно тук и сега:

КАКВО ЗНАЕМ: Витамин Д се образува, когато кожата се изложи на слънчева светлина.

КАКВО НЕ ЗНАЕМ: Много малко от нас  го получават в достатъчни дози - препоръчват се между 5 и 25 микрограма на ден, но повечето от нас произвеждат по-малко от 3 микрограма.

КАКВО ЗНАЕМ: Като не получаваме достатъчно от него, можем да заболеем от рахит.

КАКВО НЕ ЗНАЕМ: Недостатъчното количество витамин Д в организма ни е здравен проблем, който може да има последици за нас в бъдещето. Освен от рахит, Витамин Д предпазва и от редица други сериозни заболявания.

ВИТАМИН Д И ДИАБЕТ

Според изследване във Финландия, обхванало 12 000 деца, витамин Д намалява шанса да развият диабет тип А с 80 %.

КАКВО ЗНАЕМ: Докато другите витамини си набавяме директно от храната, витамин Д може да се произвежда и като се излагаме на слънце.

КАКВО НЕ ЗНАЕМ: За разлика от витамин С, той може да остане в тялото в продължение на няколко месеца, тъй като е разтворим в мазнините. Учените тепърва ще откриват значението му за човешкото здраве.

ИСТОРИЯТА НА ВИТАМИН Д

Рахитът е споменат за пръв път от Даниъл Уистлър, английски лекар, написал през 1645 г. научен труд за заболяването. Лекари започват да докладват за деца с надути глезени и китки, както и за подувания около костите и хрущялите на ребрата. Преди около век научни изследвания констатират, че тези деца страдат от недостиг на витамин Д.

Името си витаминът получава едва през 1922 г. от американския биохимик Елмър Макколъм, който провежда опити, за да разбере какво съдържа черният дроб от треска. Наречен е така, защото бил четвъртото вещество, което ученият успява да изолира (A, B, C, D - на англ. "D" е четвъртата буква от азбуката).

РАХИТЪТ

Рахитът в детска възраст може да засегне различни органи и системи. Проявите от страна на нервната система са неспокойствие, повишена възбудимост (стряскане), обилно изпотяване. По отношение на костната система - меки кости, рахитична броеница на ребрата, рахитични гривни, деформации на гръдния кош и на крайниците, промени на зъбите. Намаленият тонус на мускулите - "жабешки" корем, запекът и забавеното прохождане също са сред симптомите на рахита. Диагнозата се потвърждава с клинично-лабораторните и рентгенологични отклонения. Коригиране на витамин Д-недоимъка чрез заместителна терапия с витамин Д задължително се провежда под непрекъснат лекарски контрол. Дозата е индивидуална за всяко дете и всеки месец.

 КАКВО ЗНАЕМ: Всеки може да е изложен на риск, ако не се показва достатъчно често на слънце и не яде подходяща храна.

КАКВО НЕ ЗНАЕМ: Застрашени са и децата, които стоят на закрито дори при слънчево време, заради страха на родителите си да не се разболеят от рак на кожата.

 КАКВО ЗНАЕМ: За да се получи достатъчно витамин Д са достатъчни и само няколко минути. Със сигурност не трябва да стоим на слънце с детето или бебето, докато започне да почернява.

КАКВО НЕ ЗНАЕМ: На бебетата рядко им е нужен допълнително витамин Д. При тези, които се нуждаят от него, причината е липсата на достатъчно слънчева светлина.

ВИТАМИН Д И КЪРМЕНЕ

Витамин Д в кърмата е в лесно усвоима форма и е достатъчен за повечето деца, комбиниран с адекватно излагане на слънце. Въпреки свидетелствата, че кърмените бебета често получават по-малко витамин Д, повечето проучвания не откриват рахит при кърмени бебета на възраст под 6 месеца. Естественото хранене на кърмачето довежда до нормално съдържание на минерали в костите му.

Фактори, които излагат кърменото бебе на риск от недостиг на витамин Д:
- Бебето рядко се излага на слънчева светлина
. Например, ако бебето винаги е покрито с дрехи и на сянка, ако не го извеждате редовно навън през деня или го мажете постоянно със слънцезащитен крем с висок фактор.

- В случай че майката се излага минимално на слънчева светлина и не приема достатъчно храни или добавки с витамин Д, възможно е тя самата да има недостиг.

 БРЕМЕННОСТ И ЛАКТАЦИЯ

Ако майката няма достатъчно високи нива на витамин Д, това може да навреди на изграждането на костите на детето й. Добавянето на витамин Д към храната на майката и/ или излагането й на слънце ще увеличат нивата на витамин Д в кърмата.

 КАКВО ЗНАЕМ: Освен от слънчевата светлина, витамин Д може да се набавя и чрез храната.

КАКВО НЕ ЗНАЕМ: Най-големи количества се съдържат в мазните риби като скумрия, сьомга и риба тон, както и в млякото, яйчния жълтък,  сиренето, черния дроб:

 Хранителни източници на витамин Д*

Скумрия, готвена,                     120 г          345      8,6

Мляко с добавен витамин Д,
   250 г          90-98   2,45

Телешки черен дроб, готвен,
   3 1/2 oz      30        0,75

Жълтък, готвен,
                           1            25        0,62

Кърма,
                                       1 литър   20-60   0,5-1,5

Кисело мляко,
                             1 чаша     4          0,1

Сирене/ кашкавал,
                       30 г          3,5       0,09

* Препоръчителният прием е 5 µg, или 200 IU (1 µg = 40 IU) дневно.

 КАКВО ЗНАЕМ: Кожата е човешкият орган, който при наличие на достатъчно слънчева светлина синтезира достатъчно витамин Д. Едновременно с това кожата не позволява абсорбцията на повече от количеството, което тялото може безопасно да използва и складира.

КАКВО НЕ ЗНАЕМ: Седенето до прозорец, през който влиза слънчева светлина, или карането на кола „не се броят", защото стъклото филтрира нужните лъчи.

 БЕЗПЛАТНО!

Според информация на СЗО: "Ако е изложено само лицето на слънце, 2 часа е необходимият седмичен минимум излагане на слънчева светлина, а ако са изложени и горните или долните крайници - 30 минути."

Излагане на бебета под 6 месеца на слънчева светлина за произвеждане на достатъчно витамин Д:

Облекло                                            Мин. седмично                   Средно мин. дневно

Напълно облечени, без шапка        120 мин./ седм. (2 часа)       20. мин/ ден

Само по памперс                               30 мин./ седм. (0.5 часа)     4-5 мин/ ден

...КАКВО ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ТРЯБВА ДА ЗНАЕМ: Оказва се, повече не винаги означава по-добре. Особено, когато се касае до витамин Д. Това хранително вещество се складира в мастните клетки и дългосрочното приемане на големи дози може да доведе до отлагане на калция в меките тъкани на тялото. По този начин могат да се увредят бъбреците и сърдечносъдовата система.

Прекомерният прием на витамина (като хранителна добавка или от обогатени с витамин Д храни) води до повишаване нивата на калция в кръвта и свързаните с това ефекти - апатия, анорексия, запек, диария, суха уста, страх, главоболие, гадене и повръщане, жажда и слабост.

Така че - изглежда най-добрият начин да вземаме витамина е като си вземаме слънцето.

...КАКВО ЗАДЪЛЖИТЕЛНО ТРЯБВА ДА НАПРАВИМ: Пролетта е вече тук - подръка със слънцето. Да се възползваме разумно от природата!

 

Автор: Надя Йончева
Консултант: д-р Мишо Филипов, ортопед - травматолог

 

 

 

Сподели: