Бременност

Витаминен транс?

Толкова свикнахме с модерната фраза витамините лекуват всичко, че когато мернем заглавие като „Бременните с ниско ниво на витамин Д обричат детето си на развалени зъби”, тичаме с корема напред към най-близката аптека.

Витаминен транс?

И все пак - да излезем за малко от витаминния транс (и аптеката) и да проучим трезво въпроса: колко и какви витамини ни трябват, защо понякога не ни достигат в организма и как да си ги набавяме?

Наименованието витамин се появява през 1912 г., когато американският биохимик К. Функ изолира от оризовите люспи витамин В1 за лечение на болестта бери-бери. Днес, почти сто години по-късно, са известни около 30 витамина. За тях се знае, че влияят на растежа, обмяната на веществата, имунната, нервната, ендокринната система, кръвообразуването и др. Витамините се съдържат предимно в растенията, а някои се синтезират от чревните бактерии. Те са мастноразтворими (А, Д, Е, К) и водноразтворими (С и група В). Първите се срещат най-вече в храните, богати на мазнини, като млечните продукти, както и в черния дроб и рибата. Когато тялото не се нуждае от тях, то ги складира. Водноразтворимите се съдържат в плодовете, зеленчуците и не се складират в тялото, което означава, че трябва да се приемат по-често.

Потребностите от витамини са по-големи при интензивна физическа и умствена работа, инфекциозни болести и особено при бременност и кърмене. Недостигът или липсата им водят до болестни състояния - хиповитаминозни и авитаминози. Прекомерният прием (главно на А и Д) също е опасен, а състоянието се нарича хипервитаминоза. Много витамини днес се получават чрез химичен и микробиологичен синтез.

При бременните изискванията на организма нарастват във всяко едно отношение. Залага се повече на правилното хранене, а микроелементи и витамини следва да се вземат според препоръките на наблюдаващия бременността лекар. Особено внимание се обърща на фолиевата киселина, желязото, калция и магнезия - не само през първите месеци, а през целия детероден период от живота.

 ВИТАМИНИ ЗА БРЕМЕННИ

Специалната селекция от витамини и минерали за ежедневен прием по време на бременност дават на бъдещите майки една по-голяма увереност за здравето. Поливитаминозните формули имат за цел да набавят и подсигурят липсващите или недостатъчни съставки в диетата на майката.

Най-важните витамини и минерали за бременниите са фолиева киселина, желязо, калций и магнезий - те задължително трябва да присъстват във витамите, които бъдещите майки избират.

 Фолиевата киселина намалява риска от вродени дефекти на мозъка и гръбначния стълб, които се развиват през първите 28 дни след оплождането. Според статистиката, половината от бременностите не са планирани, така че е добре жените да приемат поне по 400 микрограма фолиева киселина на ден. Натуралните източници на фолиева киселина са зеленчуците със зелени листа, ядките, варивата и цитрусите. Ако жената планира бременност и не е сигурна какво количество от киселината си набавя, добре е да обмисли приемането й като добавка.

Бременните жени и кърмачките трябва да увеличат приема на калций с 40 % на ден: 1200-1500 мг дневно (повечето пренатални поливитаминозни препарати съдържат 200-300 мг.) Приемането му по време на бременността може да предотврати или намали загубата на костна плътност у бъдещата майка, тъй като зародишът използва този минерал при растежа на костите си. Калцият спомага и за поддържане на нормално кръвно налягане по време на бременността.

Развитието на ембриона увеличава нуждата от желязо при бременните два пъти. На практика всяка бременност води до дефицит на желязо, но той се компенсира от мобилизацията на железните депа в организма. Дефицитът на желязо води до анемия, която е най-често срещаното заболяване на кръвта при бременност. Тази анемия създава опасност от увреждане мозъка на плода. Данните сочат, че най-добре се усвоява желязото от месните храни (до 25-30 %), в сравнение с другите продукти с животински произход - яйца, риба - едва до 10-15 %, и растителните продукти - 3-5 %. За желязодефицитната анемия е доказано обаче, че не се лекува само с богати на желязо продукти, а и с предписване на медикаменти.

Като важен вътреклетъчен катион магнезият е от значение за над 300 ензимни реакции, за регулирането на клетъчната пропускливост и за нервно-мускулната проводимост. При магнезиевия дефицит се наблюдават нервно-мускулни смущения (моторна и сензорна свръхвъзбудимост, мускулни крампи, парестезии), психични промени (депресивни сьстояния и пр.) и сърдечни нарушения. Магнезиевият дефицит при бременни води до тенденция към преждевременна родова дейност.

Препоръчва се дневна норма на употреба на магнезий за възрастни около 300-400 мг. При бременните тази норма се увеличава няколко пъти. Магнезият се съдържа в лимоните, грейпфрута, смокините, орехите и ябълките. Този елемент се взема по лекарско предписание.  

Кои са най-добрите витамини за бременни? Има най-различни марки, като при всички тях концентрацията на всеки от жизненоважните витамини и минерали леко варира. За всеки случай, когато избирате поливитаминозен препарат, проверете витамините да са в следните граници:

Витамин А: 4000-5000 IU
Витамин C: 70 mg
Калций: над 300 mg
Желязо: над 30 mcg
Витамин D: 400 IU
Витамин B1 (тиамин): 1.5 mg
Витамин B2 (рибофлавин): 1.6 mg
Витамин B3: 17 mg
Витамин B6: 2.6 mg
Фолиева киселина: 800 mcg
Витамин B12: 2.2 mcg
Витамин Е: 10 mg
Цинк: 15 mg
 

Магнезий: над 400 mg

Витамин Е взема участие в дейността на жлезите с вътрешна секреция и особено на половите жлези, влияе върху обмяната на веществата, регулира разпределението на мазнините и водата в организма, осигурява правилното функциониране на мускулната и нервната система. Липсата му води до безплодие и спонтанни аборти. Установено е, че витамин Е запазва добре витамин А и затова недостигът му води и до дефицит на витамин А. Човешкият организъм се нуждае дневно от 10 до 25 мг витамин Е. В по-големи количества той се намира в житните зародиши, листните зеленчуци, зеления грах, морковите, бадемовите ядки, ореха и др.

С витамин А бъдещите майки трябва да бъдат особено внимателни. Дневни дози от 10 000 IU, които се срещат в някои добавки от мултивитамини и минерали, през първите три месеца от бременността са свързвани с висок риск от вродени дефекти, а също и от спонтанен аборт. Не се препоръчва бременни да вземат отделно витамин А като добавка към храната или с други препарати, без лекарска препоръка.

Витамините за бременни са под формата на твърди и разтворими таблетки и капсули. Цената им варира според производителя, но най-често е около 30-40 лв. за 100-120 капсули. Неотдавна разследване на една от националните ни телевизии разкри, че посоченото на опаковката на някои поливитаминозни препарати съдържание не винаги отговаря на истината. Лабораторните изследвания показаха между 50 и 200 пъти по-ниско съдържание на някои от съставките. В конкретните случаи витамин С е завишено, за сметка на витамините от В-група, по-ниски от обявените. Част от металите (като например желязо) липсват, а други са с по 5-10 пъти занижени. При някои не е обявен видът на подсладителя, а при други лимонената киселина не е обозначена или е над нормата. На опаковките често пише, че са с естествени оцветители, но всъщност съдържат изкуствени. Така че, особено когато купуват поливитаминозни препарати за бременни, е необходимо повишено внимание и осведоменост за по-надеждните продукти и фирми на фармацевтичния пазар.

ВНИМАНИЕ! Нормативната уредба забранява храни и лекарства да се продават в мрежата. Търговията с витамини по Интернет обаче върви с пълна сила...

Препоръчителният и адекватен хранителен прием на фолиева киселина, витамини и минерали за бременни и кърмачки са определени в Наредба № 23 от 19 юли 2005 г. за физиологичните норми за хранене на населението от Министерство на здравеопазването.

 ...СТРАХОВЕТЕ

Страх 1. ОТ ВИТАМИТЕ СЕ ПЪЛНЕЕ?!

Калорийното съдържание на витамините е изключително ниско! Не бива да се страхувате от тях.

Страх 2. ЩЕ НАПРАВЯ АЛЕРГИЯ?!

Алергична реакция от витамини е възможна, само когато те се вкарват мускулно или венозно. Ако са в кръвта в много големи количества, витамините "облепят" големите белтъчини, като образуват такива големи молекули, че той ги възприема като алергени. Понякога алергична реакция могат да предизвикат спомагателните вещества, които се използват при производството на витаминните препарати. В такъв случай могат да се препоръчат витаминизирани продукти за хранене (мляко и др.) или естествени продукти - като бирената мая например (продава се на  таблетки в аптечната мрежа!).

СПЕЦИАЛИСТИТЕ СЪВЕТВАТ

- Витамините под формата на хапчета трябва да се пият с вода със стайна температура, тъй като горещите или прекалено студените напитки могат да ги увредят.
- Кафе или чай не се пият 15-30 минути преди и след приемането на витамини, тъй като тези напитки взаимодействат с тях и могат да попречат на действието им.
- Произволният прием на много различни видове витамини трябва да се избягва, защото те си взаимодействат и в определени количества действието на едни витамини отслабва това на други и ги прави по-малко ефективни!

ЕСТЕСТВЕНО!

И ако темата за поливитаминните препарати застрашава да се окаже неизчерпаема, не така стои въпросът с ТОП 5 продуктите, които набавят най-важните витамини по време на бременност.

...КРАТКО И ЯСНО:

Продукт №1 - портокаловият сок! Богат на витамин С, фолиева киселина, калий, (който помага за „смъкване" на високото кръвно налягане, опасно при бременните).

Продукт №2 - млякото! То е добър източник на белтъчини и калций. Има данни, че също спомага да се намали рискът от инфекции по време на бременност.

Продукт №3 - броколите! Отличен източник на калций, витамин С, фолиева киселина и витамин В6.

Продукт №4 - лещата! Тя също има високо съдържание на фолиева киселина, желязо, белтъчини.

Продукт №5 - смокинята! Прясна или сушена, тя съдържа повече калий от банана, много калций и желязо.

Да излезем от витаминния транс?

ЕДВА ЛИ!

 Добре е да знаем!

АНАЛИЗ НА ХРАНИТЕЛНАТА СИТУАЦИЯ В БЪЛГАРИЯ

В България средният дневен прием на много от витамините и минералите е под референтните стойности за хранителен прием, особено при рисковите групи - лица с ниски доходи, деца, юноши, стари хора и бременни.

По консумация на месо и месни продукти България се нарежда на последно място в сравнение с другите 9 европейски страни, като тя е почти 2 пъти по-ниска от тази в страните с най-голяма консумация - Португалия и Ирландия. От друга страна в България относителният дял на субпродуктите (салами и пр.) е най-висок в сравнение с всички Европейски страни! Сравнението на средната консумация на зеленчуци и плодове нарежда България на 3-то място след Гърция и Италия. В сравнение с другите страни относителният дял на консервираните зеленчуци е висок, а потреблението на консервирани плодове е с най-висок дял в България. България има най-ниската консумация на мляко в сравнение с останалите европейски страни.

Автор: Надя Йончева
 

 

 

Сподели: