Бременност

Защо е нужен калцият?

Знаете ли колко всъщност е важен ежедневният прием на калций по време на бременност? Вероятно сте наясно, че той е основополагащ за правилното развитие на костите и зъбите.

Защо е нужен калцият?

Но наясно ли сте, че има ключова роля във функцията на почти всяка клетка на тялото на бебето ви? Той е необходим за нормалния сърдечен ритъм, предаването на нервни импулси, влиза в състава на ензимите и дори влияе върху съсирването на кръвта. Недостигът на калций по време на бременност може да доведе до изоставане в развитието на плода.

Необходимостта от калций

99% от калция, който приемате ежедневно, участва в изграждането на скелета и е определящ за неговата здравина. Само около 1% от минерала се съдържа в кръвната плазма. Когато количеството му е по-малко от необходимото, то се освобождава от костите и попада в плазмата. По този начин се гарантира постоянното му наличие в нея. Същевременно с това обаче, този процес води до неблагоприятни последствия за костната система, дори до остеопороза.

По време на бременността жената има нужда от калций не само за своя организъм, но и за този на плода. Ако в този период тя не приема достатъчно количество, последствията за тялото ѝ могат да са: омекване на костите, деформация и повишаване на чупливостта им, кариеси.

Какво количество е необходимо

Според специалистите, през деветте месеца трябва да се приема около и над 1500 мг калций ежедневно. Анализ на 14 научни проучвания, публикувани в изданието на Американската медицинска асоциация, показват, че при жени, които приемат 1500–2000 мг калций всеки ден по време на бременността, е понижен рискът от прееклампсия – една от основните причини за преждевременно раждане.

Приемът на сол намалява количеството на калция. Кофеинът също влияе – 150 мл кафе (112 мг) увеличават загубите на калций с 10 мг.

Калцият като добавка

Набавяйте си калций и като хранителна добавка. Така ще сте сигурни, че си осигурявате дневната доза. Консултирайте се с лекар, преди да приемате калций допълнително. Имайте предвид, че прекомерният му прием може да ви навреди, тъй като при извеждането му се натоварват отделителната система и бъбреците. Освен това, може да възпрепятства усвояването на други важни за тялото ви минерали, като желязо, магнезий и цинк.

Калций и витамин D

Важно е да знаете, че калцият се усвоява много по-добре с витамин D. Основният източник на витамин D се образува под въздействието на ултравиолетовите лъчи. Това е и една от причините, поради които е толкова важно да си правите всеки ден разходки. Те не само са полезни за доброто ви физическо самочувствие, но и ще спомогнат да се синтезира витамин D в организма ви, а с това – и калцият да се усвои по-лесно.

Храни, богати на калций

Когато говорим за калций, в съзнанието ни изниква чаша прясно мляко или бучка бяло сирене. Всъщност този минерал се съдържа в множество ядки и зеленолистни и би могъл да бъде приеман посредством тях в своя чист вид. Спанак, коприва, маруля – това са само част от зеленолистните, които могат да осигурят голямо количество от минерала на тялото ви.

От години се оспорва твърдението, че млечните продукти, макар и богати на калций, не само не намаляват риска от остеопороза, но и го увеличават. Някои учени смятат, че животинските храни (включително млечните продукти) създават кисела среда в организма. За да се запази обаче нормалното PH, което е по-алкално, тялото извлича калций от костната система, тъй като минералът спомага за поддържането на тази киселинност. Но дори и да не е напълно вярно това твърдение, растителната храна все пак е много богата на витамини и минерали. Не е нужно да се задоволявате само с млечната. Тялото ви се нуждае от разнообразие. Сусамът например съдържа много повече калций в  сравнение с киселото мляко (за 100 г). Калций се съдържа и в броколите, някои сушени билки (като чубрицата), както и в портокала. Така че вместо да хапвате сирене и да пиете прясно мляко ежедневно, можете да замените част от количество с коприва, зелена салата със сусам, броколи, или каквото предпочитате. Вариантите са много – експериментирайте.

Автор: Нели Средкова

Консултант: д-р Любомир Дамянов, акушер-гинеколог

 

Сподели: